Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Dramatiseren: ergens een drama van maken

Dramatiseren betekent dat we ergens een drama van maken of dat we een gebeurtenis erger of groter voorstellen dan het in werkelijkheid is. Is dramatiseren een valkuil? Waarom doen mensen dat? Daarover gaat dit artikel!

Doe de uitgebreide analyse

Bij De Steven kunt u tegen betaling een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in uw kwaliteiten, eigenschappen,  persoonskenmerken en valkuilen.

Uitgebreide test

Gratis preview

U kunt de test ook doen via een gratis preview. U krijgt dan via een beknopt rapport inzicht in wat voor type mens u bent en welke kwaliteiten en valkuilen daarbij horen.

Gratis preview

Valkuil

In een gratis webinar (online workshop) leggen wij uit wat kernkwaliteiten, valkuilen,  leerdoelen en allergieën zijn. U kunt de webinar na inschrijving online volgen.

Webinar kwaliteiten

Definitie en betekenis

DramatiserenWat is dramatiseren precies? Aan de hand van kenmerken leggen we het graag uit. Wie dramatiseert:

  • verergert de zaak door het ernstiger voor te stellen dan het is
  • klopt het verhaal op, dikt aan, chargeert, legt de zaak onder het vergrootglas, schroeft het verhaal op
  • maakt van een mug een olifant en zaait onnodig paniek

Oorzaken

De vraag is waarom mensen dramatiseren. We noemen een aantal oorzaken:

  • Voor sterke gevoelsmensen kan het een valkuil zijn om te dramatiseren. Ze beleven de zaak zo intens dat ze daarin doorschieten.
  • Het is een vorm van controle kwijt zijn in bepaalde situaties waarbij gevoel en emotie totaal de overhand nemen.
  • Voor sommige mensen  is het een vorm van aandacht trekken: door het dramatisch voor te stellen, vestigen ze aandacht op zichzelf

Is er wat mis mee?

Ja, er is wat mis mee! Heel eenvoudig: dramatiseren is een vorm van communicatie die niet werkt.

  • U krijgt de verkeerde aandacht
  • U krijgt aandacht op een verkeerd tijdstip
  • U krijgt onjuiste aandacht op een onjuist tijdstip

Daar komt nog bij: op het moment dat u de aandacht wel nodig hebt kan het zijn dat mensen u niet meer geloven. Anderen zien het vaak als een vorm van aanstellerij.

Wat is er aan te doen?

Wanneer zich iets voordoet wat u vervelend vindt:

  • Beperkt u tot de feiten en probeer objectief te blijven
  • Deel uw gevoelens met anderen en laat u niet meesleuren door uw gevoel en emotie
  • Zoek mensen op die u begrijpen
  • Probeer te relativeren of los te laten

Leerdoelen Persoonlijke Effectiviteit

De Steven heeft  leerdoelen ontwikkeld voor de training Persoonlijke effectiviteit. U kunt ook het overzicht bekijken met alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen Persoonlijke effectiviteit

Training Persoonlijke Effectiviteit

Wilt u een training Persoonlijke Effectiviteit volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op. Bekijk de mogelijkheden voor training en coaching.

Training persoonlijke effectiviteit

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Voor andere publicaties kunt u ook terecht in onze webshop!

Coach Jan Stevens