Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Rotte appel binnen uw team of organisatie

Soms zeggen leidinggevenden: de sfeer binnen het team is op zich goed maar er zit één rotte appel tussen en die verpest het voor het hele team. Hoewel de uitdrukking nogal puntig is, is het toch goed om te bekijken wat hiermee nu precies wordt bedoeld.

Een rotte appel in de mand maakt het gave fruit te schand

Rotte appel in het team

Vaak duidt men op een medewerker die als rotte appel wordt getypeerd en door zijn/haar negatief gedrag het hele teamproces verward. Hoe gebeurt dat?

  • verdeeldheid zaaien binnen het team
  • andere teamleden meetrekken in negativiteit
  • de werksfeer negatief beïnvloeden
  • alles ter discussie stellen wat van de leiding of het management komt
  • de kantjes eraf lopen
  • voorschriften negeren
  • roddel en achterklap
  • een betweterige houding aannemen
  • cynisme of sarcasme over alles wat er binnen uw organisatie gebeurt

Wat zijn de gevolgen?

De gevolgen kunnen heel vervelend zijn. Niet alle teamleden zijn tegen dit gedrag opgewassen. Dus kan een dergelijke medewerker negativiteit vergroten binnen uw organisatie of ervoor zorgen dat andere medewerkers negatief worden.

Wordt de sfeer verziekt binnen uw team?

Wat is een rotte appel in een team en hoe voorkomt u dat u te snel bent met uw oordelen? De Steven is specialist in de training teamontwikkeling voor leidinggevenden en managers. Tevens kunt u bij ons terecht voor teamcoaching gericht op samenwerking, communicatie en teamontwikkeling.

Leerdoelen voor het team

Voorzichtigheid is geboden

Voor we verder gaan met onze analyse willen we ook graag dit kwijt. Voorzichtigheid is geboden. Té vaak maken we mee dat er door leidinggevenden snel gelabeld wordt of een oordeel uitgesproken over medewerkers. Dus om vast te stellen of er echt sprake is van een rotte appel binnen uw team, is enige objectiviteit geboden.

Wat is er aan de hand?

Cruciale vraag is: wat is er met een dergelijke medewerker aan de hand?

  • Heeft de medewerker privé-problemen?
  • Zijn er zaken voorgevallen in het verleden die de negatief als naar en vervelend ervaren heeft?
  • Wordt de medewerker wel ingezet op zijn kwaliteiten?
  • Of is het gewoon zo dat de medewerker niet past binnen de bedrijfscultuur of is er sprake van onvoldoende functioneren?

Al deze vragen zijn zeker een onderzoek waard en dat moet u ook niet nalaten.

Wat moet u eraan doen?

In alle gevallen is het niet de juiste attitude waarover de medewerker beschikt en moet u maatregelen nemen. Afhankelijk van de situatie, de aard van de klachten, de mogelijke oorzaak is te denken aan een aantal oplossingen:

  • u start een verbetertraject waarbij de medewerker kans krijgt zijn/haar houding en gedrag te verbeteren
  • u neemt afscheid van de medewerker want rotte appels steken de andere gezonde appels aan

Zachte heelmeesters en stinkende wonden

Wanneer er écht sprake is van een medewerker die de sfeer verziekt binnen uw team dan dient u duidelijk te zijn en in te grijpen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Dat geldt ook hier. Er dienen dus maatregelen te komen.

Andere publicaties over teamontwikkeling

Dit artikel is geschreven in een artikelenserie over teamontwikkeling en teambuilding.

Publicaties over teamontwikkeling.

Verwante informatie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens