Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Coachende rol bij delegeren motiveert de medewerker

Wilt u uw medewerker motiveren om een gedelegeerde taak op te pakken dan is inzicht in uw eigen coachende rol belangrijk. Leerdoel: coachende rol bij delegeren voor leidinggevenden.

Hoe motiveert u de medewerker voor de gedelegeerde taak?

Coachende rol leidinggevende bij delegerenDelegeren doet u als uw medewerker de kennis, het vertrouwen, de ervaring en de motivatie heeft om taken van u over te nemen. U kiest ervoor de eindverantwoordelijkheid voor taken over te dragen.

Delegeren = weten

  • dat uw medewerker over voldoende kennis en vaardigheid beschikt om de taak uit te voeren
  • dat uw medewerker in staat is om situaties professioneel op te lossen wanneer er iets fout gaat (of dreigt te gaan)
  • dat uw medewerker u informeert over de voortgang
  • dat uw medewerker uw hulp in zal roepen of de behoefte uitspreekt om met u te sparren wanneer er iets fout gaat of wanneer er een situatie ontstaat waar hij/zij er niet zonder hulp uitkomt
  • dat uw medewerker zich volledig verantwoordelijk voelt en weet voor de taak die u gedelegeerd hebt
  • dat uw medewerker de taak wellicht op eigen wijze uitvoert maar dat er geen verschil bestaat tussen u en de medewerker over het beoogde resultaat
  • dat uw medewerker in staat is om zelf controles in te bouwen en in te schatten waar en wanneer iets fout zou kunnen gaan

Wat moet de medewerker WETEN?

  • dat u weet (zelf geconstateerd hebt) dat hij/zij capabel is om de taak uit voeren
  • dat hij/zij altijd bij u terecht kan met hulpvragen of met zijn/haar behoefte te sparren over een mogelijke situatie
  • dat u altijd interesse hebt in de voortgang en dat hij/zij uw interesse nooit hoeft uit te leggen als wantrouwen en/of achterdocht
  • dat de feedback die u geeft, bedoeld is om het proces of de taak beter te laten verlopen
  • dat u eindverantwoordelijk bent en dus geïnformeerd moet zijn over de voortgang omdat de taak anders nooit gedelegeerd kan/mag worden

Delegeren = taak, verantwoordelijkheid en bevoegdheid overdragen

Wanneer u en uw medewerker bovenstaande samen geconstateerd hebben, pas dan kunt u delegeren! Immers dan is er VERTROUWEN. Vertrouwen = weten.

Uw stijl motiveert de medewerker

  • een grote aandacht voor de zelfwerkzaamheid van uw medewerker. U laat hem vrij in zijn vakmanschap.
  • Er is weinig directe sturing van uw kant.
  • De communicatie met uw medewerker (over gedelegeerde taken!) is beperkt en vooral gericht op het goed overbrengen van informatie. Daarbij zijn goede afspraken gemaakt over regelmatige terugkoppeling van resultaten.
  • De bevoegdheid om binnen bepaalde werkzaamheden te beslissen draagt u expliciet over aan uw medewerker. Die wordt daarmee verantwoordelijk voor de te bereiken resultaten en ontvangt daarvoor de noodzakelijke bevoegdheden.

Leerdoelen

We hebben nog meer leerdoelen voor de training delegeren voor u uitgewerkt.

Leerdoelen training delegeren

Training delegeren

Bekijk de training delegeren en loslaten voor leidinggevenden en managers.

Training delegeren en loslaten

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens