Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

De website als onderdeel van mijn marketing strategie

Website online marketing

De meeste ondernemers hebben een website omdat de buurman, de collega, de concurrent en eigenlijk iedereen een website heeft. Ja, dan kun je ook niet achterblijven en dan neem jij ook een website. Je zoekt een willekeurig website bureau, het liefst een goedkope omdat je natuurlijk niet te veel wilt uitgeven. Een idee over wat het moet worden heb je niet, natuurlijk moet het er goed uitzien en voor de rest interesseert het je niet, want wat het moet toevoegen of moet opleveren daar heb je toch geen idee over.

Herkenbaar of juist niet

Is dat herkenbaar of ben jij die uitzondering op, die schaarse 14% ondernemer die er juist wel feeling en idee over heeft. Toch niet, jammer maar een troost is dat je dus bij die andere 86% hoort.

De gemiddelde MKB ondernemer bakt er helemaal niets van en heeft er en geen geld voor over, geen tijd voor en laat zich door de concurrentie die dat wel heeft langzamerhand helemaal inhalen, inpakken en het nakijken geven. Het is een kwestie van tijd, echt geloof mij maar.

De tijd van internet is nog maar net begonnen en gaat steeds sneller, was voor kort het allemaal niet zo belangrijk, zo belangrijk is het nu om te schakelen en ervoor te zorgen dat je bij die groep ondernemers gaat horen die zijn website gaat inzetten als onderdeel van zijn marketing strategie.

Een marketing afdeling bestaat niet meer

De wat traditionele bedrijven hebben nog een marketing  medewerker en soms zelfs een marketing afdeling. Ik heb mij altijd afgevraagd wat die nu eigenlijk doen. De jaarlijkse campagnes, de brochures, de visitekaartjes, de flyers, advertenties en wat doet een marketing medewerker of nog meer.

Nu was een simpele beredenering dat marketing als doel heeft de verkoop te stimuleren, dus zou je zeggen marketing en sales werken nauw samen. Maar in de praktijk is dat lang niet waar, de sales mensen vinden de marketeers meestal lastig en een beetje vaag en onduidelijk. Misschien was dat eerder zo, tegenwoordig is marketing behoorlijk transparant en je kunt eigenlijk alles meten wat je doet. Mijn visie over marketing is dan ook dat de beste salesmanager een marketeer is met een menselijke klik.

De nieuwe salesmanager is een marketeer

Oei, die moet ik even uitleggen want een salesmanager gaat vaak door als die “stoere jonge of meisje”, meestal de mond op de goede plaats en wellicht ook in de wat modernere kleding. Dat is ook wel nodig wil je op een ouderwetse manier je sales bedrijven, lange bel lijst en nog koud bedrijven benaderen. Nee tegenwoordig is de beste salesmanager een marketeer die in straat is te analyseren en te achterhalen wie en welk bedrijf in hem is geïnteresseerd en zo heel strategisch achter zijn klanten aan gaat. Niets meer koud, geen bel lijsten en geen belbureaus die voor je afspraken maken.

Website marketing

Wil je geen marketeer in je organisatie of is je organisatie te klein voor een eigen marketeer, dan zijn er tal van andere oplossingen. Van inhuren van een bureau voor de specifieke werkzaamheden en/of een aantal uren een marketeer binnen je organisatie halen. Maar wees er wel bij en schakel tijdig, recentelijke cijfers geven aan dat de huidige MKB bedrijven massaal op zoek zijn naar online marketeers, alleen die online marketeers zijn zeer schaars omdat er geen goede opleidingen voor zijn.

Wat zit er dan nog in een marketingplan

Een website is maar een onderdeel van je totale marketing, wel een heel belangrijk onderdeel, want doe je het goed met je website dan is dit een verlengstuk van je bedrijf en zorgt voor je marketing en sales. Wat zit er dan nog meer in je marketingplan, waarbij ik wel er vanuit ga dat je voor een moderne marketing kiest, digitale marketing heet dat.

Vast wel eens gehoord van:

  • Website
  • SEO
  • SEA
  • E-mail
  • Sociale media

In media en marketing land zijn dit de top 5 van de digitale marketing tools. Eigenlijk moet je alles doen, maar ook een plan hebben hoe je het gat doen. Dat kost tijd, dat kost geld en je moet het nog snappen ook. Natuurlijk hoef je het zelf niet te kunnen, als ondernemer moet je je met je eigen vak bezig houden en daar moet je wel kunnen.  Maar het is zeer interessant als je wel weet wat de mogelijkheden zijn van digitale marketing en daarin moet je je dan even verdiepen.

De website als marketing en sales kanaal

Online marketing

Alleen met een website kom je er niet, maar dat heb ik al uitgelegd, maar liefst 86% van de MKB Ondernemers doen het zo en die halen 0,00 uit hun website. Die andere 14% die weet waar ze over hebben, hebben een plan en hebben een budget wat ze aan de website besteden. Zij doen dat door o.a. de juiste online marketing tools in te zetten en zo krijgen ze de juiste bezoekers op hun website die vervolgens een afspraak willen maken, een offerte vragen of direct een product/dienst kopen.

Deze bedrijven hebben de marketing en sales voor elkaar, de mensen snappen hoe ze online hun klanten analyseren, wie hun klanten zijn en wat ze willen.

Bij deze bedrijven heb je geen sales medewerker die nog aan koude acquisitie doet of zijn wekelijkse klantenlijst bij langs belt. Het is een kwestie van inzetten van marketing automation en analyseren en daarvoor moet die salesman of vrouw enige kennis hebben van digitale marketing.

Een aantal jaren geleden sprak ik een marketing manager van een groot auto bedrijf, ze verkopen personen en bedrijfsauto’s en hebben meerdere vestigingen. Op elke vestiging werken meerdere sales mensen die dagelijks 10 bezoekers krijgen in hun showroom. Dat zijn in alle vestigingen dagelijks tussen de 100-200 potentiele klanten. Maar deze marketing manager verteld mij dat hij wel 3000 bezoekers had per dag in zijn website van mensen die op zakelijke auto’s zochten en zich oriënteerden. Ook vertelde hij dat wekelijks lijsten maakte voor de sales mensen met informatie waarin de website bezoekers geïnteresseerd waren zodat ze in hun aanbod daarmee rekening konden houden. Ook vertelde hij dat de sales mensen die lijsten nooit gebruikten omdat ze niet begrepen wat ze ermee moesten doen en dat die marketing gewoon zijn werk eens moest doen. Wat ik hiermee wil zeggen is dat die sales mensen dus moeten begrijpen wat de marketing aandraagt en dat dat meer is dan de brochure en flyer maken. Dat het dus juist belangrijk is dat die sales mensen begrijpen dat analyseren hun in staat stelt om een beter aanbod te presenteren en dat ze wellicht dat zelf kunnen doen en dat het dan 100% gedragen en begrepen wordt.

Marketing kan mijn salesteam vervangen

Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je investeert in je online marketing (dat is echt meer dan alleen die website), dan is je salesteam straks overbodig. De klanten zullen zelf de keuze maken voor jou, omdat ze vertrouwen in je hebben en je duidelijk uitlegt wat je als bedrijf te bieden hebt en waarom je dat doet. Kies je ervoor om je sales mensen aan het werk te houden, dan is het wellicht interessant om die sales mensen meer vanuit het bedrijf te laten werken, binnendienst en meer adviseurs dan verkopers of wellicht toch de nieuwe marketeers 3.0.

Coaching en begeleiding bij innovatie

De Steven ondersteunt bedrijven en organisaties bij trajecten gericht op innovatie.

Innovatie

Innovatie van marketing en sales

Wij adviseren organisaties op het terrein van nieuwe vormen van marketing en internetmarketing.

Internetmarketing

Auteur

Dit artikel is geschreven door: Jan Leijssenaar.

Jan Leijssenaar marketing coach