Soft skills: training en coaching
Soft skills worden steeds belangrijker. Dat geldt vrijwel voor iedere functiegroep of beroepsgroep. De Steven verzorgt training, coaching, cursus, opleiding of scholing gericht op de ontwikkeling van uw soft skills. Wij maken trainingen opmaat.
Betekenis en definitie
Wat betekent dat precies: soft skills? Om dat uit te leggen gaan we u eerst vertellen wat hard skills zijn. Hard skills zijn vaardigheden zoals rekenen en taal maar het kunnen ook werk gerelateerde vaardigheden zijn zoals stukadoren of metselen. In ieder beroep is sprake van hard skills en soft skills.
Vervolgens komen we bij soft skills als verzamelnaam voor persoonlijke vaardigheden zoals (communicatieve vaardigheden, conflictvaardigheden, assertiviteitsvaardigheden, relationele vaardigheden, sociale vaardigheden) en persoonlijke ontwikkeling (emotionele ontwikkeling, ontwikkeling kernkwaliteiten)
Binnen alle sectoren
Of het nu het bedrijfsleven is (MKB), de zorg, de overheid (gemeenten, provincies) of de semi-overheid (energieleveranciers, waterschappen etc.): training en coaching op het terrein van communicatieve vaardigheden, sociale vaardigheden, samenwerken, meedenken etc. wordt in iedere functie, functiegroep en beroepsgroep steeds belangrijker. Dat geldt in de grotere organisaties maar ook in het midden- en kleinbedrijf. En wat dacht u van thema’s als ontwikkelbereidheid, veranderingsbereidheid, arbeidsmarktfitheid? Het zijn woorden van deze tijd die de verandering op de markt en de arbeidsmarktdynamiek weergeven.
Uw persoonlijke leerdoelen centraal
Hebt u al een beeld welke soft skills u wilt trainen? We hebben een aantal persoonlijke leerdoelen voor u uitgewerkt. Meer informatie?
Werkwijze
De trainingen verzorgen wij door:
- individuele coaching
- groepstraject wanneer meerderen interesse hebben binnen uw organisatie (kan ook incompany)
Verwante informatie
Vakgerichte opleidingen volstaan niet
Jarenlang is het in stand gehouden dat er onderscheid werd gemaakt tussen vakgerichte training en cursus (ook vaak de verplichte nummers genoemd) en de additionele trainingen of cursussen gericht op samenwerking, sociale vaardigheden, communicatie en de 'zachtere competenties'. O.i. is deze tijd voorgoed voorbij: wil een organisatie zich doorontwikkelen dan horen de zogeheten additionele trainingen tot het basispakket.
Inhoud
Wat verstaan we onder soft-skills? Onder softskills verstaan we zaken als:
- zelfreflectie: inzicht in eigen kwaliteiten, eigenschappen en valkuilen maar ook in de eigen communicatiestijl of adviesstijl
- communicatieve en sociale vaardigheden: weet zich goed uit te drukken, kan goed luisteren, komt plezierig over in de communicatie
- attitude: collegiaal, klantvriendelijk, gericht op de ander, een professionele beroepshouding
- een positief kritische houding t.o.v. de leiding en de organisatie waarvoor gewerkt wordt
- een zelfstandige werkhouding
- relationele vaardigheden: samenwerken
Waarom?
Tijden veranderen, de markt is veranderd, de marktbehoefte is veranderd maar vooral: de consument is veranderd. De servicemonteur van vandaag is niet dezelfde servicemonteur als 25 jaar geleden en kan niet meer volstaan met alleen technische kennis. Dat geldt overigens ook voor de accountant, boekhouder, projectmanager, bejaardenverzorger, de werkplaatschef in het autobedrijf en zelfs de taxichauffeur.