Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Vragen naar de bekende weg

Vraag jij regelmatig naar de bekende weg? Dat wil zeggen dat je een vraag stelt terwijl je eigenlijk het antwoord wel weet. Oftewel: waarop je het antwoord zou kunnen of zou moeten weten. Waarom doe je dat?

Waarom doe je dat?

Waarom vraag jij naar de bekende weg?

  • je speelt een vorm van onkunde of je veinst onwetendheid: in dat geval is de bedoeling dat je nog een keer hoort wat je al weet maar je wilt dat de ander het nog een keertje benoemt
  • je stelt een verkapte vraag. een voorbeeld is de vraag van een kind: ‘mam klopt het dat er maar twee snoepjes zijn?’ terwijl de echte vraag is: ‘mam mag ik nog een snoepje?’
  • je zoekt aandacht
  • je wilt een compliment. Voorbeeld is Marijke  die aan haar man vraagt: ‘vindt je het nog zo’n rommel op het terras?’  waarop haar man zegt: ‘goh ja ik zag dat jij het opgeruimd hebt. Super!'
  • Je twijfelt en je voelt je onzeker.

Vragen naar de bekende weg

Training assertiviteit

Wil je een training assertiviteit volgen? Aarzel niet en bel voor info!

Training assertiviteit

Doe de assertiviteitstest!

Hoe assertief ben jij? Doe de test!

Doe de assertiviteitstest

Onzekerheid en twijfel

In dit artikel gaat het vooral om vragen naar de bekende weg uit onzekerheid en twijfel. In feite is het een vorm van bevestiging nodig hebben. Eugene vraagt aan zijn manager: ‘dus die boeking van dat etentje moet op grootboekrekening lunchkosten?’. Terwijl Eugene al 24 jaar in dienst is bij het bedrijf en de boeking al heel vaak gedaan heeft.

Waarom dan toch die vraag?

Uit onzekerheid naar de bekende weg vragen heeft vooral te maken met niet verantwoordelijk willen zijn voor als het mis gaat. Het is dus een vorm van indekken tegen. Om bij het voorbeeld te blijven: Eugene vraagt nog een keer de bevestiging van de manager. Mocht het verkeerd gaan dan heeft de manager het gedaan want die stemde nog in met het antwoord van Eugene.

Onproductief

Het mag duidelijk zijn dat vragen naar de bekende weg niet productief is. Het kan ook irritatie bij anderen oproepen of het roept wellicht zelfs vragen op bij anderen omdat je jezelf profileert als onkundig.

Leerdoel

Jouw  leerdoel is om zelfvertrouwen te ontwikkelen en zelfverzekerder over te komen.

Leerdoelen assertiviteitstraining

De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training assertiviteit.

Leerdoelen assertiviteit

Ebook of webinar

Meer weten over assertiviteit?

Of bekijk onze training assertiviteit!

Training Assertiviteit

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

In een podcast met Katelijne Vermeulen verkennen we wat het betekent om jezelf kwijt te raken en misschien nog belangrijker: hoe je jezelf weer kunt hervinden.

podcast

Luister de podcast op spotify

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.