Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Oprechte interesse en belangstelling

Oprechte interesse en belangstelling tonen in uw medemens? Doet u dat? Wist u dat oprechte interesse wat anders is dan een kunstje en dat het veel meer is dan een vaardigheid?  Wist u dat interesse die niet oprecht is, geen interesse is maar een kunstje dat u geleerd hebt op de verkooptraining?

Kenmerken

Oprechte interesse tonenWie oprechte interesse heeft in de ander:

  • Is onbaatzuchtig en heeft geen direct belang bij een wederdienst van de ander
  • Heeft aandacht voor de ander
  • Toont belangstelling en is geboeid door de ander
  • Kan luisteren naar de ander en is geïnteresseerd in zijn belevingswereld of denkwereld
  • Heeft geen bijbedoelingen

Oppervlakkigheid is taboe

U kent het vast wel een vorm van oppervlakkige interesse. Iemand die vraagt hoe het met u gaat en toen u de eerste twee zinnen uitgesproken had de reactie gaf: ‘ja bij ons gaat het ook goed’.  Of toen u vertelde dat u moeder met hartklachten is opgenomen in het ziekenhuis kreeg u de reactie wellicht van iemand dat bij hem/haar ook de hele woonwijk met hartklachten is opgenomen en dat er helaas nog maar weinig overlevenden waren.

Het verkoopgesprek

Ook in verkoopgesprekken zien we vaak een soort van oppervlakkige fatsoenlijkheidsinteresse (nieuw woord voor scrabble). Vragen als: ‘kunt u iets over uw bedrijf vertellen?’ of ‘wat doen jullie nu precies?’.  Alsof die verkoper dat wat uitmaakt. U had allang gevoeld: hij kwam een order bij u slijten en dat was het dan.

Op de werkvloer

Oprechte interesse op de werkvloer is zo ontzettend essentieel. En u voelt het zelf wel aan of uw manager op de leiderschapstraining heeft geleerd om interesse te tonen of dat het daadwerkelijk gemeend is. Overigens zou het product ‘oprechte belangstelling’ veel onvrede voorkomen in de onderbuik van organisaties.

Is het een vaardigheid?

Gemeende belangstelling tonen is geen vaardigheid. Het heeft te maken met wie u bent. Bekijk ook eens de kwaliteit oprechtheid. Is het allemaal namaak wat u te bieden hebt? Stuurt u uw klant een kaartje omdat de datum van zijn/haar verjaardag in uw CRM aangegeven staat of toont u werkelijk uw medeleven?

Leerdoelen training communicatie

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen communicatietraining

Training communicatie

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Voor andere publicaties kunt u ook terecht in onze webshop!

Coach Jan Stevens