Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Communicatietest om leerdoelen te bepalen

Leerdoelen bepalen voor de training of cursus communicatie is een vak. Vaak worden ze te algemeen of te weinig specifiek gesteld. De Steven heeft een communicatietest ontwikkeld die benut wordt tijdens intakegesprekken of groepsinventarisaties.

facetten communciatie De Steven training en coachingDe test geeft uw zelfperceptie weer maar het is ook mogelijk om feedback bij uw collega's te vragen. De test geeft inzicht in de volgende onderdelen:

Acceptatie en respect

Acceptatie is de mate waarin we de ander accepteren zoals hij is. Iemand accepteren zoals hij is, is moeilijker dan iemand accepteren zoals we hem of haar graag zien. Iemand accepteren is zonder voorbehoud en onvoorwaardelijk. Ook al keur ik het gedrag van de ander af en heb ik andere waarden en normen, als persoon is hij / zij voor mij OK. Acceptatie is de basis van communicatie. Als de ander zich niet geaccepteerd voelt, kan ik zeggen wat ik wil maar het komt niet over.

Duidelijkheid en spreken

Onder duidelijkheid verstaan we: verwachtingen helder maken of zo duidelijk mogelijk maken. Anders gezegd: zeggen wat je bedoelt en bedoelen wat je zegt.

Invoelingsvermogen en luisteren

Invoelingsvermogen is de mate waarin u in staat bent om uzelf in de ander te verplaatsen. Kunt u de wereld bekijken vanuit het gezichtspunt van de ander? Kunt u de ander voldoende aanvoelen? Lukt u dat ook al hebt u zelf andere gevoelens over een bepaald onderwerp?

Openheid en gevoelens tonen

Openheid is de mate waarin u bereid bent om uw gevoelens te delen. De dingen zeggen die je in deze situatie voelt. Dus geen vriendelijkheid veinzen terwijl u irritatie voelt. Of gemaakt boos zijn terwijl u het niet meent. In onze cultuur is dit niet echt gebruikelijk omdat we geleerd hebben om vriendelijk en klantgericht te zijn.

Non-verbaal

Non-verbaal is communicatie zonder woorden. Daarbij kunt u denken aan houding, gebarentaal, stemvolume, intonatie, gezichtsuitdrukking etc. De betekenis van de non-verbale signalen kan verschillend zijn. U kunt bijvoorbeeld huilen van verdriet of huilen van blijdschap. Ook de cultuur is bepalend voor de betekenis van non-verbale signalen.

training communicatie en gesprekstechnieken

 

Leerdoelen training communicatie

Wilt u inzicht in mogelijke leerdoelen communicatie en gesprekstechnieken?

gesprekstechnieken leerdoelen

Vragen of advies?

contact trainingsbureau De Steven

Andere testen bij De Steven

Bekijk de andere testen of assessments bij De Steven.

Testen