Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Aanzeggesprekken of ontslaggesprekken

Het aanzeggesprek of ontslaggesprek  wordt ingezet op het moment dat u een medewerker ontslag moet aanzeggen. Leidinggevenden krijgen ermee te maken in de dagelijkse praktijk bijvoorbeeld wanneer de medewerker niet functioneert of bij reorganisatie. Een ontslaggesprek voeren is emotioneel beladen en moet met zorgvuldigheid plaatsvinden. Het is derhalve van groot belang dat uw leidinggevenden vaardig zijn in de gesprekstechnieken om dit lastige gesprekstype te voeren.

Leerdoelen voor de leidinggevende

aanzeggesprekken of ontslaggesprekkenEen overzicht van mogelijke leerdoelen bij ontslag- of aanzeggesprekken

  • u wilt uw vaardigheid in het voeren van aanzeggesprekken vergroten
  • u  wilt  de impact van het ontslag voor de medewerker begrijpen en de juiste steun bieden
  • u wilt voorkomen dat u zichzelf laat meeslepen door gevoelens en emoties tijdens het gesprek
  • u wilt uw inzicht vergroten hoe u de boodschap aan de andere medewerkers overbrengt
  • u wilt voorkomen dat u vormfouten maakt tijdens het gesprek die u later juridisch verweten kunnen worden.

Training aanzeggesprekken

Ooit kregen we de vraag: hoe lang duurt een training aanzeggesprekken bij jullie? Ons antwoord: vijf minuten maar we kunnen het ook mailen. Al volgt u 10 trainingen ontslaggesprekken: uw medewerker zal niet zeggen na het gesprek 'goh wat kun jij leuk ontslag geven!'.

Toen kwam de echte leerbehoefte: ja maar onze leidinggevenden zien er tegenop. Ze moeten een reorganisatie doorvoeren en vinden dit heel vervelend.

Slecht nieuwsgesprekken voeren

Spannend

Aanzeggesprekken zijn spannend en geven spanning. De één kan er beter mee omgaan dan de ander maar wanneer het u helemaal koud laat, hebt u wellicht te weinig inlevingsvermogen of empathie. Wanneer ontslag moet worden aangezegd, heeft dat impact op uw medewerker. Hoe uw medewerker reageert, weet u niet van tevoren. De één klapt dicht en zegt niets meer. De ander wordt boos en heeft het gevoel dat hem/haar onrecht wordt aangedaan.

Wat gebeurt er?

Op het moment dat u ontslag aanzegt, voelt de medewerker zich bedreigd in zijn/haar behoefte aan zekerheid. Soms nog meer dan alleen zekerheid: het kan ook de behoefte aan veiligheid (wonen) of zelfs eten en drinken zijn die bedreigd wordt. Bedreiging van behoeften roept emotie en negatieve gevoelens op. Of ze nu wel of niet worden geuit. Ze zijn er! Dat kan primaire reacties geven!

Tips

  • Draai er niet omheen en vertel de medewerker direct dat u de arbeidsovereenkomst wilt beëindigen.
  • Zorg dat u vooraf goed geïnformeerd bent over het verloop, de noodzaak voor dit ontslag en over de juridische feiten. Wat we willen zeggen: zorg dat het verhaal klopt.
  • Hou het gesprek kort en krachtig.
  • Ga geen 10x uitleggen waarom het is: één keer is voldoende.
  • Laat merken dat uw besluit genomen is en dat u er niet op terugkomt
  • Vermijd schrale troostwoorden in de trant van: je hebt zo een andere baan weer met jouw capaciteiten
  • Toont empathie en betrokkenheid
  • Nodig de medewerker uit voor een vervolggesprek over de verdere afhandeling (en probeer niet alles in één gesprek te doen
  • Geef de medewerker ruimte en gelegenheid zich te laten informeren en bijstaan door derden

Personeelsgesprekken

Bekijk de cyclus van personeelsgesprekken binnen organisaties

Cyclus personeelsgesprekken

Overlegvormen binnen organisaties

Bekijk de diverse overlegvormen die aanwezig kunnen zijn binnen organisaties

Overlegvormen organisaties

Verwante trainingen

Bekijk onze training functioneren en beoordelen.

Training functioneren en beoordelen