Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Organisatie leerdoelen

Organisatie leerdoelen. Wat zijn de leerdoelen voor uw organisatie? De Steven heeft een aantal organisatieleerdoelen uitgewerkt voor u in het kader van trajecten gericht op organisatieontwikkeling, organisatieverandering, organisatieverbetering.

organisatieleerdoelen  | organisatieontwikkelingLeerdoelen en doelstellingen bij organisatietrajecten

Ook bij organisatietrajecten is het noodzaak om duidelijke doelstellingen te formuleren. Verfijning van organisatiedoelstellingen is belangrijk. Waarom? Omdat u anders uw doelstellingen niet bereikt. Organisatiedoelen worden vaak te grofmazig gesteld in de trant van:

  • we willen de interne communicatie verbeteren
  • we willen het onderlinge wij-gevoel bevorderen
  • we willen de open communicatie bevorderen binnen de organisatie
  • we willen klantgerichter werken
  • etc.

Moeten organisatiedoelen SMART zijn?

SMART is een hulpmiddel om organisatiedoelen aan te scherpen. SMART is geen doel op zich. U kunt heel veel organisatiedoelen SMART maken zoals:

  • we willen 5% omzetgroei (dat is duidelijk en meetbaar)
  • we willen de marges met 2% verhogen
  • we willen X% marktaandeel

Wanneer het gaat over de zachte doelstellingen binnen organisaties dan is het onmogelijk om alles SMART te maken. Lees ook: moeten leerdoelen altijd SMART zijn? Dat laat onverlet dat leerdoelen helder en duidelijk gesteld moeten worden. Zonder heldere doelstellingen is evalueren onmogelijk.

Voorbeelden en uitgewerkte leerdoelen

We hebben een aantal leerdoelen voor u uitgewerkt:

  • Interne communicatie verbeteren

    Een organisatiedoel kan zijn om de interne communicatie te verbeteren. Maar waar hebben we het precies over? (Lees ook: interne communicatie verbeteren in 6 stappen). Een verfijning van dit leerdoel kan zijn

  • Werkdruk en stress bespreekbaar maken

    Het leerdoel: werkdruk en stress bespreekbaar maken is een leerdoel dat zowel bij organisatieontwikkeling of teamontwikkeling belangrijk kan zijn. Let wel: werkstress meten via een onderzoek is nog heel wat anders dan werkstress en werkdruk bespreekbaar maken.

  • Klantgerichte houding ontwikkelen binnen de organisatie

    Een organisatiedoel kan zijn om klantgerichter te willen werken. Vaak wordt dit in tal van termen uitgedrukt zoals: klantgericht denken en handelen, de klant centraal stellen, van aanbodgericht naar klantgericht. Maar waar hebben we het nu precies over?

  • Organisatieontwikkeling = teamontwikkeling

    Naast organisatieleerdoelen hebben we ook tal van leerdoelen voor teams ontwikkeld zoals:

    • het bevorderen van open communicatie
    • vertrouwen en commitment binnen het team organiseren
    • de neuzen dezelfde kant op
  • Duurzame inzetbaarheid bevorderen

    Trajecten gericht op het bevorderen van duurzame inzetbaarheid: het bevorderen van optimale prestaties van de organisatie en optimale inzetbaarheid van de medewerkers. Die twee gaan altijd samen. Lees onze artikelen over: werkplezier, employability, vitaliteitsmanagement, gezondheidsbevorderende maatreglen bij werk.

Overzicht van alle leerdoelen

Overzicht van alle leerdoelen die wij beschreven hebben?

Alle leerdoelen

Trajecten gericht op organisatie-ontwikkeling

Wilt u een overzicht van al onze trajecten gericht op organisatieontwikkeling?

Vraagbaak organisatie ontwikkeling

Bekijk onze artikelen over organisatieontwikkeling