Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Alert, kritisch en waakzaam is een kwaliteit

Bent u alert, kritisch of waakzaam? Dat betekent dat u oplettend bent. U bent bijdehand en goed op uw hoede. U laat zich niet ‘zomaar’ iets aanpraten of u laat niet ‘maar zo’ iets gebeuren.

Wat zijn uw kwaliteiten?

Wilt u weten wat uw kwaliteiten of karaktereigenschappen zijn?

Meer weten over kwaliteiten?

Kwaliteiten

Competenties

Bekijk de rubriek competenties en competentieontwikkeling. Bekijk ook het overzicht met alle persoonlijke leerdoelen voor training en coaching.

Competenties

Online test

Inzicht in uw persoonskenmerken en kwaliteiten? Doe dan (kostenloos) onze (online) test. U krijgt een rapport in uw mailbox.

Doe de test online!

Gedragskenmerken

Kritisch, waakzaam en alert is een kernkwaliteitWe noemen enkele gedragingen die bij de kwaliteit horen:

  • U bent oplettend: wanneer u onderweg bent bijvoorbeeld neemt u veel dingen waar en u merkt snel dat er iets niet klopt
  • Alvorens u een aankoop doet kijkt u kritisch naar de voorwaarden
  • U bent niet vatbaar voor mooie praatjes maar u bekijkt of het ook klopt wat er gezegd wordt
  • U kunt met aandacht een rapport lezen en u ziet al snel verbeterpunten of u hebt snel door waar het rapport rammelt qua inhoud
  • U tekent de overeenkomst wanneer u zeker weet dat de voorwaarden kloppen
  • U beschikt over onderscheidend vermogen en u kunt zich redelijk snel een oordeel vormen over iets

Waar kunt u de kwaliteit gebruiken?

Mensen die kritisch meedenken, kunnen een belangrijke plaats vervullen binnen organisaties. Ze slikken niet alles voor zoete koek maar daarom zal hun waakzaam oog de organisatie kunnen bewaren voor ondoordachte beslissingen.

Valkuil

Uw valkuil is dat u over-kritisch bent of op alle slakken zout legt. Dat is de doorgeslagen variant van alert en waakzaam. Uw kritische houding is dan niet meer positief maar neigt naar het negatieve. Een andere valkuil is dat u achterdochtig bent of wantrouwend. Dit werkt in uw nadeel en wordt door anderen als vervelend ervaren.

Irritatiezone

Mensen die alles voor zoete koek slikken of te goed van vertrouwen zijn kunnen in uw irritatiezone zitten. U houdt niet van naïviteit.

Uw leerdoel

Uw leerdoel is om positief kritisch te blijven. Lees ook ons artikel over kritiek geven en ontvangen.

Leerdoelen Persoonlijke Effectiviteit

De Steven heeft  leerdoelen ontwikkeld voor de training Persoonlijke effectiviteit. U kunt ook het overzicht bekijken met alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen Persoonlijke effectiviteit

Training Persoonlijke Effectiviteit

Wilt u een training Persoonlijke Effectiviteit volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op. Bekijk de mogelijkheden voor training en coaching.

Training persoonlijke effectiviteit

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens