Meeleven met de ander: medeleven tonen
Meeleven met de ander of medeleven tonen: wat is dat precies? En moet dat alleen wanneer uw medemens ziek is, zijn partner heeft verloren, een auto-ongeluk heeft gehad? Of kan het ook in goede dagen terwijl en geen ziekte of rouw is?
Communicatie
Meeleven met iemand heeft met interesse te maken. Zullen we het eens sociale interesse noemen? Het hoort bij het pakketje sociale vaardigheden wat u wel of niet in huis hebt of wat u wel of niet wilt ontwikkelen. Meeleven of medeleven is geen kunstje wat u op de acquisitietraining leert. Daar leert u hoogstens wat surrogaatvaardigheden (ook een nieuw woord voor scrabble) oftewel: u leert na te spelen hoe u zich meelevend kunt opstellen. Vaak wel met als doel om er zelf beter van te worden.
Gemeend en oprecht
Meeleven heeft te maken met gemeende en oprechte interesse en belangstelling in de ander. En dat tijdens goede tijden en slechte tijden. Dat komt omdat u verbinding ervaart met de ander en omdat u betrokken bent bij de ander.
Frequentie van het contact
Betekent meeleven dat u iedere dag op de stoep staat bij uw medemens? Dat mogen we hopen van niet. Wie zit erop te wachten? U kunt ook meeleven met iemand die u als twee jaar niet gesproken of gezien hebt. U kunt ook betrokken zijn bij iemand die in Congo woont terwijl u weet dat contact zelfs niet mogelijk is.
Echt of gemaakt!
Weet u dat de ander meteen aanvoelt of u medeleven toont omdat u zich verplicht voelt om dat te doen of omdat u meent dat u er beter van kunt worden?
Verbindend
Verbindend communiceren omvat veel aspecten. Steeds weer komt het om de hoek kijken: oprechtheid en échtheid. Het zou aanzienlijk besparen op de werkvloer wanneer leidinggevenden zouden meeleven met hun medewerkers. Waarom? Omdat u dan het onderbuikgevoel begrijpt in uw organisatie en er heel veel onvrede of ontevredenheid weggenomen kan worden.
Begrijpen en aanvoelen
Meeleven en medeleven heeft te maken met begrijpen en aanvoelen. Het is van belang in iedere relatie zowel thuis als op uw werk. Het is belangrijk in iedere functie: zowel de telefoniste als de leidinggevende. Het is van belang tijdens verkoop-en acquisitiegesprekken. Maar ook tijdens conflicten of bij onderhandelingen.
Leerdoelen training communicatie
We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.
Training communicatie
- Boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is.
- Wij hebben een training communicatie voor leidinggevenden in het hoger en middenkader ontwikkeld waarbij uw persoonlijke leerdoelen en leidinggevende aspecten betrokken worden.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Voor andere publicaties kunt u ook terecht in onze webshop!