Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Kernboodschap: wat is dat en hoe formuleer je die?

Kernboodschap

Een kernboodschap is van groot belang wanneer u een toespraak of presentatie moet houden. Maar ook in een vergadering, meeting, functioneringsgesprek speelt de kernboodschap een rol. Waar niet eigenlijk? Een kernboodschap is van belang bij alle communicatie toch? Ook wanneer u een website schrijft, een folder, een artikel voor een magazine. En zelfs wanneer u gewoon iets aan een ander wilt vertellen.

Wat is het?

We proberen aan de hand van wat voorbeelden en criteria tot een soort van formulering te komen.  Een kernboodschap:

  • raakt de kern dus het binnenste waar het om gaat
  • is het belangrijkste uit het verhaal dat u vertelt
  • geeft aan waar de essentie zit van uw betoog
  • geeft weer waar het wezenlijk om gaat
  • is kort en bondig

Met weinig woorden veel zeggen

Met weinig woorden veel zeggen is een grotere kunst dan met veel woorden weinig zeggen. Tot de kern komen in gesprekken, kernachtig communiceren is doorslaggevend in communicatie, bij gesprekken, presentaties en spreekbeurten.

Tot de kern komen

De kern raakt

De kernboodschap raakt! Wat raakt de kernboodschap? Inderdaad: de kern! Daar waar het om gaat dus! Als de kernboodschap niet raakt mist het wezenlijke, de essentie in uw verhaal. Nog scherper verwoord: dan zit er geen leven in. Dan is uw verhaal een droge opsomming of beschouwing die feitelijk wellicht wel klopt maar waar niemand van in vuur en vlam raakt. Als het niet raakt, is het geen wezenlijk onderdeel, dan komt het wezen van uw boodschap niet aan de orde.

Wat wilt u eigenlijk vertellen?

Een vraag die bij de kernboodschap hoort is: wat wilt u eigenlijk vertellen? En misschien nog beter om u af te vragen: waarom u dat wilt vertellen?  Wat wilt u bereiken met uw betoog? Wat is uw doel? Deze vragen kunnen u verder helpen om de kernboodschap te formuleren.

Gevoel overbrengen

Wanneer u de kern raakt, brengt u een gevoel over op anderen. Stelt u zich eens voor: een directeur van een bedrijf spreekt de medewerkers toe. Wat is dan van belang? Is het dan belangrijk dat het verhaal tot in detail klopt wat hij overbrengt? Of is het juist belangrijk dat hij het gevoel weet over te brengen: ‘vanaf volgende week gaat er echt iets ten goede veranderen in ons bedrijf’. Ziet u het verschil? Wanneer u de kern weet te raken in uw betoog dan kan het zijn dat u mensen meekrijgt, inspireert, meeneemt. Als dat niet het geval is, dan mist uw verhaal ieder doel.

Leerdoel: de kern van uw boodschap formuleren

Is uw leerdoel om de kernboodschap te formuleren? Dit leerdoel komt voor in tal van varianten. Bij de training communicatie en gesprekstechnieken maar ook bij de training presenteren en spreken in het openbaar bijvoorbeeld bij het formuleren van het doel van uw presentatie. En in tal van andere settings waar u moet communiceren.

Leerdoelen training communicatie

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen communicatietraining

Training communicatie

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens

 

 


Nieuw in de webshop

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Drenthe en Utrecht: trainingslocatie

De Steven heeft een tweetal trainingslocaties namelijk: Drenthe: Hoogeveen en Utrecht: Amersfoort.

Geheel Nederland

Incompany trainingen kunnen we in geheel Nederland uitvoeren: Brabant, Drenthe, Flevoland, Friesland, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Holland, Overijssel, Utrecht, Zuid-Holland, Zeeland.

Online coaching ook mogelijk

Wij verzorgen ook online coaching via skype, zoom of teams. Ook wanneer je verder weg woont kan dit een aantrekkelijke optie zijn. Klanten van ons komen ook uit België, Spanje, Frankrijk, Curaçao, Israël, Duitsland etc.

Webinar over 20x jeZELF terugkijken

Wil je meer zelfvertrouwen ontwikkelen, je zekerder voelen, je onzekerheid inleveren en wil je jezelf meer leren waarderen?

Dan kan deze webinar jou helpen.

Meer informatie of inschrijven?

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van onze nieuwste workshops, webinars of artikelen die wij plaatsen? Abonneer je op onze (gratis) nieuwsbrief!

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.