Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

HRM: noodzakelijk kwaad of een waardevolle toevoeging?

Is uw afdeling HRM een noodzakelijk kwaad of is het een waardevolle toevoeging? Is het een kostenpost of ziet u het als investering?

Toegevoegde waarde HRM

Betekenis en toegevoegde waarde

Vanuit het begrip waardecreatie moet elke medewerker van een organisatie waarde toevoegen aan het doel van die organisatie. Als een medewerker geen waarde meer toevoegt zijn de taken die hij uitvoert eigenlijk overbodig geworden. Datzelfde geld ook voor een organisatie: als er geen klanten meer zijn die het product van een organisatie willen kopen is het product wat die organisatie maakt overbodig geworden. De organisatie voegt dan geen waarde meer toe aan zijn omgeving.

Om te overleven  moeten organisaties dus inschatten welke producten in de toekomst nodig zijn en welke hulpbronnen ze nodig hebben om de producten te maken. Die hulpbronnen kunnen machines zijn, gebouwen, geld of mensen. Hulpbronnen worden ook wel eens resources genoemd en als de hulpbron een mens is, heet die hulpbron Human Resourse  (HR).

Mensen zijn meer dan een hulpbron (resource)

In dit artikel gaat het over de mensen. De belangrijkste boodschap van het artikel is dat mensen altijd meer zijn dan een hulpbron of resource. De hulpbron mens heeft bijvoorbeeld eigen ideeën en wensen maar kan ook ziek worden of het werk niet meer leuk vinden of op vakantie willen gaan.

Het is dus een hulpbron met een eigen wil. Dat maakt deze hulpbron voor organisaties lastig te organiseren, zelfs zo lastig dat er een aparte sturing  voor nodig is Human Resource Management (HRM). In dit artikel beschrijven we hoe HRM een waardevolle toevoeging kan zijn voor een organisatie en als ze dat goed doen, zij de informele BOSS van een organisatie zijn.

Wat voegt de afdeling HRM of P&O toe?

Bij medewerkers die werken in het primaire proces is de toegevoegde waarde meestal wel duidelijk. Neem als voorbeeld een ziekenhuis, dan is het duidelijk dat verpleegkundigen , dokters, analisten of laboranten waarde toevoegen aan het proces van patiënten onderzoeken en behandelen. Bij een aantal ondersteunende diensten aan dit primaire proces is de toegevoegde waarde ook wel duidelijk. Zo is het in datzelfde voorbeeld belangrijk dat het primaire proces plaatsvindt in schone ruimtes, de apparatuur goed werkt en patiënten en medewerkers op tijd eten en drinken krijgen. Geen discussie dus over de toegevoegde waarde van deze medewerkers.

Wie is klant van HRM?

Maar wat is de toegevoegde waarde van een afdeling P&O? Of zoals ze tegenwoordig ook wel heten afdeling HRM? Wat heeft een patiënt nou aan een afdeling P&O? Daarvoor gaan we eerst kijken wie de klant is van de afdeling P&O. Zoals de naam al zegt is de afdeling P&O er voor het Personeel en de Organisatie. P&O moet dus toegevoegde waarde opleveren voor zowel medewerker als organisatie. De patiënt of het uiteindelijke product is in eerste instantie geen klant van de afdeling P&O maar de toegevoegde waarde van P&O moet uiteraard wel leiden tot betere producten of patiëntenzorg.

P&O heeft dus 2 klanten. Die klanten kunnen dezelfde doelstelling hebben, maar dat hoeft niet. Zo is het voor de organisatie belangrijk om een product snel, kwalitatief goed en goedkoop te kunnen maken of zoals in een ziekenhuis veilige en kwalitatief hoogstaande zorg te leveren voor een acceptabele prijs. Maar medewerkers willen naast het leveren van een goed product of kwalitatief hoogstaande zorg vaak ook andere doelstellingen in hun werk behalen zoals waardering, sociale contacten, zekerheid en salaris.

Taak HRM: afstemming

Het is de taak van HRM om de afstemming tussen deze beide doelstellingen te faciliteren waardoor zowel organisatie als medewerker ook in de toekomst optimaal kan presteren.

Hoe beter de afstemming tussen organisatie doelstelling en medewerkers doelstelling hoe beter het organisatie resultaat. De toegevoegde waarde van P&O is dus het faciliteren van deze afstemming. Wat is daar allemaal voor nodig, hoe doen ze dat en waarom kan een leidinggevende dat zelf niet?

Lees verder: faciliteren werkplezier en prestaties: taak P&O afdeling

HRM diensten

Bekijk onze HRM dienstverlening: beheer, operationeel, strategie en interventies.

HRM Boss

Organisatieontwikkeling

Bekijk onze diensten en trajecten gericht op organisatieontwikkeling

Organisatieontwikkeling

Auteur

Dit artikel is geschreven door: Peter Weustink

Peter Weustink trainer - coach