Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Communicatie op inhoud en betrekkingsniveau

Communicatie op inhoud en betrekkingsniveau: wat is dat precies? En in hoeverre kun je daarin iets leren wanneer het gaat over communicatie en communicatietraining? In communicatie onderscheiden we een tweetal niveaus:

  • de inhoud van de boodschap
  • het betrekkingsniveau: de relatie met de ander

Communicatie op inhoud of betrekkingsniveau

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Inhoud van de boodschap

Gesprekken, discussies, meningsverschillen, conflicten en ruzies gaan vaak over de inhoud van de boodschap. De inhoud van de boodschap is dus de feitelijke weergave van de boodschap. Om het met een voorbeeld te duiden. Binnen een overheidsorganisatie waar ik een organisatietraject mocht begeleiden was al jarenlang een discussie gaande over de aanschaf van een nieuwe machine. De voorstanders hadden tal van argumenten op tafel gelegd waarmee men de ander wilde overtuigen om deze machine ter waarde van € 200.000,- aan te schaffen. De tegenstanders hadden evenveel argumenten op tafel gelegd om aan te tonen dat aanschaf van deze machine volkomen zinloos was.

Je voelt het al. In dit voorbeeld ging het niet over de inhoud van de boodschap. Het ging om het onderbuikgevoel wat men bij de boodschap had.

Betrekkingsniveau: de relatie

Communicatie op betrekkingsniveau gaat over de onderlinge relatie. Hoe iets gezegd wordt en wat de ander daarbij voelt of wat het bij de ander oproept, is in dit geval belangrijker dan de boodschap zelf. Betrekkingsniveau gaat vaak over: 'er boven'  of 'er onder'.  Ik heb dit reeds eerder verwoord in een artikel over de ouderrol en de kindrol bij communicatie. Om maar bij mijn voorbeeld te blijven: wat zat er nu achter de discussie over de aanschaf van die dure machine? In ieder geval was er angst voor het verlies van banen. Zou deze machine niet worden aangeschaft dan was de kans erg groot dat dit werk uitbesteed zou worden aan derden. Daardoor kwamen er banen op de tocht te staan binnen de organisatie. En daar heb je het punt: over de angst voor baanverlies werd geen woord gerept door de ene partij en over mogelijk uitbesteden werd niet gesproken door de andere partij.

Hoe iets gezegd wordt, is nog belangrijker dan wat er gezegd wordt

Bij communicatie is de wijze waarop de boodschap overkomt belangrijker dan de feitelijke inhoud. Je kunt tegen jouw kind zeggen: zou jij de fiets even in de schuur willen zetten? (vraag) maar je kunt ook zeggen 'je zet nu de fiets in de schuur, begrepen?'. Zie je: het is dezelfde fiets en dezelfde schuur. Maar de toon maakt de muziek in dit geval. Je kunt ook zeggen: 'iedere avond draaien je vader en moeder er voor op om jouw fiets binnen de schuur te zetten, maar nu mag je het zelf doen, wij vertikken het'. Of je kijkt fronsend vanuit de luie stoel en je vraagt: 'fiets al in de schuur?'. Zie je de verschillen van een zeer gewone vraag, een suggestie of een verzoek vanuit manipulatief gedrag.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.