Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Afspraken nakomen

Afspraken nakomen is een leerdoel voor veel teams, organisaties. Omdat teams en organisaties bij de gratie van individuen bestaan betekent dit dat het een individueel leerdoel betreft. Wanneer afspraken niet worden nagekomen heeft dit vaak vergaande gevolgen en zal dit in veel gevallen tot irritaties leiden. In dit artikel gaan we in op het onderwerp: nakomen van afspraken!

Voorbeelden

Afspraken niet nakomenWe putten maar gewoon uit onze praktijkervaring om wat voorbeelden weer te geven:

  • U spreekt zaken af op het werkoverleg of tijdens het afdelingsoverleg maar besluiten worden niet uitgevoerd, half uitgevoerd of te laat uitgevoerd
  • Afspraken gemaakt tijdens functionerings- of beoordelingsgesprekken worden niet uitgevoerd
  • U hebt afgesproken dat iemand verantwoordelijk is voor een bepaalde taak en toch wordt die taak niet uitgevoerd
  • U hebt meerdere malen medewerkers aangesproken op bepaald gedrag en wederom is de afspraak gemaakt dat er verandering zou plaatsvinden: toch gebeurt het niet!

Waar gaat het vaak om? Half uitvoeren, niet uitvoeren, niet tijdig of te laat uitvoeren!

Oorzaken?

Wat is de oorzaak dat medewerkers, teamleden of leidinggevenden afspraken niet nakomen?

  • Ze spreken iets af maar eigenlijk kunnen ze de betreffende taak er niet eens bij doen (ze hadden dus NEE moeten zeggen)
  • Afspraken worden niet serieus genomen binnen de organisatie (soms is het bedrijfscultuur)
  • Vrijblijvendheid: het heeft toch geen consequenties als we het niet doen
  • Excuus-cultuur wordt aanvaard: ja maar……………… ik kwam er niet aan toe of dit kwam er tussendoor
  • We menen dat we een duidelijke afspraak hebben gemaakt maar het blijkt niet zo duidelijk te zijn als we dachten
  • We hebben geen afspraken gemaakt maar intenties uitgesproken (in de trant van: we gaan er voor)

Verantwoordelijkheden

Afspraken maken heeft met verantwoordelijkheid en verantwoordelijkheidsgevoel te maken. Wanneer we afspreken dat we een bepaalde taak of actie uitvoeren voor een bepaalde datum dan nemen we de verantwoordelijkheid om die taak en afspraak tot een goed einde te brengen. Niet nakomen van afspraken is gebrek aan verantwoordelijkheid en verantwoordelijkheidsgevoel.

Afspreken, bespreken, uitspreken en aanspreken op

Gevolgen

Gevolgen van de niet nakom-cultuur kunnen vervelend zijn:

  • Deadlines worden niet gehaald
  • Interne afspraken doorgeschoven
  • Processen worden vertraagd of opgeschort
  • Het gaat ten koste van eigen betrouwbaarheid en geloofwaardigheid

Wat kunt u er aan doen?

U kunt nog één afspraak extra maken. U zou kunnen afspreken wat u gaat doen samen wanneer een afspraak niet wordt nagekomen of uitgevoerd. Afspraken maken doe je samen. Afspreken niet nakomen ook. Want blijkbaar tolereert u samen dit vervelende gedrag. Welke afspraken kunt u dan nog maken? We noemen er een paar:

  • We spreken alleen zaken af die behapbaar zijn binnen de gestelde tijd
  • We spreken af dat wie ja zegt op de uitvoer van een bepaalde taak ook de verantwoordelijkheid op zich neemt om die taak voor een bepaalde datum uit te voeren
  • We spreken af dat de betreffende taak op die datum uitgevoerd is tenzij door het echt onmogelijk is door overmacht (maar we spreken af dat we dan direct daarover geïnformeerd worden)

Nog een schepje er bovenop:  we spreken af dat het onacceptabel is dat iemand herhaaldelijk zijn afspraken niet nakomt en dat dit verdergaande consequenties zal hebben.

Leerdoelen voor teams

Dit artikel is geschreven in de serie leerdoelen voor teams. Wilt u een overzicht van al onze trajecten gericht op teamontwikkeling?

Leerdoelen voor het team

Training teamontwikkeling

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens