Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Internetmarketing

De Steven  ondersteunt ondernemers (MKB maar ook ZZP-ers bij) internetmarketing, webteksten schrijven (SEO) en het adviseren van ondernemers bij de aanschaf van de website. Door gerichte websiteoptimalisatie, SEO optimalisatie kan De Steven u behulpzaam zijn bij het verwerven van omzet en orders via de internetsite.

Doelstellingen voor de website

Belangrijk bij de aanschaf van een website is de vraag: wat is uw doel? Wat moet het resultaat zijn? Wat wilt u met uw website bereiken? Hoe realiseert u deze doelstellingen? Resultaat is van belang Van groot belang is dat u voor uzelf vaststelt wat het resultaat moet zijn van uw website. Wilt u orders scoren met uw website? Of wilt u alleen maar bezoekers?

  • Het aantal bezoekers verhogen op uw website

    Wilt u het aantal bezoekers op uw website verhogen? Aan welke voorwaarden dient een website dan te voldoen? De omzetverwerver kan u van dienst zijn.

    • Voorwaarde

      Eén van de belangrijkste voorwaarden voor een betere vindbare websites is dat u gaat schrijven voor uw relaties, prospects of klanten. Ofwel u schrijft geen teksten voor zoekmachines. Het is de kunst te achterhalen wat er leeft bij de klant? Waar loopt een klant tegenaan? Hier zal namelijk op gezocht worden.

    • De praktijk

      De praktijk van de omzetverwerver laat zien hoe succesvol het kan zijn om te werken aan vermeerdering van het aantal bezoekers. Maar het verschilt wel en dat hangt af van een aantal factoren:

      • hoeveel tijd wilt u als ondernemer zelf in de site stoppen?
      • zijn de teksten die u schrijft Google-proof en voldoen ze aan de technische voorwaarden?
      • is er sprake van een juiste pagina-opbouw toegepast bij uw website?
      • is de juiste benaming en opbouw van de URL toegepast?
      • wat doen uw concurrenten met de website?
      • voldoet uw website aan de technische criteria?
      • weet u wat u klanten zoeken?

      In onze praktijk zien we dat sommige sites van 135 naar 6000 bezoekers per maand gestegen zijn terwijl andere sites van 20 naar 2000 bezoekers zijn gestegen? Hoe het kan? Graag komen we daarover met u in gesprek!

    • Technische criteria van de site

      Behalve de teksten is de technische kant van een website ook cruciaal. Onlangs troffen we een ondernemer die veel geld in zijn website had gestoken maar toen de site werd getest, bleken er meer dan 150 technische fouten te zijn. Dit beïnvloedt de zoekresultaten in negatieve zin.

    • Hoe lang blijven bezoekers op uw website?

      Een laag bouncepercentage betekent dat bezoekers vaker terugkomen en langer op de website blijven hangen. Daarom is het goed het bouncepercentage zo laag mogelijk te houden. Hoe kunt u het bouncepercentage omlaag brengen?

    • Kijkers zijn nog geen kopers

      Eindelijk gaan de bezoekersaantallen omhoog. Maar: kijkers zijn nog geen kopers. Want u wilt natuurlijk dat mensen informatie aanvragen en uiteindelijk dat u omzet en orders scoort met de website. Dit hangt niet alleen af van de bezoekers een aanvragen via de website. Ook de follow-up dient te kloppen

  • Bouncepercentage verlagen op uw website

    Bezoekers langer vasthouden op de website? Het bouncepercentage verlagen? Het draagt allemaal bij aan de optimalisatie van uw website.

    • Bounce-percentage: wat is dat?

      Google laat middels het bouncepercentage zien hoeveel bezoekers slecht één pagina van uw website bekijken voordat ze deze weer verlaten. Hoe lager het bouncepercentage is hoe meer bezoekers langer op de website rondkijken en meer pagina's bezoekers. Op het moment dat 10 bezoekers op de site zitten en het bouncepercentage is 70% dan betekent dit dat 3 bezoekers meer dan één pagina hebben bekeken.

    • Oorzaken te hoog bouncepercentage

      Oorzaken voor een te hoog bounce-percentage kunnen divers zijn zoals:

      • de site is technisch niet correct
      • u hebt te weinig pagina's met inhoud op uw site
      • de zoekwoorden of inhoud van uw webpagina's sluiten onvoldoende op elkaar aan
      • uw teksten zijn niet goed geschreven
      • de samenhang tussen de teksten is onvoldoende
      • de inhoud van de teksten die u aanbiedt, sluiten niet aan bij de bezoekers
    • Wat is er aan te doen?

      Zonder vooraf vast te stellen wat de oorzaak is voor een te hoog bouncepercentage kunt u niets doen. Eerst analyseren: wat is de oorzaak? Daarna stap voor stap aan 't werk om het bouncepercentage te verlagen.

    • Zeer belangrijk

      Ook al scoort uw site goed qua bezoekers en ook al hebt u een manier gevonden om de bezoekersaantallen te verhogen: als het bouncepercentage te hoog is, scoort uw site in feite nog onvoldoende.

  • Conversie uit de website genereren

    Er wordt tegenwoordig veel gesproken over Conversie. Hoeveel conversie haal je uit de website? Maar wat is conversie en hoe genereer je conversie?

    • Wat is conversie?

      Onder conversie wordt verstaan:

      • een inschrijving voor uw nieuwsbrief
      • een ingevuld contactformulier
      • een offerte die via de website wordt aangevraagd
      • een bestelling die wordt geplaatst
      • een order die u via de website binnenkrijgt
      • een boeking of inschrijving voor een beurs, seminar, workshop
    • Orders en omzet genereren via de website

      Wij verstaan onder conversie (eigen interpretatie): het aantal orders en de omzet die je via de website genereert. Daarbij bekijken we een aantal zaken:

      • hoeveel orders worden er via de website gegenereerd (aantallen)
      • hoeveel aanvragen (informatieaanvragen of offertes) krijgt u via de website?
      • wat voor omzet (in €) geneert u via de website?

      Interessant is ook om te bekijken hoeveel van de informatieaanvragen / offertes er daadwerkelijk order worden.

    • Hoe kun je de conversie verhogen?

      De vraag hoe kun je de conversie verhogen, is dus voor ons: hoe kun je de omzet en de orders verhogen via de eigen website. Is er wat aan te doen? Een aantal tips:

      • Waarom komt een bezoeker op uw website?

        De belangrijkste tip: begrijpt u uw klanten of bezoekers? Uw bezoekers komen niet op uw websites omdat u prachtige slides heeft en mooie sfeerfoto's. Waarschijnlijk hebben uw bezoekers een vraag. Hier gaat het om:

        • Wat zoeken zij op uw website?
        • Wat voor vraagstukken hebben ze?
        • Biedt u ook een oplossing die aansluit?

        Kortom: bij de vulling van inhoudelijke content is het van belang om precies de vragen van uw klant te verwoorden en een dienst of product aan te bieden dat een oplossing biedt.

      • Verhoog het aantal bezoekers

        Mits u aan voorwaarde 1 voldoet, kunt u de conversie verhogen door het aantal bezoekers te verhogen naar uw website. Daar is wat aan te doen. 

      • Probeer het bouncepercentage (weigeringspercentage) te verlagen

        Een hoog bouncepercentage is niet OK. Waarschijnlijk heeft het te maken met voorwaarde 1: de bezoeker van uw website vindt niet wat hij/zij zocht en haakt dus direct af. Een doelstelling kan dus zijn om uw bouncepercentage omlaag te brengen.

      • Heldere structuren en navigatie

        Heldere structuren en navigatie zijn van groot belang voor bezoekers om de weg op uw website te vinden.

    • Offerteaanvraag of informatieaanvraag

      Gefeliciteerd! Het is zover. Een bezoeker van uw website belt en wil meer informatie. Of u krijgt een aanvraag via uw contactformulier. Essienteel is nu hoe dit contact er verder uitziet. Is het telefoongesprek dat u voert conform het gevoel dat uw website oproept? Klopt de identiteit van uw website met de wijze waarop het telefoongesprek plaatsvindt?

      Hoe verloopt de follow-up? Krijgt uw bezoeker snel reactie? Of moet hij/zij 14 dagen wachten tot u contact opneemt of de beoogde offerte aanlevert? Kortom: daadwerkelijk orders scoren uit de website hangt ook af van de wijze waarop u er opvolging aan geeft.

Onafhankelijk advies bij de bouw van uw website

Onafhankelijk websites bieden wij wanneer u op zoek bent naar een (nieuwe) website maar door de bomen het bos niet meer kunt zien. Met welke websitebouwer moet u in zee gaan? Waaraan moet een websiteontwikkelaar voldoen zodat u die website krijgt die bij u past maar vooral: zodat u die website krijgt waardoor u leads, klanten en omzet verwerft. Waar moet je op letten bij de aanschaf van een website? Een belangrijke vraag. Een cruciale vraag: wat wilt u met de website bereiken? Hebt u zichzelf ook doelen gesteld? Een website is als het goed is onderdeel van een internetmarketingplan. Voordat u aan een website begint, is het zaak om u goed te laten informeren. Er lopen tal van websitebouwers rond, SEO tekstschrijvers, Facebook experts die wij internetcowboys hebben genoemd. Ze geven advies en tips voor hoge prijzen en vaak met ernstige gevolgen. Het ontwerp van de website is een belangrijk stadium.

Criteria websitebouwer

Een belangrijk punt is om te achterhalen welke websitebouwer bij uw vraag en behoefte past? We hebben een aantal criteria voor websitebouwers opgesteld en een kritische blik is hier noodzakelijk zeker wanneer u er zelf weinig kennis van hebt.

Onjuiste keuzes bij de aanschaf van een website kosten geld. Regelmatig ontmoeten wij klanten die een website hebben aangeschaft waaraan van alles mankeert:

  • de website voldoet niet aan de technische eisen
  • de website wordt niet of onvoldoende gevonden in de zoekmachines
  • de teksten op de website kloppen niet en voldoen niet aan de SEO eisen (zie tips website teksten)
  • hoeveel opdrachten heeft men ondertussen misgelopen?
  • hoeveel tijd is men al kwijt aan tal van zaken die er niet toe doen?

Marketing: kosten en opbrengsten

Marketing Pr en reclame levert geld opReken eens uit als ondernemer hoeveel geld je per jaar uitgeeft aan marketing en verkoopdoeleinden:

  • Waar geven we geld uit?

    • Drukken van huis-aan-huis folders
    • Adverteren in kranten, tijdschriften, regionale bladen
    • Pennen en potloden
    • Beurzen
    • Drukwerk: visitekaartjes, brochures, flyers
    • Acties: weggeefacties
    • Lid van commerciële clubs
    • Sponsoring: regionale verenigingen of sportclubs
    • Adviesbureaus op het terrein van communicatie en marketing
    • Internetsites
    • Google Adwords
    • Belettering auto’s, lichtreclame etc.
  • Nog een rekensom over marketing

    • Reken eens uit wat voor percentage dit is op de omzet die je per jaar verwerft
    • Reken eens uit wat voor percentage dit is op de winst die je per jaar maakt

    Heel veel marketing- en verkoopacties hebben een hoog staatsloterijgehalte. Koop een paar loten en je weet maar nooit. Soms werkt het ook nog. En dat is eigenlijk zo jammer want daardoor is de bewustwording van al die kosten minimaal.

  • Ons principe: marketing moet geen geld kosten

    Ons principe is niet moeilijk uit te leggen: wanneer je € 1,- stopt in marketingdoeleinden moet het eigenlijk zo zijn dat je € 2,- terugkrijgt. Valt het resultaat tegen: dan krijg je € 1,25,- terug en is er een meevaller dan krijg je € 3,- terug.

  • Mooi verhaal: vindt u niet?

    Tjsaa zegt, dat is een mooi verhaal. Dat wil iedereen. Maar welk marketing of communicatiebureau kan dat voor me realiseren?

    Antwoord: die zijn er niet. Wie moet het dan doen? U moet het doen! U bent zelf ondernemer, u kent uw klanten, u verstaat uw vak, u kent de problemen en klantvraagstukken.

    • Stelling 1: de beste marketeer dat bent u zelf
    • Stelling 2: de beste SEO tekstschrijver bent u zelf (zelfs al kun je geen A4-tje schrijven in fatsoenlijk Nederlands)
  • Een website kopen is een keuze en investering

    • een website is een voortdurende investering qua tijd en geld (daarbij is de aanschafprijs te verwaarlozen)
    • een website heeft voortdurend uw aandacht nodig
    • een website is pas klaar als u de BV opheft en definitief stopt met uw onderneming: eerder niet!
    • wanneer er  kosten voor de website  zijn dan kunt u deze boeken op het grootboek 'zinlose marketingactiviteiten'. Een website kost namelijk geen geld maar moet terugverdiend worden
    • de neefjes en nichtjes op zolder kunnen wellicht een goedkope internetsite voor u bouwen maar doen sterk afbreuk aan het vak internetmarketing
    • laat u niet bedotten: er zijn veel websitefabels in de omloop.
    • heldere doelstellingen voor de website voorkomen dat u de sitestructuur constant op de kop moet zetten

    Ons advies bij de aanschaf van een nieuwe website of een nieuw CMS: let niet teveel op de kosten. Let er allereerst op of uw websitebouwer ook kan voldoen aan de technische eisen waaraan een website moet voldoen.