Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Klanttypen herkennen

Klanttypen: daarmee bedoelen we de persoonlijkheidsstijl of de communicatiestijl van uw klant. Herkent u de verschillende klanttypen? Dit is een must om aansluiting bij uw klant of prospect te houden. Dat geldt voor iedere verkoper, accountmanager maar ook voor de verkoopmedewerker binnendienst. Kortom: voor iedereen die in de sales- en verkoop werkt!

Klanttypologie

Klanttypologie

Mensen zijn natuurlijk niet in een hokje in te delen hoewel dat vaak gebeurt. Dat gaan we ook niet proberen. Toch zijn er bepaalde wetmatigheden in karakterstructuren die steeds weer terugkomen.

Een voorbeeld is de tweedeling tussen: introvert of extravert. Hebt u te maken met een introverte klant of juist met een klant die extravert is?

Een andere tweedeling is rationeel of emotioneel / intuïtief! De ene reageert of neemt beslissingen op de ratio terwijl de ander meer op gevoel en emotie reageert en beslist.

Een combinatie is mogelijk van beide tweedelingen:

  • Introvert of extravert
  • Rationeel of emotioneel

Uw eigen stijl ontdekken

Een leerdoel voor de verkooptraining is om uw eigen communicatiestijl te ontdekken. Daar begint het immers mee? Een tweede stap is om de verschillende klanttypen te herkennen zodat u daar maximaal op kunt aansluiten in uw communicatie.  Bij De Steven kunt u (online) een test doen om uw eigen stijl te ontdekken. Ongeveer een kwartiertje werk en u krijgt de uitslag per e-mail binnen. Wilt u de test doen? Er zijn geen kosten aan verbonden!

Doe de gratis (online) test!

Vier typeringen

Op basis van de tweedeling introvert/extravert en de tweedeling rationeel / emotioneel komen we tot een viertal typeringen:

Klanttypen

  • Vuurklant

    Een vuurtype aarzelt niet om de strijd aan te gaan. Hij/zij is direct in de communicatie, blaakt van zelfvertrouwen en houdt van snelheid en opschieten. Dat kan zorgen voor dominant optreden. Hij/zij wil antwoord van u, neemt snel de leiding in het gesprek of vertelt u wel even wat u moet doen. Een vuurtype komt graag met veel feiten, heeft een uitgesproken mening en kan daardoor imponeren. Soms luistert men niet zo goed en met halve antwoorden of onduidelijke antwoorden bereikt u zeker niets. Belangrijk is dat u het leiderstype in zijn waarde laat, dat u kort en bondig bent, snel tot actie komt en vooral ook dat u zelf duidelijk en concreet bent en u niet laat domineren.

    U moet vooral niet te lang van stof zijn, onzeker worden, blokkeren, in discussie gaan of onderdanig worden. De boodschap is: blijf overeind en laat u niet meeslepen in zijn/haar emotie.

  • Waterklant

    Een watertype is erg op de relatie gericht en heeft interesse in u als persoon of in uw privéleven. Hij/zij zal niet snel het conflict aangaan maar heeft de neiging met u mee te gaan zonder meteen tegengas te geven. Watertypen zijn vriendelijk, hulpvaardig, bescheiden maar ook trouw en loyaal. Soms zijn ze onzeker, gaan ze twijfelen en aarzelen en laten ze het initiatief aan u over. In het klantcontact met watertypen is het belangrijk dat u zijn/haar vertrouwen wint, geduld hebt, goed luistert maar ook regelmatig controlevragen stelt. U moet een watertype niet onder druk zetten en het is belangrijk om niet onzorgvuldig of onverschillig te zijn.

  • Luchtklant

    Een luchttype is contactueel vaak erg sterk in die zin dat hij/zij gemakkelijk contacten legt en bijzonder sociaal vaardig is. Luchttypen zijn enthousiast en gaan graag mee in uw voorstel. Hun welbespraaktheid zorgt voor een gezellige sfeer. In het klantcontact is het belangrijk om tot concrete afspraken te komen. Wanneer komt hij/zij erop terug? Wanneer wordt er een follow-up gegeven aan deze afspraak? Blijf doelgericht en concreet in de afronding. Wat u vooral niet moet doen is pressen of overrompelen. En ga geen woordenstrijd aan met een luchttype: de kans dat u verliest is nogal aanwezig.

  • Aardeklant

    Een aardetype speelt snel op safe. Hij/zij wil graag alles van tevoren weten en wenst inhoud in cijfers en feiten. Aardetypen kijken graag eerst de kat even uit de boom en zullen niet snel het initiatief in een gesprek nemen. Ze lijken op het eerste gezicht enigszins afstandelijk en zoeken meer de inhoud van uw boodschap dan de relatie. Aardetypen zijn nauwgezet ook in hun verhaal en daarom komen ze soms wat uitgebreid over in hun verhaal. Hebt u klantcontact met aardetypen? Wees duidelijk in uw informatie, geef uitgebreid en gedetailleerd uitleg, hou u bij de feiten, blijf objectief. Wat u vooral niet moet doen is: te weinig ruimte geven aan de inhoud, te snel een beslissing willen forceren, in de rede vallen of teveel praten, overrulen met feiten en cijfers.

Wat zegt dit over uzelf?

Ongetwijfeld zult u (delen) van uw klanten hierin herkennen. Zeker als u de klant nog niet kent is het altijd maar de vraag wie u aan de lijn krijgt. Maar wat zeggen deze reacties over uw manier van communiceren?

Neem de situatie dat u achterloopt met uw salesactiviteiten en de omzet onder druk staat: Waarschijnlijk gaat u harder uw best doen om uw klanten/ prospects ervan te overtuigen dat u de allerbeste oplossing heeft voor het probleem van uw klant. U snap het verkoopspel en probeert de behoefte te achterhalen, maar uw ambitie om te scoren roept weerstand op bij uw klanten:

  • Vuurklant: ik wil eerst winnen!
  • Waterklant: Ik wil eerst vriendjes worden!
  • Luchtklant: De ideeën worden eerst nog groter, de luchtbellen worden opgepompt
  • Aardeklant: verliest u al bij de eerste zin

Iedereen wenst een mate van zelfsturendheid. Als u zelf de touwtjes in handen hebt voelt u minder druk dan wanneer er van bovenaf wordt bepaald dat uw salesactiviteiten onvoldoende zijn. Maar ook uw klant wenst zelf de touwtjes in handen te houden en zeker niet af te geven aan iemand die hen voor de eerste keer belt.

Training klanttypologie

Klanttypen herkennen

Wilt u een training klanttypologie volgen? Dat kan! Wij verzorgen deze training opmaat als 1 daagse of 2 daagse training. Incompany door geheel Nederland of vanuit onze trainingslocaties te Amersfoort of Hoogeveen! Deze training is in feite geschikt voor iedere medewerker met klantcontact of commerciële contacten. Daarbij kunt u denken aan:

  • medewerker binnendienst (verkoop binnendienst)
  • accountmanagers, vertegenwoordigers of verkopers
  • consultants
  • secretariële functies
  • leidinggevende functies
  • technische beroepen zoals projectleiders, projectmedewerkers etc.
  • helpdeskmedewerkers
  • servicediensten
  • etc.

Echter de training is ook prima uitvoerbaar in de zorgsector. Ook daar wordt met families en cliënten gewerkt.

Doel

De training heeft als doel om de klantcommunicatie te verbeteren.

Duur

De duur van de training is 1 á 2 dagen (afhankelijk hoe diep u op de materie ingaat)

Waar?

Op uw locatie of op onze locatie te Amersfoort of Hoogeveen

Salestraining en coaching

Bekijk ons overzicht met sales- en verkooptrainingen.

Salestraining en coaching

Klantgericht denken en handelen

Bekijk onze training klantgericht denken en handelen.

Klantgerichtheid

Combineer trainingen!

Bij De Steven staan uw leerdoelen centraal! 

In de meeste situaties kunnen we leerdoelen combineren tot één training. Dat voorkomt dat u meerdere trainingen moet volgen en het bespaart u dus tijd en geld. Bovendien is het rendement hoger omdat de training  persoonlijk op u is afgestemd!

Adviesgesprek?

Wilt u een vrijblijvend adviesgesprek? Of hebt u vragen over de mogelijkheden? Wij zijn iedere werkdag bereikbaar van 8.00 tot 18.00 uur. Neem telefonisch contact op met ons bedrijfsbureau of stuur ons een mail via het contactformulier.

Contact

 

Contact met de Steven