Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Vragen naar de bekende weg

Vragen naar de bekende weg

Vraag jij regelmatig naar de bekende weg? Dat wil zeggen dat je een vraag stelt terwijl je eigenlijk het antwoord wel weet. Oftewel: waarop je het antwoord zou kunnen of zou moeten weten. Waarom doe je dat?

Waarom doe je dat?

Waarom vraag jij naar de bekende weg?

  • je speelt een vorm van onkunde of je veinst onwetendheid: in dat geval is de bedoeling dat je nog een keer hoort wat je al weet maar je wilt dat de ander het nog een keertje benoemt
  • je stelt een verkapte vraag. een voorbeeld is de vraag van een kind: ‘mam klopt het dat er maar twee snoepjes zijn?’ terwijl de echte vraag is: ‘mam mag ik nog een snoepje?’
  • je zoekt aandacht
  • je wilt een compliment. Voorbeeld is Marijke  die aan haar man vraagt: ‘vindt je het nog zo’n rommel op het terras?’  waarop haar man zegt: ‘goh ja ik zag dat jij het opgeruimd hebt. Super!'
  • Je twijfelt en je voelt je onzeker.

Training assertiviteit

Wilt u een training assertiviteit volgen? Aarzel niet en bel voor info!

Neem contact met ons op!

Ebook of webinar

Meer weten over assertiviteit?

 

Doe de assertiviteitstest

Hoe assertief ben jij?

Deze test geeft op 15 elementen inzicht hoe je reageert op situaties binnen jouw leefomgeving.

Je kunt de test online doen en je krijgt de uitslag in de mailbox.

Doe de assertiviteitstest

Onzekerheid en twijfel

In dit artikel gaat het vooral om vragen naar de bekende weg uit onzekerheid en twijfel. In feite is het een vorm van bevestiging nodig hebben. Eugene vraagt aan zijn manager: ‘dus die boeking van dat etentje moet op grootboekrekening lunchkosten?’. Terwijl Eugene al 24 jaar in dienst is bij het bedrijf en de boeking al heel vaak gedaan heeft.

Waarom dan toch die vraag?

Uit onzekerheid naar de bekende weg vragen heeft vooral te maken met niet verantwoordelijk willen zijn voor als het mis gaat. Het is dus een vorm van indekken tegen. Om bij het voorbeeld te blijven: Eugene vraagt nog een keer de bevestiging van de manager. Mocht het verkeerd gaan dan heeft de manager het gedaan want die stemde nog in met het antwoord van Eugene.

Onproductief

Het mag duidelijk zijn dat vragen naar de bekende weg niet productief is. Het kan ook irritatie bij anderen oproepen of het roept wellicht zelfs vragen op bij anderen omdat je jezelf profileert als onkundig.

Leerdoel

Jouw  leerdoel is om zelfvertrouwen te ontwikkelen en zelfverzekerder over te komen.

Leerdoelen assertiviteitstraining

De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training assertiviteit.

Leerdoelen assertiviteit

Ebook of webinar

Meer weten over assertiviteit?

Of bekijk onze training assertiviteit!

Training Assertiviteit

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens