Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Overzorgzaam of bemoederend is een valkuil

Overzorgzaam of bemoederend is een valkuil. Te zorgzaam zijn: breekt het u soms op? Is geven en ontvangen in onbalans? Kost het u veel tijd en energie?

Over-zorgzaam of te zorgzaam is een valkuil

En krijgt u soms ook nog kritiek omdat anderen het als bemoederend ervaren? Wilt u werken aan uw valkuil over-zorgzaam? Wilt u beter leren begrenzen? Training gericht op Persoonlijke Effectiviteit kan u helpen bij uw leerdoel.

Betekenis en definitie

Wat is overzorgzaam of bemoederend eigenlijk? We leggen het uit aan wat kenmerken. Wie te zorgzaam is:

  • overmatig zorgzaam: het neemt vormen aan die niet wenselijk zijn
  • te lief en te aardig voor de ander en u biedt hulp waar niet om gevraagd is
  • is overbetrokken geraakt op de ander
  • voelt zich oververantwoordelijk voor het wel en wee van de medemens
  • levert een zorg wat niet in de behoefte van de ander voorziet of wat leidt tot het verwennen van de ander (wat niet goed is)
  • interpreteert de behoefte van de ander op uw manier maar u hebt onvoldoende geluisterd naar de ander waar de werkelijke behoefte ligt
  • kan moeite krijgen met afstand en nabijheid
  • kan soms bevoogdend overkomen op de ander
  • ontneemt de ander de verantwoordelijkheid om waar mogelijk zelf keuzes te maken of waar het kan in eigen behoeften te voorzien
  • heeft de neiging om zaken voor de ander in te vullen of te denken voor een ander

Doe de uitgebreide analyse

Bij De Steven kunt u tegen betaling een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in uw kwaliteiten, eigenschappen,  persoonskenmerken en valkuilen.

Uitgebreide test

Gratis preview

U kunt de test ook doen via een gratis preview. U krijgt dan via een beknopt rapport inzicht in wat voor type mens u bent en welke kwaliteiten en valkuilen daarbij horen.

Gratis preview

Valkuil

In een gratis webinar (online workshop) leggen wij uit wat kernkwaliteiten, valkuilen,  leerdoelen en allergieën zijn. U kunt de webinar na inschrijving online volgen.

Webinar kwaliteiten

Waar ligt de grens?

Waar ligt de grens tussen overzorgzaamheid en zorgzaam? We noemen een aantal aspecten. Ten eerste is het zo dat u de grens zelf moet bepalen. Dat kan niemand voor u doen. Maar u voelt en ervaart zelf als het goed is dat u over de grens bent gegaan. Hoe dan?

  • u merkt dat de zorg die u biedt u leegzuigt qua energie omdat u uzelf wegcijfert
  • u hebt wel oog voor de behoeften, wensen en dromen van de ander maar  u komt onvoldoende toe aan uw eigen dromen en idealen
  • u zorgt voor iedereen maar u zorgt te weinig voor uzelf
  • u geeft voorrang aan de belangen van de ander en u vergeet uw eigen belangen
  • u bent met iedereen bezig behalve met uzelf

Het leerpunt zit met name in het feit dat u op het erf van de ANDER (we noemen het even de buurman) zit. U zit op het perceel van de Ander waar u niet verantwoordelijk voor bent. En door uw gedrag van TE ontneemt u de ander zijn/haar verantwoordelijkheid. En we weten dat veel mensen dit nog fijn vinden ook maar hoelang het duurt daar geven we geen garanties voor.

Leer uw kwaliteit zorgzaam benutten!

U bent zorgzaam ingesteld. Dat is een kernkwaliteit.  Er ontsnapt weinig aan uw aandacht. U hebt voldoende oog voor de behoeften van een ander en u weet er ook mee om te gaan. U komt meer in uw kracht door een balans te vinden tussen 'Zorgzaam' en 'afstand houden'. Uw zorgzaamheid krijgt dan meer effect.

Zorgzaam is een kernkwaliteit

Bemoederend

Overzorgzaam is hetzelfde als bemoederen:

  • u legt de ander in de watten
  • u vertroetelt de ander
  • u verwent de ander
  • u pampert de ander

Bemoederen  komt voort uit een overmatige gerichtheid op de ander. U wilt dat het goed gaat met die ander. U spant zich volop in om dat te bewerkstelligen. Misschien herkent u het dat mensen uw 'zorgzame instelling' als vanzelfsprekend ervaren. Het dankjewel dat u er voor krijgt is zeer beperkt. Eerder krijgt u kritiek wanneer u het nalaat. Of wanneer het even anders gaat dan de ander had gedacht.

Ineffectief

Overzorgzaamheid is ineffectief kan op de duur de relatie schaden. De zorgservice die u biedt wil men op de duur niet meer, hoewel men er dankbaar gebruik van heeft gemaakt.

Barbara vertelt: ‘jarenlang stond ik voor hem klaar. In alles heb ik hem geholpen. Dag in, dag uit. Tot hij zich constant kritiek op mij had. Toen besefte ik pas waar ik mee bezig was. Uiteindelijk kreeg ik nog een trap na ook. Tenminste zo voelde het. De zorg die ik had geboden was blijkbaar ook nog niet goed genoeg´.

Barbara zegt over haar motief: ‘In feite was ik bezig om mijn behoefte aan waardering te vervullen door overmatig voor iedereen te zorgen. En wanneer het onvoldoende opgemerkt werd of onvoldoende gewaardeerd werd, was ik vaak enorm teleurgesteld’.

Leren om uw valkuil te vermijden?

Wilt u leren om overzorgzaamheid te vermijden? Training of coaching kan u helpen te ontdekken wanneer u in de valkuil stapt. U zult immers niet altijd en overal te zorgzaam zijn maar steeds in bepaalde situaties?  Waar ligt de grens tussen de mooie kwaliteit ‘zorgzaam’ en de valkuil  ‘overzorgzaam’? Heel eenvoudig: dat voelt u. Wanneer het u teveel energie kost, passeert u de grens. In dat geval wordt het een energievreter. Leerdoelen die passen bij deze valkuil zijn:

Leerdoelen Persoonlijke Effectiviteit

De Steven heeft  leerdoelen ontwikkeld voor de training Persoonlijke effectiviteit. U kunt ook het overzicht bekijken met alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen Persoonlijke effectiviteit

Training Persoonlijke Effectiviteit

Wilt u een training Persoonlijke Effectiviteit volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op. Bekijk de mogelijkheden voor training en coaching.

Training persoonlijke effectiviteit

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens