Orde en structuur aanbrengen in je werk
Heb jij voldoende orde en structuur in je werk? Of ontbreekt daar nogal wat aan? Je kent vast wel voorbeelden van mensen die heel gestructureerd en ordelijk werken. Ze weten precies waar alles ligt. De mailbox is geordend. Het bureau ligt er keurig bij. Alles is opgeborgen in een mapje met een mooi etiketje er op. Je bent er misschien weleens jaloers op. Zeker als je bij jezelf wat chaos herkent en wanneer je vaak spullen kwijt bent, zaken niet op orde hebt en voortdurend tijd verliest door achter de feiten aan te lopen.
Leren ordenen en structureren?
Wil je leren om meer orde en structuur aan te brengen in jouw werk? De Steven is specialist in timemanagement! We stellen voor jou een maatwerktraining samen die precies aansluit.
Training timemanagement
Wil je een training timemanagement volgen? Dat kan individueel en in de groep! Bekijk alvast de leerdoelen timemanagement!
Doe de test!
Wil je snel jouw leerdoelen ontdekken wanneer het over effectief tijdbeheer gaat? Doe de online test en je krijgt gratis een rapport in jouw mailbox. Wil je direct van start gaan? Klik dan op onderstaande link!
E-book: hoe ga je met jouw tijd om?
Wil je echt anders met je tijd omgaan? Ben je bereid om fundamentele keuzes te maken? Wil je leren om stress of uitputting te voorkomen? Dan is dit een selfmade boek die je daarbij kan ondersteunen.
Hoe word ik ordelijk en gestructureerd?
De vraag is hoe jij orde en structuur aanbrengt in je werk. Is dat te leren? Of een nog betere vraag is wellicht of jij het ook kunt leren en of dat überhaupt bij je past. In ieder geval: jij bent je er bewust van dat er iets moet gebeuren om het leefbaar te houden. Dat is fijn. Orde en structuur aanbrengen begint met bewustwording.
Gedragsverandering
Orde en structuur creëren heeft niets te maken met een kunstje in outlook of op de iPhone. Want heel eerlijk? Eigenlijk weten we wel hoe ’t moet maar we doen het niet. Het is dus een gedragsverandering van de eerste orde en een mentale verandering. Voor een deel kan het met jouw persoonskenmerken te maken hebben. Sommigen zijn ordelijk en gestructureerd van nature. Maar wanneer je heel creatief bent, flexibel en je bent juist van de improvisatie, dan is structuur aanbrengen wat lastiger. Zeker wanneer je in de valkuil van deze kwaliteiten terecht komt.
Wanneer is er sprake van wanorde of gebrek aan structuur?
Gelukkig heeft de EU nog geen regelgeving opgesteld over wat wanorde is. Dus ik ga het ook niet vertellen. Wanorde en gebrek aan structuur speelt een rol wanneer je te veel tijd verliest doordat je:
- Met regelmaat op zoek moet naar je documenten
- Vaak je e-mails kwijt bent
- Zelden weet waar iets ligt
- Er tegenaan loopt dat je onvoldoende notities hebt gemaakt van gesprekken of deze niet hebt uitgewerkt
Het wordt dus pas een punt als je er last van krijgt. Er zijn mensen die in een schijnbare chaos leven of werken, maar die wel feilloos hun spullen weten te vinden. Dan is de chaos alleen maar visueel. Visuele chaos kan onrust en ruimtegebrek met zich meebrengen; wellicht krijg je ook commentaar vanuit je omgeving vanwege 'de rommel'.
Er zijn ook mensen die alles schijnbaar keurig op orde hebben, maar niet meer weten waar ze wat hebben weggestopt en niks kunnen terugvinden. Dan zit de chaos in je hoofd en die is onzichtbaar. Maar ook mentale chaos kan je onrustig maken en daarnaast heel veel tijd kosten. Wellicht krijg je commentaar uit je omgeving op je inefficiëntie.
Richt je werkplek, je woonomgeving, je administratie vooral zo in zoals jij het prettig en goed werkbaar vindt. Als je meer structuur nodig hebt maar niet weet hoe je daarvoor moet zorgen, dan helpen wij je graag om een manier te vinden die bij jou past. Misschien moet je op het werk of thuis ook rekening houden met anderen – maak daar dan goede afspraken over. Roept dat weerstand bij je op? Dat is een ander hoofdstuk!
Training timemanagement
Wij bieden coaching & training gericht op timemanagement voor iedereen die effectiever met zijn tijd wil omgaan.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.