Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Vertrouwensbasis creëren is belangrijk bij delegeren

Om te delegeren is er een zeker vertrouwen nodig. Maar wat is vertrouwen? Soms zeggen leidinggevenden: je moet er een goed gevoel bij hebben maar persoonlijk denk ik dat een goed gevoel te weinig is. Wil je meer inzicht in hoe je een vertrouwensbasis creëert? De Steven is specialist in training en coaching voor leidinggevenden en managers. De training delegeren en loslaten voeren wij uit voor leidinggevenden als groepstraining en individueel coachingstraject.

Je moet er wel op aan kunnen......

Het wordt zo snel geroepen ook door de leiding:

  • Die taak heb ik gedelegeerd dan moet ik er toch op aan kunnen dat…..
  • Als ik iets gedelegeerd heb dan mag ik toch aannemen dat
  • Als ik een taak heb gedelegeerd dan moet je er toch op kunnen vertrouwen

En weet je wat er aan de hand is? Je moet niet aannemen dat, je moet er niet op vertrouwen. Je moet afspraken maken. Delegeren is ook gewoon heldere en duidelijke afspraken maken met elkaar.

Vertrouwen en delegeren

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen?

Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Training delegeren

Bekijk de training delegeren en loslaten voor leidinggevenden en managers. Zowel individueel aanbod als groepstraining wanneer meerdere leidinggevenden uit jouw organisatie deze training willen volgen.

Training delegeren en loslaten

Weten en kennen

Hier hebben we de essentie op tafel liggen. Vertrouwen heeft te maken met ‘weten’ en ‘kennen’. Jouw auto heeft een grote beurt gehad bij jouw garagebedrijf en vervolgens ga je met deze auto op vakantie naar Oostenrijk. Je vertrouwt er blijkbaar op dat de remschijven zijn vervangen op de juiste manier. Het komt niet eens bij je op om te denken dat de remmen het wellicht zouden begeven.

Je zit naast de bestuurder in de auto en je vertrouwt op zijn rijvaardigheid. Je haalt onderweg een vrachtwagen in en je vertrouwt erop dat de chauffeur jou heeft gezien in de achteruitkijkspiegel.

Misschien vertrouw je de remschijven van jouw auto nog wel meer dan jouw eigen medewerker. Hoe het komt?

  • Wellicht dat je de medewerker onvoldoende kent en dat er niet genoeg tijd is besteed aan de onderlinge communicatie
  • Misschien ken je de medewerker wel maar je weet niet hoe hij/zij in een nieuwe situatie zal handelen

De praktijk van alledag bij delegeren

Kijk eens hoe een kind leert fietsen. Het kind begint op een driewieler en uiteindelijk mochten de twee zijwielen eraf. Dan zie je het kindje stralen. Hij/zij kon fietsen immers. Vader of moeder gingen met dat kind de weg op, langs drukke wegen. Ze leerden hun kind hoe het werkte onderweg. Af en toe ging er nog wat fout of zwabberde het fietsje nog vlak langs een geparkeerde auto. Dan schrokken papa of mama nog wel eventjes. Maar uiteindelijk mocht het kind alleen de straat op. Wanneer vertrouw je dat? Toch alleen wanneer de vader of moeder zelf hebben gezien dat hun kind kon fietsen? En wanneer ze deze overtuiging niet zou hebben dan keken ze immers nog wel 15 keer achterom!

Afspraken maken: weten

Een vertrouwensbasis tussen jou en de medewerker ontstaat alleen maar door ‘weten’. Vertrouwen is niet: aannemen, veronderstellen of hopen dat het goed gaat. Vertrouwen is geen gokkast waarop het wellicht wel zou kunnen dat de taken goed worden uitgevoerd. Vertrouwen is ook niet: ze bekijken het maar hoe ze ’t doen of ’t is nu hun eigen verantwoordelijkheid. Je moet zeker weten dat het goed gaat. Sterker: je hebt niet alleen het recht om te weten dat het goed gaat. Het is zelfs jouw plicht en verantwoordelijkheid om te weten dat het goed gaat. En wanneer je dat niet weet, kun je of mag je zelfs niet de taak en verantwoordelijkheid delegeren.

Wat moet je weten als leidinggevende?

Dan de kardinale vraag: wat moet jij weten als leidinggevende? In ieder geval moet je weten dat jouw medewerker:

  • Over voldoende kennis en vaardigheid beschikt om de taak uit te voeren
  • In staat is om situaties professioneel op te lossen wanneer er iets fout gaat (of dreigt te gaan)
  • Jou informeert over de voortgang
  • Jouw hulp in zal roepen of de behoefte uitspreekt om met jou te sparren wanneer er iets fout gaat of wanneer er een situatie ontstaat waar hij/zij er niet zonder hulp uitkomt
  • Zich volledig verantwoordelijk voelt en weet voor de taak die je gedelegeerd hebt
  • De taak wellicht op eigen wijze uitvoert maar dat er geen verschil bestaat tussen jou en de medewerker over het beoogde resultaat
  • In staat is om zelf controles in te bouwen en in te schatten waar en wanneer iets fout zou kunnen gaan

Delegeren en loslaten

Training delegeren en loslaten!

Training delegeren en loslaten

Leerdoelen delegeren

Bekijk de leerdoelen inzake delegeren.

Leerdoelen delegeren

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.