Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Kernboodschap: wat is dat en hoe formuleer je die?

Kernboodschap

Een kernboodschap is van groot belang wanneer u een toespraak of presentatie moet houden. Maar ook in een vergadering, meeting, functioneringsgesprek speelt de kernboodschap een rol. Waar niet eigenlijk? Een kernboodschap is van belang bij alle communicatie toch? Ook wanneer u een website schrijft, een folder, een artikel voor een magazine. En zelfs wanneer u gewoon iets aan een ander wilt vertellen.

Wat is het?

We proberen aan de hand van wat voorbeelden en criteria tot een soort van formulering te komen.  Een kernboodschap:

  • raakt de kern dus het binnenste waar het om gaat
  • is het belangrijkste uit het verhaal dat u vertelt
  • geeft aan waar de essentie zit van uw betoog
  • geeft weer waar het wezenlijk om gaat
  • is kort en bondig

Met weinig woorden veel zeggen

Met weinig woorden veel zeggen is een grotere kunst dan met veel woorden weinig zeggen. Tot de kern komen in gesprekken, kernachtig communiceren is doorslaggevend in communicatie, bij gesprekken, presentaties en spreekbeurten.

Tot de kern komen

De kern raakt

De kernboodschap raakt! Wat raakt de kernboodschap? Inderdaad: de kern! Daar waar het om gaat dus! Als de kernboodschap niet raakt mist het wezenlijke, de essentie in uw verhaal. Nog scherper verwoord: dan zit er geen leven in. Dan is uw verhaal een droge opsomming of beschouwing die feitelijk wellicht wel klopt maar waar niemand van in vuur en vlam raakt. Als het niet raakt, is het geen wezenlijk onderdeel, dan komt het wezen van uw boodschap niet aan de orde.

Wat wilt u eigenlijk vertellen?

Een vraag die bij de kernboodschap hoort is: wat wilt u eigenlijk vertellen? En misschien nog beter om u af te vragen: waarom u dat wilt vertellen?  Wat wilt u bereiken met uw betoog? Wat is uw doel? Deze vragen kunnen u verder helpen om de kernboodschap te formuleren.

Gevoel overbrengen

Wanneer u de kern raakt, brengt u een gevoel over op anderen. Stelt u zich eens voor: een directeur van een bedrijf spreekt de medewerkers toe. Wat is dan van belang? Is het dan belangrijk dat het verhaal tot in detail klopt wat hij overbrengt? Of is het juist belangrijk dat hij het gevoel weet over te brengen: ‘vanaf volgende week gaat er echt iets ten goede veranderen in ons bedrijf’. Ziet u het verschil? Wanneer u de kern weet te raken in uw betoog dan kan het zijn dat u mensen meekrijgt, inspireert, meeneemt. Als dat niet het geval is, dan mist uw verhaal ieder doel.

Leerdoel: de kern van uw boodschap formuleren

Is uw leerdoel om de kernboodschap te formuleren? Dit leerdoel komt voor in tal van varianten. Bij de training communicatie en gesprekstechnieken maar ook bij de training presenteren en spreken in het openbaar bijvoorbeeld bij het formuleren van het doel van uw presentatie. En in tal van andere settings waar u moet communiceren.

Leerdoelen training communicatie

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen communicatietraining

Training communicatie

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens