Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Normen, waarden en overtuigingen kunnen leiden tot conflict

Normen, waarden en overtuigingen kunnen leiden tot een conflict, ruzie, trammelant of een eindeloze discussie. Binnen organisaties zijn er tal van conflicten te herleiden naar het conflict op overtuigingsniveau. Voorbeelden:

  • Conflicten over normen en waarden: overtuigingsniveauwe willen een hoge kwaliteit dienstverlening bieden aan onze klanten
  • de medewerker moet een pro-actieve houding aannemen
  • we verwachten van de medewerkers een optimale inzet
  • onze organisatie staat voor waarden als: openheid, transparantie en duidelijkheid

Verschil van inzicht

Met de beste bedoelingen kom je er vaak al niet uit. Want wat is een proactieve houding? Wat is een optimale inzet? Wat is openheid, transparantie en duidelijkheid?

Het zijn allemaal begrippen op overtuigingsniveau. Dat wil zeggen: De één legt deze begrippen anders uit dan de ander. En daardoor kan een oneindige discussie ontstaan over wie er nu precies gelijk heeft.

Normen en waarden laten zich niet dwingen

Normen en waarden kun je niet opleggen. Dat kun je proberen maar het gaat niet lukken. Sterker nog: het zal nooit lukken. Je kunt iemand niet dwingen om een bepaalde overtuiging aan te nemen. De één vult zijn IB-formulier in en geeft het klusje schilderwerk (waaraan op een mooie zaterdag is verdiend) niet op maar noemt zich eerlijk en betrouwbaar. De ander vindt dat hij dit klusje wel moet melden bij de fiscus en noemt zich eveneens eerlijk en betrouwbaar. Precies: allebei eerlijk en betrouwbaar maar er wordt verschillende betekenis aan toegekend in de dagelijkse praktijk.

Discussie over normen en waarden

Vaak ontaarden gesprekken over normen en waarden in een oeverloze discussie c.q. conflict. Ik vind dit eerlijk, jij vindt dat eerlijk. En beide hebben we gelijk. De één gaat of wil de ander overtuigen van zijn definitie van eerlijkheid.

Het gesprek op overtuigingsniveau

Het gesprek op overtuigingsniveau kenmerkt zich door onderling respect. Ik ben benieuwd hoe jij hier tegen aan kijkt in plaats van: jij moet er net zo tegenaan kijken als ik. Ik ben geïnteresseerd in hoe jij denkt, hoe jij de dingen beleefd in plaats van: jij moet net zo denken als ik.

Tips

  • Laat OMA thuis (oordelen, mening geven en adviseren)
  • gebruik LSD (Luisteren, samenvatten en doorvragen)

Leerdoelen training conflicthantering

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de training conflicthantering voor u uitgewerkt U kunt ook het overzicht bekijken met alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen training conflicthantering

Training conflicthantering

Wilt u meer inzicht in de door u gehanteerde conflictstijl vergroten en daadwerkelijk vooruitgang boeken op uw leerdoelen?

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens