Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Kritiek op jezelf betrekken: vat u het snel persoonlijk op?

Kritiek op uzelf betrekken: vat u het snel persoonlijk op?

Betrekt u kritiek snel op zichzelf? Vat u kritische opmerkingen vaak heel persoonlijk op? Voelt u zich snel afgewezen, onderuitgehaald, aangevallen of in de hoek gedrukt? Kunt u moeilijk met kritiek omgaan? Kunt u er bij wijze van spreken wakker van liggen?

Niet alles ligt aan u!

Vooropgesteld: niet alles ligt aan u! Sommige mensen kunnen het zo bizar scherp, bot of vijandig formuleren dat we ons goed kunnen voorstellen wanneer u zich bepaalde kritische opmerkingen erg aantrekt. Zeker wanneer het op de man of vrouw wordt gespeeld of wanneer er opmerkingen over u als persoon worden gemaakt (over hoe u eruit ziet, uw uiterlijk).

Met kritiek leren omgaan?

Wilt u met kritiek leren omgaan en wilt u gericht werken aan uw eigen leerdoelen? De Steven is specialist in persoonlijke ontwikkeling! We stellen voor u een maatwerktraining samen die precies bij u aansluit.

Maatwerktraining Assertiviteit

Waarom? Wat zijn de oorzaken?

Waarom vat u kritische opmerkingen van anderen zo persoonlijk op? We noemen enkele oorzaken:

  • Altijd voor iedereen klaar staan

    U staat altijd voor iedereen klaar. Geen ding is u teveel. Altijd kan men een beroep op u doen. En dan durft men nog kritiek te uiten ook?  Bea vertelt: ‘ik probeerde iedereen te vriend te houden, ik wou het iedereen naar de zin maken en toen kreeg ik ook nog commentaar. Ik wou wel onder de tafel kruipen en werd tegelijkertijd erg boos. Het riep bij mij het gevoel op: nu heb ik het weer verkeerd gedaan’.

  • Negatieve zaken onder het vergrootglas leggen

    Een andere oorzaak is dat u kritiek vermenigvuldigd met 10 (en een compliment wellicht deelt door 10). Met andere woorden: wanneer u kritiek krijgt legt u het onder het vergrootglas. Bea vertelt: wanneer ik kritiek krijg heb ik sterk de neiging om het te vergroten. Ik maak het nog veel erger dan het is. Een compliment ben ik na 10 minuten al vergeten bij wijze van spreken en een kritische opmerking daar kan ik wel 3 dagen mee rondlopen.

  • Perfectionisme

    Een derde oorzaak: U wilt alles zo goed mogelijk doen. Perfectionisme en kritiek kunnen samen moeilijk door één deur. Enerzijds het altijd goed willen doen en anderzijds het voor iedereen goed willen doen kan een oorzaak zijn waarom u negatieve opmerkingen snel te persoonlijk opvat!

  • Negatief zelfbeeld

    U denkt negatief over zichzelf en u wordt wederom bevestigd in uw negatieve zelfbeeld. Of u bent overmatig kritisch over uzelf en u wijst uzelf voortdurend af.

  • Gebrek aan zelfvertrouwen

    u voelde zich al onzeker en u twijfelde al zo vaak aan uzelf. En nu krijgt u ook nog even wat kritische opmerkingen toegeworpen. Het is voor u de druppel!

  • Zelfreflectie

    U reflecteert teveel op uzelf: Wie teveel reflecteert beschuldigt zichzelf of betrekt alles op zichzelf. Vaak heeft dat te maken met de mate van zelfvertrouwen, zelfrespect, of me overal verantwoordelijk voor voelen.

  • Energiehuishouding

    U voelt zich energieloos, lusteloos en futloos en dit was u net even teveel. Kortom: u was vermoeid, uw energieniveau was niet op orde en daarom kon u maar moeilijk verdragen dat u kritiek kreeg.

  • Gevoelig

    U bent erg gevoelig of misschien zelfs hooggevoelig: kritiek komt bij u spijkerhard binnen en u kunt er dagen mee rondlopen!

U kunt er moeilijk mee omgaan!

Het kan natuurlijk ook dat u gewoon moeilijk met kritiek kunt omgaan.

  • u voelt zich snel afgewezen of aangevallen
  • u voelt zich snel gekleineerd of onderuitgehaald
  • u voelt zich direct aangesproken als iemand iets over u zegt
  • u meent meteen dat u het allemaal verkeerd heeft gedaan
  • u wilt supergraag voldoen aan de verwachtingen van de ander en als dat niet lukt dan bent u teleurgesteld

Kortom: uw leerdoel is hoe u beter met kritiek kunt omgaan. Wilt u andere artikelen lezen?

Hoe reageert u?

Kritiek geven en ontvangen

Hoe reageert u? We noemen een drietal mogelijkheden:

  • U klapt dicht, u weet niet meer wat u moet zeggen. Of u loopt weg, u trekt de deur achter u dicht (met een harde klap), u stopt uw hoofd onder het kussen en u kruipt weg.
  • U bent verward en u kunt uren of dagen in verwarring en twijfel over uzelf doorbrengen
  • U slaat terug, u wordt boos of agressief en u roept: ‘kijk jij maar een keer naar jezelf’
  • U schiet meteen in de verdediging en u gaat alles uitleggen
  • U gaat u excuseren en u roept meteen ‘sorry’

Het geheim van kritiek

Weet u dat mensen vaak kritiek geven omdat:

  • er iets is dat niet aan hun verwachting voldoet
  • het iets anders loopt dan ze hadden gedacht
  • ze onzeker zijn over iets of over zichzelf
  • ze twijfelen aan de goede afloop van iets
  • ze geen grip hebben op de situatie en de controle kwijt menen te raken

Weet u ook dat kritiek meer zegt over diegene die kritiek uit dan over diegene die kritiek ontvangt?

Relativeren

Alles nog heel? Geen bloempotten gesneuveld? Dan gaan we verder. Wat is uw leerdoel nu precies? We noemen er een paar:

  • Relativeren: kritische opmerkingen in de juiste proporties zien. Het is goed om u te realiseren dat kritiek ook iets zegt over de kritiekgever. En niet alleen over u.
  • Zelfvertrouwen ontwikkelen: zelfvertrouwen opbouwen en u zelfverzekerd voelen. Niet alles op uzelf betrekken. Anderzijds: wel eerlijk naar uzelf kijken.

Een leerdoel komt nooit alleen!

Leerdoelen komen zelden alleen. Dat geldt ook hier. Vergelijkbare leerdoelen zijn:

Leerdoelen assertiviteitstraining

De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training assertiviteit.

Leerdoelen assertiviteit

Training assertiviteit

Wilt u een training assertiviteit volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op.

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Voor andere publicaties kunt u ook terecht in onze webshop!

Coach Jan Stevens