Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Beoordelen leerkrachtvaardigheden belangrijk binnen school

Beoordelen leerkrachtvaardigheden wordt steeds belangrijker binnen school en onderwijs. Functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken dienen aandacht te krijgen. Maar hoe pak je dat aan als leiding?

Leerdoelen beoordelen medewerkers

Bekijk onze vraagbaak over het beoordelen van medewerkers.

Leerdoelen beoordelen medewerkers

Training functioneren en beoordelen

Bekijk onze training voor leidinggevenden: functioneren en beoordelen van medewerkers.

Training functioneren en beoordelen

Personeelsgesprekken onderwijs

De cyclus van personeelsgesprekken rond het functioneren en beoordelen van leerkrachten is jarenlang onderbelicht geweest in scholen. De leerkracht deed zijn werk en de sfeer was informeel. Als er iets niet goed was, werd het meteen wel gezegd. Toch wordt professionalisering van scholen verwacht en dus ook van het HRM beleid binnen de school.

Beoordelen van de leerkracht door observatie

Leerkrachten worden soms beoordeeld door een delegatie die in de klas komt zitten om te kijken hoe iemand lesgeeft. Maar aan deze methode kleven nogal wat bezwaren. Het lijkt een beetje op een examencommissie en het kan bij de docent een enorme druk geven. Sterker nog: het kan ook averechts werken.

Een docent schreef ons: 'Zodra iemand bij mij in de klas komt om observeren, klap ik dicht. Je staat al jaren voor de klas en je doet het goed. Moet je opeens worden beoordeeld op je kennis en vaardigheden. Ik heb het gevoel dat ze enorm op mijn vingers kijken. Denken ze dan echt dat jij nog jezelf kunt zijn? Heb je voorafgaand de observatie ook nog gymles. Komen de kinderen druk terug en mag jij je kunstje laten zien. Je weet op voorhand al dat het toch niets gaat worden. Eerst maar eens overleggen met de directie of ze op een ander tijdstip kunnen komen. Als ze dan toch moeten observeren, laat ze dan op een moment komen dat er rust in de groep is en er geen bijzondere dingen spelen. De directie heeft er geen oren naar en jij kunt er niet onderuit. Je kunt je wel goed voorbereiden maar dat helpt toch niets. Je weet dat op het moment er iemand bij jou in de klas komt kijken, je dichtklapt en niet meer jezelf bent. De klas voelt dit, gaat zich anders gedragen en dan heb je de poppen aan het dansen. Waarom moet jij nu nog, na zoveel jaren laten zien of je een vakbekwame leerkracht bent? Dit heb je toch wel bewezen na zoveel jaren?'

Functioneren en beoordelen doe je 364 dagen per jaar

Functioneren en beoordelen van docenten doe je 364 dagen per jaar. Waarom spits je dit als schoolleiding dan toe aan dat ene moment van observatie? Alsof het daar vanaf hangt! Met deze werkwijze roep je alleen maar angst op bij de leerkracht:

  • Angst om zichzelf te durven zijn;
  • Angst voor het oordeel van ander;
  • Angst om fouten te maken;
  • Angst om te falen;
  • Angst en twijfel over eigen kunnen;

En inderdaad: angst is een slechte raadgever. En dus ga je als schoolleiding de leerkracht beoordelen op de verkeerde manier.

Enquête onder leerlingen en ouders: is dat beter?

Behalve lesbezoeken zien we ook binnen het onderwijs dat er enquêtes uitgezet onder leerlingen en ook onder ouders en personeel. De mening van leerlingen en ouders over de leerkracht worden dan erg belangrijk. Maar ook de beoordelingsmethodiek heeft een keerzijde: gaat het om de populariteit van de leerkracht of gaat het om het beoordelen van het vakmanschap van de docent? Zijn ouders als niet terzake deskundig in staat om een leerkracht te beoordelen op zijn/haar vakmanschap? Weten ouders wat didactische vaardigheden zijn?

Professionaliseren HRM diensten

HRM diensten kunnen binnen scholen nog volop aandacht krijgen wanneer het gaat over professionalisering van de school. Dat begint al bij de werving- en selectie van de docent. Hoe werf je ze en waar selecteer je op? Dat gaat ook over functioneringsgesprekken, ontwikkelgesprekken, voortgangsgesprekken, beoordelingsgesprekken etc.

Ga je als schoolleiding af op het oordeel van de ouders?

Ga je als schoolleiding af op het oordeel van de ouders of heb je zelf ook nog een mening? Wie kan er beter beoordelen dan jij als schooldirectie hoe vaardig jouw docenten zijn? En tweede: docent zijn is toch veel meer dan vaardigheid? Beoordelen van medewerkers is een vaardigheid en inzicht waarover de schoolleiding zelf zal moeten beschikken.

Training en coaching voor scholen

Bekijk onze publicaties over training en coaching voor scholen.

Training en coaching onderwijs

Auteur

Dit artikel is geschreven door Annita Smit.

Annita Smit trainer coach en jongerencoach