Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Orde en structuur aanbrengen in je werk

Heb jij voldoende orde en structuur in je werk? Of ontbreekt daar nogal wat aan? Je kent vast wel voorbeelden van mensen die heel gestructureerd en ordelijk werken. Ze weten precies waar alles ligt. De mailbox is geordend. Het bureau ligt er keurig bij. Alles is opgeborgen in een mapje met een mooi etiketje er op. Je bent er misschien weleens jaloers op. Zeker als je bij jezelf wat chaos herkent en wanneer je vaak spullen kwijt bent, zaken niet op orde hebt en voortdurend tijd verliest door achter de feiten aan te lopen.

Leren ordenen en structureren?

Wil je leren om meer orde en structuur aan te brengen in jouw werk? De Steven is specialist in timemanagement! We stellen voor jou een maatwerktraining samen die precies aansluit.

Orde en structuur aanbrengen in je werk

Training timemanagement

Wil je een training timemanagement volgen? Dat kan individueel en in de groep! Bekijk alvast de leerdoelen timemanagement!

Training timemanagement

Doe de test!

Wil je snel jouw leerdoelen ontdekken wanneer het over effectief tijdbeheer gaat? Doe de online test en je krijgt gratis een rapport in jouw mailbox. Wil je direct van start gaan? Klik dan op onderstaande link!

Doe de online test!

E-book: hoe ga je met jouw tijd om?

Wil je echt anders met je tijd omgaan? Ben je bereid om fundamentele keuzes te maken? Wil je leren om stress of uitputting te voorkomen? Dan is dit een selfmade boek die je daarbij kan ondersteunen.

E-book: hoe ga je met je tijd om?

Hoe word ik ordelijk en gestructureerd?

De vraag is hoe jij orde en structuur aanbrengt in je werk. Is dat te leren? Of een nog betere vraag is wellicht of jij het ook kunt leren en of dat überhaupt bij je past. In ieder geval: jij bent je er bewust van dat er iets moet gebeuren om het leefbaar te houden. Dat is fijn. Orde en structuur aanbrengen begint met bewustwording.

Gedragsverandering

Orde en structuur creëren heeft niets te maken met een kunstje in outlook of op de iPhone. Want heel eerlijk? Eigenlijk weten we wel hoe ’t moet maar we doen het niet. Het is dus een gedragsverandering van de eerste orde en een mentale verandering. Voor een deel kan het met jouw persoonskenmerken te maken hebben. Sommigen zijn ordelijk en gestructureerd van nature. Maar wanneer je heel creatief bent, flexibel en je bent juist van de improvisatie, dan is structuur aanbrengen wat lastiger. Zeker wanneer je in de valkuil van deze kwaliteiten terecht komt.

Wanneer is er sprake van wanorde of gebrek aan structuur?

Gelukkig heeft de EU nog geen regelgeving opgesteld over wat wanorde is. Dus ik ga het ook niet vertellen. Wanorde en gebrek aan structuur speelt een rol wanneer je te veel tijd verliest doordat je:

  • Met regelmaat op zoek moet naar je documenten
  • Vaak je e-mails kwijt bent
  • Zelden weet waar iets ligt
  • Er tegenaan loopt dat je onvoldoende notities hebt gemaakt van gesprekken of deze niet hebt uitgewerkt

Het wordt dus pas een punt als je er last van krijgt. Er zijn mensen die in een schijnbare chaos leven of werken, maar die wel feilloos hun spullen weten te vinden. Dan is de chaos alleen maar visueel. Visuele chaos kan onrust en ruimtegebrek met zich meebrengen; wellicht krijg je ook commentaar vanuit je omgeving vanwege 'de rommel'.

Er zijn ook mensen die alles schijnbaar keurig op orde hebben, maar niet meer weten waar ze wat hebben weggestopt en niks kunnen terugvinden. Dan zit de chaos in je hoofd en die is onzichtbaar. Maar ook mentale chaos kan je onrustig maken en daarnaast heel veel tijd kosten. Wellicht krijg je commentaar uit je omgeving op je inefficiëntie.

Richt je werkplek, je woonomgeving, je administratie vooral zo in zoals jij het prettig en goed werkbaar vindt. Als je meer structuur nodig hebt maar niet weet hoe je daarvoor moet zorgen, dan helpen wij je graag om een manier te vinden die bij jou past. Misschien moet je op het werk of thuis ook rekening houden met anderen – maak daar dan goede afspraken over. Roept dat weerstand bij je op? Dat is een ander hoofdstuk!

Training timemanagement

Wij bieden coaching & training gericht op timemanagement voor iedereen die effectiever met zijn tijd wil omgaan.

Training timemanagement

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Bekijk alle e-books

e-books

  • Analysevaardigheden
  • Authentiek communiceren
  • Burn-out: een error in je lijf!
  • Conflicthantering
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Delegeren en loslaten
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Leiderschap in ontwikkeling
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Persoonlijike ontwikkeling dat doe jezelf
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Willen is minder moeten
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Zelfdoding: van heilige huisjes naar veilige huisjes
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Je kunt de volgende 4 podcast's al terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt

Podcast beluisteren of bekijken?

Alfred Echten

Podcast: meegaan met de tijd of tegen de stroom in?

Donderdag a.s.  publiceren wij de vijfde podcast in de serie ‘Reis of bestemming’, die deze keer gaat over ‘meegaan met de tijd of tegen de stroom in’. Gast is Alfred Echten (algemeen directeur bij de Bork Groep (sloopwerken, sanering en duurzaamheid). We gaan in gesprek over de vraag: moet je nu meegaan met de tijd of moet je tegen de stroom ingaan? Ook hier zijn er sleutelwoorden: ondernemen en de noodzaak tot verandering, innovatie, vernieuwing.
Deze podcast gaat over leiderschap, organisatieontwikkeling, de harde en de zachte kant binnen  organisaties. 

Schrijf je (gratis) in op de wachtlijst en ontvang als eerste een mailtje zodra de podcast online staat!

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.