Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Innovatie is een must in het bedrijfsleven

Innovatie van de bedrijfsvoering is in de huidige tijd een absolute must. Dat geldt voor het bedrijfsleven (MKB), winkels en dienstverleners.  De uitspraak 'stilstand is achteruitgang' is geschrapt uit het gezegdenboek. Stilstand is geen achteruitgang meer maar stilstand zorgt ervoor dat bedrijven niet meer mee kunnen in de vaart der volkeren.

Innovatie een must

Waarom innoveren?

Dagelijks worden ze geboren:  nieuwe consumenten.  Kregen we vroeger nog een knuffelbeer en een bijtring in het felicitatiepakket: tegenwoordig krijgt de nieuwe generatie een digipass van de bank, een smartphone, laptop en een Wifi-aansluiting.

  • De nieuwe consument is anders, denkt anders, leert anders en heeft andere behoeften. We leven in de tijd van het informatietijdperk. Kinderen van 3 jaar kunnen de Iphone soms beter bedienen dan opa van 69 jaar.

  • Waar ik vroeger moest proberen om mijn Havo-diploma te halen boven met een schooltas vol boeken en een verbod van mijn moeder om de radio aan te zetten (anders kun je niet leren) daar komt de nieuwe generatie die het Havo-diploma ook haalt maar met laptop, tablet, koptelefoon, internetaansluiting kijkend met een schuin oog naar de televisie.

  • Wanneer wij vroeger een auto kochten dan gingen we op een zaterdag tal van autodealers bij langs soms met een advertentie erbij uit de krant. Maar tegenwoordig zoekt de nieuwe consument eerst op internet  en gaat daarna heel gericht op zoek naar die ene auto. Afstand maakt niet uit: vanuit Breda koopt men een auto in Friesland en vanuit Friesland reist men naar Breda. En zo wordt er gekocht en gezocht via internet: huizen, auto’s, boeken, CD’s.  Kortom: het nieuwe kopen en winkelen is begonnen.

  • De nieuwe consument heeft nieuwe vrienden en nieuwe sociale contacten. Maar wel via Facebook. Verjaardagen worden niet meer gevierd maar vinden wij leuk.  We weten veel meer over onze vrienden dan vroeger het geval was en we informeren onze nieuwe vrienden ook veel beter dan vroeger het geval was (hele avond lekker op de bank gezeten met een zak chips). Een nieuw sociaal leven is begonnen.

  • Het nieuwe werken heeft niet zozeer te maken met het ontmantelen van de immense kantoortuinen en de mogelijkheid om van huis uit met wat digitale verbindingen je werk ook te kunnen doen. Het nieuwe werken is ook dat je na 18.00 uur gewoon bereikbaar bent voor klanten en werkgevers via email, telefoon en WhatsApp.  Het nieuwe werken is dat je vanaf de Alpen tijdens je vakantie nog even een email beantwoord die toch wel erg urgent is.

  • Leven in een ander tijdperk zorgt ervoor dat het nieuwe verkopen en acquireren ook is begonnen. Nieuwe marketing heet misschien wel IP-marketing. Hoe bereik je de nieuwe consument?

  • Veel marketingtechnieken halen het niet meer. Toch blijven veel bedrijven en winkels op de oude manier hun sales- en marketingactiviteiten ontplooien. Met als gevolg: forse omzetdalingen.

  • De nieuwe medewerker en het nieuwe werken vraagt om andere vormen van HRM beleid. Innovatie op HRM terrein is meer dan noodzaak en sociale innovatie binnen organisaties een must. Dus ook het nieuwe HRM is begonnen.

Een nieuw tijdperk is aangebroken. Het nieuwe werken zorgt voor integratie van werk en privé (veelal meer integratie dan balans). Uw werknemer maar ook de consument heeft een nieuw sociaal leven waarbij het nieuwe kopen en verkopen is ontstaan. Het één kan niet van het ander losgemaakt worden.

 

Coaching en begeleiding directies en managementteams

De Steven coacht en begeleidt ondernemers in het MKB bij trajecten gericht op innovatie. Graag komen wij met u in gesprek.

Coaching en begeleiding bij innovatie

De Steven ondersteunt bedrijven en organisaties bij trajecten gericht op innovatie. Hebt u vragen of wilt u vrijblijvend met onze trainers/coaches van gedachten wisselen? Neemt u dan contact op met ons bedrijfsbureau of stuur ons een email via het contactformulier.

Coaching directie en ondernemers

Innovatie van marketing en sales

Nieuwe marktbehoeften vragen om een vernieuwde aanpak van marketing en sales.

De Steven is specialist in internetmarketing. Wij adviseren organisaties op het terrein van internetmarketing.

Internetmarketing

  • Nieuwe consument heeft nieuwe behoeften

    Nieuwe consumenten

    De nieuwe consument is opgestaan en geboren in een tijdperk van informatie. Gemak en snel zijn twee behoeften waar de nieuwe consument voor kiest. Maar de gevolgen voor bedrijven zijn enorm.

    • Kenmerken behoeften nieuwe consument

      De nieuwe consument denkt anders, weet anders, leert anders en doet anders want de nieuwe consument leeft in het informatietijdperk. We gaan ze even kort één voor één bij langs:

      • de nieuwe consument weet anders: gingen we vroeger naar de dokter wanneer we fysieke klachten hadden, de nieuwe consument kijkt eerst op internet, tikt zijn klachten in en bepaalt op basis van zijn weten of bezoek aan de huisarts noodzakelijk is.
      • de nieuwe consument denkt anders: afstand speelt veel minder een rol. Via internet heeft de nieuwe consument de specificaties opgezocht van de TV die hij/zij wil hebben. productvergelijkingen zijn gemaakt. De nieuwe consument weet precies waar zijn TV te verkrijgen is en doet de bestelling of via internet en anders rijdt hij rechtstreeks naar die winkel waar zijn product te verkrijgen is
      • de nieuwe consument leert anders: hadden we vroeger nog BELEZEN mensen, straks hebben we mensen die zijn BE-E-READERD. Op de E-reader staan namelijk 10.000 boeken die de consument meeneemt op vakantie. En anders hebben we de laptop nog en de IPhone.
    • Gevolgen veranderde behoeften voor bedrijven en winkels

      En dan de gevolgen voor ondernemers, bedrijven en winkels:

      • de resultaten van de traditonele boekhandel op de hoek van de straat daalden de laatste jaren al maar de vraag is of er over 10 á 15 jaar (laten we het eens ruim aanhouden nog behoefte is aan boekhandels)
      • wie wil er nog een krant in de brievenbus? Zelfs niet in klein formaat! De krant lezen we via internet en per half uur willen we bijgepraat worden over het laatste nieuws.
      • CD's hebben we nog amper nodig. Die branden we zelf wel. Of we kopen wat losse nummers en stellen zelf onze CD samen

      Kortom: het nieuwe kopen is allang begonnen. Maar het nieuwe verkopen en het nieuwe acquireren komt maar langzaam op gang. Teveel ondernemers denken nog in oude patronen, oude marktbehoeften en oude verkoopmethoden. En zo ontstaat er crisis in bedrijven en organisaties.

    • Twee behoeften: Gemak en snelheid

      De nieuwe consument wil gemak en snelheid. Voor 21.00 uur besteld via internet? De volgende morgen thuisbezorgd. In plaats van winkels die geopend zijn tussen 9.00 en 18.00 uur met een enkele koopavond.

    • Innovatie is noodzakelijk

      Te weinig bedrijven, organisaties en winkels hebben antwoord op de nieuwe behoeften van de consument. Innovatie is noodzakelijk. Maar het nieuwe innoveren is anders dan een poster ophangen met: wegens verbouwing totale uitverkoop met 70% korting. Terwijl de nieuwe consument allang gezien heeft dat de winkel nooit verbouwd wordt.

  • Het nieuwe sociale leven is begonnen

    Nieuwe sociale leven

    Het nieuwe sociale leven kent veel vrienden en sociale contacten. Maar wel via Facebook. Verjaardagen worden niet meer gevierd maar vinden wij leuk.  We weten veel meer over onze vrienden dan vroeger het geval was en we informeren onze nieuwe vrienden ook veel beter dan vroeger het geval was (hele avond lekker op de bank gezeten met een zak chips).

    • Nieuw bioritme

      Het nieuwe sociale leven begint ´s ochtends als we wakker zijn. Even op facebook kijken hoe het met onze vriendenkring gaat en of er nog bijzonderheden zijn. En ja die zijn er altijd:

      • Jaap en Alie hebben een nieuwe hond
      • Anqelique heeft vandaag een vrije dag (heerlijk genieten!)
      • Karel is laat naar bed gegaan (met vrienden de kroeg in)
      • Heb heerlijk gewandeld
      • Nog even een tweet: #nieuwe #sociale #leven

      En 's avonds voor we gaan slapen kijken we nog even ons digitale vriendenboek na. De hond van Jaap en Alie doet het goed en Anqelique is de hele dag naar 't strand geweest op haar vrije dag (#LEUK!). En alsof we Einstein zelf zijn: zo hebben we ook het nieuwe stressen uitgevonden onder de naam Digistress en Technostress

    • We leven in het tijdperk #LEUK

      We liken veel en vinden alles leuk. Leuke foto's. Leuke filmpjes. Vind ik verschrikkelijk kun je niet aanklikken dus dat wordt lastig.

    • Werkgever en collega's zijn allemaal vrienden

      Werkgevers zijn tegenwoordig ook vrienden. Die vinden we ook leuk. En onze collega's zijn ook allemaal vrienden. Vinden we ook leuk.

    • Whats App

      We Appen er wat aan af zo samen. Whats App dus. Dat vinden we zeker heel leuk. Ping! O was dat? O een APP. Even een App voor de buien, de nieuwste aanbiedingen, het nieuws. Ping!  Maar wel leuk.

    • We hebben de jurisprudentie op de kop gezet!

      De jurisprudentie hebben we even op de kop gezet. Vinden we ook leuk.

      • Mag je je nu wel ziek melden via de Whats App of mag dat niet?
      • Mag je wel op Facebook zetten dat je vandaag geen zin hebt om te werken of mag dat niet?

      Het nieuwe HRM blijft op zoek naar antwoorden. En wat te denken als ruzie via Whats App? Nieuwe thema's die actueel worden in deze tijd.

    • Privacy

      Als vroeger het licht uit was 's avonds laat hadden we het vermoeden dat iemand op bed lag. Maar tegenwoordig kijken we even op de App: laatst gezien om 0:18. We weten veel meer, we delen veel meer over onze vrienden.

  • De tijd van het Nieuwe Werken is begonnen

    Het nieuwe werken is met tromgeroffel binnengehaald. Kantoortuinen moesten verdwijnen, files gingen we vermijden, we konden meer thuis doen. Maar nooit is de scheiding privé - werk zo fragiel geweest als in deze tijd.

    • Tromgeroffel en trompetgeschal

      Het zou de uitvinding van de eeuw zijn: Het Nieuwe werken oftewel HNW. Enige nuancering mag ook wel want in 2000 deden we reeds een project en dat noemden we in die tijd TELEWERKEN. Het nieuwe werken zorgde voor het nieuwe HRM: het nieuwe beoordelen, sturen op output, het nieuwe functioneren, Langzaam maar zeker komt de keerzijde in zicht en ontstaan er publicaties over de nadelen van het nieuwe werken.

    • Nadelen en het nieuwe werken?

      Jazeker, er zijn ook nadelen. We noemen er een paar:

      • tal van medewerkers kunnen maar erg moeilijk omgaan met de integratie van werk en privé
      • tal van medewerkers hebben meer sturing nodig dan alleen sturing op output
      • tal van medewerkers hebben meer contact nodig met leidinggevende en collega's
      • tal van medewerkers vinden het moeilijk om zichzelf te motiveren en ontbreekt het aan discipline
    • Het Nieuwe Werken omvat veel meer

      Het Nieuwe werken leggen wij nog anders uit. Digitale mogelijkheden zorgen ervoor dat veel medewerkers nooit vrij zijn:

      • Emails worden gelezen ook op vrije dagen, in het weekend en tijdens de vakantie
      • De Whats App groep van de zaak draait ook 's avonds door
      • Het nieuwe werken zorgt voor het nieuwe stressen genaamd: digistress en technostress
    • Is het Nieuwe Werken op zijn retour?

      Het Nieuwe Werken is zeker niet op zijn retour en biedt tal van kansen en mogelijkheden voor ondernemingen. Maar het Nieuwe Werken staat niet op zichzelf en is onderdeel van een nieuwe tijdperk. Lees meer: HRM Boss.

  • Het nieuwe kopen en winkelen is begonnen

    Acquisitie: nieuwe en oude vormen

    We leven in een tijd van het nieuwe kopen en het nieuwe winkelen. Misschien wordt de Hoofdstraat wel vervangen door de webshop straat? In ieder geval vraagt het innovatie bij ondernemers en winkeliers.

    • Nieuwe kopers kopen anders!

      Ondertussen is de nieuwe consument opgestaan. En deze nieuwe consument heeft twee behoeften: SNELHEID en GEMAK. Met alle gevolgen van dien:

      • de klant of consument wil kopen op een tijdstip dat hij/zij dat zelf wenst
      • de klant of consument kan veel meer informatie vergaren over producten of diensten dan vroeger het geval was
      • de klant of consument hangt niet aan vaste leveranciers maar heeft de focus veel breder
      • de klant of consument is vluchtiger en sneller dan vroeger het geval was
      • de klant of consument is niet aan afstanden gebonden
    • Traditionele kopen en winkelen achterhaald

      Daarmee is het oude kopen overigens achterhaald:

      • klanten hebben geen behoefte aan telefoontjes van callcenters, accountmanagers, vertegenwoordigers waar ze niet om gevraagd hebben
      • klanten hebben geen behoefte aan acquisitiebezoeken of verkopers die diensten aanbieden waar de klant niet op zit te wachten
      • klanten hebben evenmin behoefte aan winkels die om 18.00 uur gesloten zijn of aan koopavonden (die in veel plaatsen maar mager bezocht worden)
      • klanten hebben geen behoefte aan zegeltjes voor een handdoek als ze benzine tanken (evenmin hebben ze behoefte aan zegeltjes voor een liter benzine als ze een handdoek kopen)
      • klanten hebben ook geen behoefte aan verkopers in de winkel die de productcatalogus uit hun hoofd kennen
      • klanten hebben geen behoefte aan kranten die om 7.00 uur met nieuws komen in de brievenbus wat iedereen al heeft kunnen zien of lezen.
    • Het koopproces is veranderd

      Het traditonele koopproces zoals keurig geleerd op tal van trainingen door accountmanagers, vertegenwoordigers, sales-managers is totaal op zijn kop gezet.

      Lees ook: koopproces bij internetmarketing

    • Innovatie is nodig

      Innovatie is broodnodig want het nieuwe kopen en winkelen zorgt ervoor dat ondernemers en winkeliers zich moeten buigen over het nieuwe verkopen en acquireren. Nieuwe marketingtools moeten worden ontwikkeld, wil de onderneming aansluiting houden bij de markt.

  • Het nieuwe verkopen en acquireren is begonnen

    Nieuwe marktbehoeften zorgen ervoor dat er nieuwe verkoopmethoden ontwikkeld dienen te worden en dat er nieuwe vormen van acquisitie moeten komen om de consument te voorzien in zijn veranderde behoeften.

    • Acquisitie in een nieuw tijdperk

      We leven in de tijd van het 'nieuwe' lijkt wel. Het nieuwe werken waardoor we anders omgaan met kilometers onroerend goed. Het nieuwe beoordelen en het nieuwe functioneren. En zo is ook de tijd van het nieuwe acquireren aangebroken.

    • Wat is het oude acquireren?

      Het oude acquireren is een vertegenwoordiger in een mooie lease-auto die dagelijks acquisitiebezoeken doet en bezoekverslagen maakt om zo te proberen zijn spullen te verkopen. Het oude acquireren is de de de dame of het callcenter die afspraken maakt voor de verkoper. Het oude acquireren bestaat uit adverteren in de krant, uit DM akties die opgezet worden om de klant te verleiden tot afspraken en uiteindelijk kopen.

    • Het nieuwe verkopen is begonnen

      Waarom is de tijd van het nieuwe acquireren begonnen? Omdat de tijd van het nieuwe kopen en winkelen allang aan de gang is. Want nieuwe mogelijkheden zorgen voor een nieuwe behoeften. Klanten willen kopen op tijdstippen die zij zelf wensen. De hang aan vaste leveranciers is veel minder aanwezig. Afstanden spelen amper een rol. Het nieuwe kopen en winkelen vraagt van ondernemers en bedrijven: innovatie en vernieuwing.

    • Innovatie marketingonderzoeken en nieuwe verkopers

      Daarmee zijn naar mijn mening veel marketingonderzoeken achterhaald. De vraagstelling: is er behoefte aan mijn product of dienst is zinloos. De beste marketeer is je eigen klant die bereid is om te vertellen wat er bij hem / haar leeft. Onderzoek moet gericht zijn op het achterhalen van problemen, knelpunten en dus behoeften die de klant heeft en de vraag is: kunnen we daar een product of dienst voor inzetten. De verkoper die zijn productcatalogus kent is veel minder actueel. We hebben verkopers nodig die niet verkopen maar meedenken. Maar dat zijn geen verkopers meer, maar oplossers en meedenkers.

    • Het verkoopproces is veranderd

      Het verkoopproces is wezenlijk anders in deze nieuwe tijd. De fasen in het verkoopproces zijn op zich niet gewijzigd maar de wijze waarop het verloopt wel degelijk.

    • Vernieuwde vormen van acquisitie en sales: onzinnig?

      Is dit onzinnig? Of waar haal je die wijsheid vandaan? Vooropgesteld dit: het is geen (eigen)wijsheid maar het komt voort uit gesprekken die ik wekelijks voer met ondernemers, DGA's, directies en managementteams. Toen ik eind 2013 schreef over crisis in de autobranche reageerden mensen buiten de branche: wat een onzin. En van diverse autobedrijven en autodealers kreeg ik de reactie: dit is nu precies waar wij tegenaan lopen.

    • Het nieuwe winkelen is begonnen

      Zo is ook het oude winkelen deels voorbij. Overhemden kopen wij via www.overhemden.nl en boeken en CD's worden digitaal besteld. En het nieuwe winkelen heet voor een deel: webwinkelen.

    • Gevolgen voor de afdeling commercie

      Wellicht kunnen we de verkoper vervangen door een internetmarketeer. Dat is iemand anders dan een neefje of nichtje die op zolder een site bouwt. Het is zelfs de vraag of uw huidige websitebouwer kennis heeft van Google Algoritmen.  De aloude salesfuncties: vertegenwoordiger, salesmanager, accountmanager krijgen m.i. in de toekomst een geheel andere betekenis.  Halveer de afdeling alvast zou ik zeggen.

    • Wat een kansen en wat een efficiencyverbetering

      Stel u eens voor dat u 2 vertegenwoordigers minder had en dus een besparing van 2 leaseauto's en 2 abonnementen voor de mobiele telefoon. Stel u eens voor dat u niet meer adverteert in de reguliere krant en uw folder zit niet miet meer tussen de 1m 3 folders die wekelijks bij ons in de bus worden bezorgd. Hoeveel kosten zou u dat besparen?  Ik schat in: tussen de 1,5 á 2 ton. Stel u zou 175.000 euro uitgeven aan uw website of nog beter u zou de helft van dit bedrag investeren in internetmarketing op de juiste manier. Ik denk dat de resultaten vele malen hoger zullen zijn.

    • Nog 1 probleem blijft over: we zitten in de overgang

      Er is één vraagstelling die overblijft: de overgang tussen het oude en nieuwe acquireren. Een deel van de klant is nog gewend en gehecht aan de oude manier van kopen. En een deel van de consument is gericht op het nieuwe kopen. En dat gaat ondernemers geld kosten: een beetje oud en een beetje nieuw.

      Tja en hoe ga je hier nu mee om?

  • Marketing en sales: vernieuwde aanpak is nodig

    Marketing website

    De digitale revolutie heeft tal van marketingwetten omver gegooid. Innovatie is broodnodig. Toch gaan veel ondernemingen gewoon door op de ingeslagen weg met technieken die allang achterhaald en dus niet meer van deze tijd zijn.

    • Marketing in een transparante markt

      De wereld is transparanter dan ooit. Terwijl we voor het restaurant in een voor ons onbekende plaats stonden kijken we even via de mobiele telefoon naar de recensies van het restaurant op internet. Dat is doorslaggevend of u ervoor kiest om wel of niet naar binnen te stappen. Prijzen, productinformatie, productspecificaties: alles is gemakkelijk te downloaden en uw mogelijke klant laat zich niet snel meer misleiden of heeft nog meer kennis van het product dan de verkoper in de winkel.

    • Website als voorportaal voor de etalage van uw bedrijf of winkel

      Vroeger waren de etalages en de opmaak van etalages superbelangrijk. Dat is nog zo. Maar de digitale revolutie heeft een voorportaal gezet voor uw etalage. Uw website is de nieuwe etalage van uw winkel of bedrijf. Consumenten bekijken van tevoren al of u een bepaald merk horloges verkoopt. Op basis daarvan stappen ze uw winkel wel of niet binnen. Blijkt dat uw collega wél het merk verkoopt dat de consument zoekt dan is de bereidheid om er 40 km. voor te rijden veel groter dan vroeger.

      • de nieuwe consument weet meer en heeft allang op internet rondgekeken naar de voordelen en nadelen van de producten of diensten die u aanbiedt.
      • afstand speelt veel minder een rol. De nieuwe consument koopt met het grootste gemak een auto 150 kilometer verderop en gaat niet meer naar het traditionele bedrijf in de eigen woonplaats.
      • de nieuwe consument leert anders en neemt informatie op een andere manier tot zich. In het huidige informatietijdperk is er ook geen enkele rem of obstakel meer wat dat betreft.
      • de nieuwe consument wil gemak en snelheid. Voor 21.00 uur besteld via internet? De volgende morgen thuisbezorgd. In plaats van winkels die geopend zijn tussen 9.00 en 18.00 uur met een enkele koopavond.
      • de nieuwe consument is veel vluchtiger geworden dan vroeger het geval was
    • Marketing begint bij uw website

      Marketing en Verkoop begint bij uw website. Dat is de basis in deze huidige tijd. Daarna gaat het naar Social Media (2e ring) en pas dan komt de rest.

      Uw website is de basis voor al uw verkoop-, acquisitie- en salesplannen. De enige basis! Iedere actie die bedacht wordt, verwijst naar uw site. Alle salesacties die u bedenkt, hebben een verwijzing naar uw website. Dat gaat om alle facetten zoals:
      • een DM actie (direct mail)
      • telefonische acquisitie: koud of warm
      • relatiebeheer
      • uitnodiging voor een beurs, open dag, seminar of workshop
      • aanbiedingen of speciale acties
      • advertenties

      Vanuit uw website zet u campagnes op voor Social Media zoals Twitter, Google plus, Linkedin of Facebook. Waar mogelijk weer verwijzen naar uw website. Belangrijk hierbij is: hoe delen we iets via Social Media?

    • Genereer traffic op de website

      Hoe meer traffic u genereert op uw website, hoe beter. Het genereert bezoekers immers! En uw website wordt bekend en vertrouwd bij een breed publiek.

      • bij voorkeur een korte en bondige vermelding op facebook waarbij u verwijst naar uw website dan een complete herhaling van datgene wat al op uw website staat
      • ook in advertenties kunt u opnemen: lees meer op onze website
      • bij workshops, seminars en shows kunt u zich inschrijven via onze website
      • wilt u onze brochure ontvangen? U kunt 'm downloaden op onze website!
      • download onze actuele prijzenlijst
      • bekijk onze aanbiedingen op de site
      • liever: onze productspecificaties vindt u op onze website dan zal ik u deze mailen of toesturen?
      • zelfs tijdens telefonische acquisitiegesprekken: kijkt u even mee op de website, dan zal ik het u uitleggen

Organisatieontwikkeling

Bekijk onze trajecten gericht op organisatieontwikkeling.

Organisatieontwikkeling

Leiderschapsontwikkeling

Bekijk onze trajecten gericht op leiderschapsontwikkeling.

Leiderschapsontwikkeling

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens