Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Problemen in uw team: hoe pakt u dat aan?

Zijn er problemen in uw team? Wat voor problemen zijn er? Hoe pakt u het aan wat moet u doen? In dit artikel gaan we verder in op mogelijk teamproblemen en op een mogelijke aanpak.

Analyse: wat is er aan de hand

Problemen in uw teamIeder vraagstuk binnen teams begint met een grondige analyse: wat is er nu precies aan de hand?

  • Wat voor problemen zijn er?
  • Hoe zijn die ontstaan?
  • Wanneer is het ontstaan?
  • Door wie zijn ze veroorzaakt?
  • Wat zit er precies achter?

Voorbeelden teamproblemen

We hebben er een aantal voor u omschreven en uitgewerkt:

Inzicht in de juiste aanpak bij teamproblemen?

Wilt u meer inzicht in de juiste aanpak bij teamproblemen? De Steven is specialist in de training teamontwikkeling voor leidinggevenden en managers. Tevens kunt u bij ons terecht voor teamcoaching gericht op samenwerking, communicatie en teamontwikkeling.

Teamontwikkeling

Vertaal klachten en knelpunten naar behoeften

Hoewel klachten vervelend kunnen zijn, blijken ze een uitstekend hulpmiddel om teamproblemen aan te pakken en op te lossen. Echter: het gaat nooit om de klachten. Klachten zijn de richtingaanwijzer naar de teambehoeften die blijkbaar verstoord zijn. De kunst is dus om u vooral niet op de klachten te richten maar de behoeften te achterhalen die binnen het team verstoord worden.

Voorkom in alle gevallen dat u knelpuntenmanager wordt door u te richten op de klachten die de medewerkers naar voren brengen. Want ook al zou u alle klachten één voor één oplossen dan lijkt de lucht geklaard terwijl er niets is opgelost.

Wanneer er bij u écht sprake is van een probleemteam of wanneer er in sterke mate sprake is van negativiteit en interne weerstanden binnen uw team of organisatie dan vereist dat een specifieke aanpak en hoge mate van deskundigheid.

Een uitgewerkt voorbeeld: gebrek aan waardering

Behoefte aan waardering en erkenningAan de hand van een voorbeeld werken we het voor u uit. We nemen het voorbeeld waarbij medewerkers binnen een team gebrek aan waardering ervaren. Uiteraard wordt dit niet zo gezegd. Dus eerst gaan we te rade bij de klachten die men ervaart.

  • Waar klaagt men over?

    Medewerkers uiten bijvoorbeeld de volgende klachten:

    • Men neemt ons niet serieus
    • De leiding luistert toch niet naar ons
    • We worden niet begrepen
    • Hij/zij heeft nooit of amper tijd voor me
    • We hebben teveel werk
    • Ze weten niet eens wat voor werk we hier doen
    • Ze hebben altijd kritiek op ons
  • Welke gevoelens ervaart men?

    Welke gevoelens ervaart men wanneer de behoefte aan waardering onvoldoende is ingevuld? Men kan zich snel afgewezen voelen, of men voelt zich niet serieus genomen. Teamleden hebben het gevoel dat ze niet gehoord worden of dat ze er alleen voor staan. Het kan gevoelens van twijfel, boosheid of frustratie oproepen.

  • Van klachten naar knelpunten

    Achter klachten zitten knelpunten. Bijvoorbeeld:

    • De medewerker is niet geschikt voor de functie
    • De medewerker is overgekwalificeerd
    • De leiding pikt bepaalde signalen niet op en gaat voorbij aan het onderbuikgevoel in het team
    • Er is te weinig tijd voor de medewerker
    • Er is gebrek aan onderlinge communicatie of aan communicatie tussen de teamleden en de leidinggevende

Teamproblemen ontstaan door verstoorde behoeften

Problemen binnen teams ontstaan doorgaans door verstoorde behoeften. Wanneer u niet achterhaalt welke behoefte verstoord is, komt u meestal tot maatregelen die niet effectief zijn.  U blijft dan snel in de discussie steken over mogelijke klachten die men heeft, of u ervaart de klachten als persoonlijke aanval op uzelf. Het gesprek over behoeften is verfrissend en meestal een doorbraak in het teamproces. Bekijk ook onze publicaties over gevoelens en behoeften.

Andere publicaties over teamontwikkeling

Dit artikel is geschreven in een artikelenserie over teamontwikkeling en teambuilding.

Publicaties over teamontwikkeling.

Verwante informatie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens