Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Rotte appel binnen jouw team of organisatie

Eerlijk gezegd vind ik dat er (ook door leidinggevenden) te snel gesproken wordt over een rotte appel binnen het team. Pas zei een leidinggevende ‘ik heb een goed team maar er zit één rotte appel tussen en die verpest het voor het hele team’. Waarom vind ik dat er te snel over een rotte appel wordt gesproken? Omdat er nogal een sterk veroordelend element zit in deze uitspraak. In dit artikel ga ik in op wat een rotte appel is en wat ermee bedoeld wordt.

Een rotte appel in de mand maakt het gave fruit te schand

Wanneer er echt sprake is van een rotte appel in het team dan praat ik over iemand die:

  • verdeeldheid zaait binnen het team
  • mensen onderling opstookt of collega’s opzet tegen de leiding
  • anderen meetrekt in negativiteit
  • alles ter discussie stelt wat van de leiding of het management komt
  • voorschriften negeert
  • de kantjes er af loopt of in ieder geval geen stap harder loopt dan noodzakelijk
  • een betweterige houding aanneemt
  • cynisch of sarcastisch is over alles wat er binnen de organisatie gebeurt
  • overal commentaar op heeft
  • een azijnpisser is
  • alleen maar aan eigen belang denkt en nooit aan het algemene belang

Rotte appel in het team

Teamcoaching

Een teamcoach kan het team helpen om spanningen bespreekbaar te maken onderling. Dat begint met een individueel gesprek vooraf. Daarna een analyse van wat er aan de hand is precies. En dan pas een plan van aanpak.

Teamcoaching

Ze verzieken de boel

Als het echt waar is, dat jij een rotte appel in je team hebt dan weet je zeker dat hij/zij de hele boel verziekt. Heel vervelend dus! Niemand die ertegen opgewassen is. Een rotte appel leeft van negativiteit en hij zal er alles aan doen om de ander daarin mee te nemen.

Als je er helemaal van overtuigd bent dat er in jouw team een rotte appel zit dan is het niet moeilijk om te beslissen wat je ermee moet doen. O nee, zeg je? Nee! Rotte appels moeten van de fruitschaal af en in dit geval rest maar 1 keuze: afscheid nemen.

Let op: ik maak de kanttekening ‘als je er helemaal van overtuigd bent dat het een rotte appel is’. Waarom? Meestal zijn het geen rotte appels waar ik het over heb. Ik zal dit proberen uit te leggen.

Voorzichtigheid is geboden

Té vaak maak ik mee dat er door leidinggevenden snel een oordeel wordt uitgesproken over medewerkers. En dat is heel vaak onterecht.  Dus om vast te stellen of er echt sprake is van een rotte appel binnen jouw team, is enige objectiviteit geboden.

Cruciale vraag is: wat is er met een dergelijke medewerker aan de hand?

  • heeft de medewerker privéproblemen?
  • zijn er zaken voorgevallen in het verleden die de negatief ingestelde medewerker als naar en vervelend ervaren heeft?
  • zit er oud zeer?
  • wordt de medewerker op de juiste wijze aangestuurd?
  • is de medewerker zijn/haar vertrouwen kwijt geraakt in de organisatie?
  • voelt de medewerker zich onveilig binnen het team?
  • wordt de medewerker wel ingezet op zijn kwaliteiten?
  • werkt de medewerker onder zijn niveau of moet hij/zij juist op de tenen lopen om alles bij te sloffen??
  • zijn de medewerker zaken toegezegd die niet waargemaakt zijn zoals promotie of salarisverhoging?
  • wordt de medewerker te weinig betrokken bij besluitvorming?
  • zijn er teveel veranderingen geweest binnen de organisatie?
  • Of is het gewoon zo dat de medewerker niet past binnen de bedrijfscultuur of is er sprake van onvoldoende functioneren?

Al deze vragen zijn zeker een onderzoek waard en dat moet je ook niet nalaten. Nogmaals: voorzichtigheid is geboden, want een rotte appel blijkt soms een zondebok te zijn. En door één medewerker aan te wijzen als oorzaak van de problemen in het team, hoeven de anderen niets te doen. Maar door de 'schuldige' uit de groep te zetten, verdwijnen de problemen natuurlijk niet wanneer er meer aan de hand is.

Wat moet je eraan doen?

In alle gevallen is het niet de juiste attitude waarover de medewerker beschikt en moet je maatregelen nemen. Afhankelijk van de situatie, de aard van de klachten, de mogelijke oorzaak is te denken aan een aantal oplossingen:

  • je start een verbetertraject waarbij de medewerker kans krijgt zijn/haar houding en gedrag te verbeteren
  • je neemt afscheid van de medewerker want rotte appels steken de andere gezonde appels aan

Zachte heelmeesters en stinkende wonden

Wanneer er écht sprake is van een medewerker die de sfeer verziekt binnen jouw team dan moet je duidelijk zijn en in grijpen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Dat geldt ook hier. Er dienen dus maatregelen te komen.

Ziek worden van je werk

Kun je ziek worden van je werk? Nou en of! Lees onze artikelen over dit onderwerp.

Ziekmakende organisaties en teams

Team- en organisatieontwikkeling

Bekijk onze interventies en trainingen voor teamontwikkeling en organisatieontwikkeling.

Team en organisatie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.