Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Roddelcultuur: roddel en achterklap in de wandelgangen

Is er een roddelcultuur binnen uw team of organisatie? Worden collega’s of leidinggevenden voortdurend zwart gemaakt? Is er een sfeer van roddel en achterklap? Is er voortdurend gesmoes in de wandelgangen en is communicatie zelden open en rechtstreeks? Hoe komt het en wat kunt u eraan doen?

Hoe werkt het?

Roddelcultuur binnen de organisatieOp uw werk wordt veel geklaagd over wat anderen niet goed doen of anders zouden moeten gaan doen. Ben je in gesprek met een collega over het weekend aan het praten, neemt het gesprek al vrij snel  een andere wending en wordt er over een collega gesproken die toch wel heel bijzondere dingen in het weekend doet. Uw collega is heel duidelijk in haar mening over uw andere collega. Op uw werk kan nauwelijks een gesprek worden gevoerd zonder dat er een mening of een oordeel over een ander wordt uitgesproken. “Dat doe je toch niet. Ze weet toch dat het niet mag. Ik doe het nooit zo. Wat vind jij daar nou van.” Iedereen kijkt van zich af in plaats van naar zich zelf.

  • Van saamhorigheid naar irritatie

    In het begin vond u het allemaal nog niet erg. Het gaf u een gevoel van samenhorigheid, ergens bij horen en bij betrokken worden. Maar nu gaat u zich eraan storen. Het gaat u ergeren en u voelt zich niet meer prettig op uw werk. U wilt niet meer meedoen aan het geklets en geroddel wat erg lastig is want op het moment dat u hier niet meer aan meedoet hoort u er ook niet meer bij.

  • Patroon doorbreken

    U wilt het patroon doorbreken maar u weet dat op het moment dat u zich terugtrekt uit deze gesprekken er vervolgens over u wordt gekletst. Dit geeft u een onveilig en onprettig gevoel wat ervoor zorgt dat u geen rare dingen doet en u niet opvalt binnen de organisatie.

    Zo wilt u niet werken. U wilt uzelf kunnen zijn en blijven zonder dat u zich iets aantrekt over de mening en geroddel van een ander. Moet u op zoek naar een andere baan? Het kan zijn dat een andere baan uitkomst biedt. In de meeste gevallen zal dit niet de oplossing zijn en ook daar tegen dezelfde problemen aanlopen. Een oplossing kan zijn dat u leert hoe u hiermee om kunt gaan en hoe u in zulke situaties kunt handelen en reageren.

Wat is er aan de hand?

De gradatie waarin geklets binnen de wandelgangen voorkomt kan verschillend zijn. Duidelijk is dat het gaat over bondgenootschappen in het negatieve. Communicatie is niet open en rechtstreeks. Er is geen sprake van een constructieve feedback-cultuur en de onderlinge sfeer en het vertrouwen is niet om over naar huis te schrijven.

Geroddel in het team?

Geroddel in het teamWilt u u meer inzicht in de juiste aanpak om geroddel en achterklap in het team te voorkomen? De Steven is specialist in de training teamontwikkeling voor leidinggevenden en managers. Tevens kunt u bij ons terecht voor teamcoaching gericht op samenwerking, communicatie en teamontwikkeling.

Leerdoelen voor het team

Hoe ga je er als leidinggevende mee om?

Als leidinggevende moet u niet het kwaad de kop in willen drukken. Daarmee bevordert u juist indirecte weerstanden en u zult merken dat het nog erger wordt. En dat was niet uw bedoeling. Net doen alsof er niets aan de hand is, werkt ook niet want er is wel degelijk iets aan de hand.

Andere publicaties over teamontwikkeling

Dit artikel is geschreven in een artikelenserie over teamontwikkeling en teambuilding.

Publicaties over teamontwikkeling.

Verwante informatie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens