Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Druk: legt u uzelf druk op of doen anderen dat?

Druk druk druk

Dit artikel gaat over druk. Over werkdruk enerzijds, over druk die u uzelf oplegt of over druk die anderen u opleggen. Wat voor druk ervaart u precies? Hoe gaat u om met druk?

Wat voor druk ervaart u?

Er zijn diverse soorten van druk en we noemen een paar belangrijke voorbeelden:

Gezonde en ongezonde druk

Over druk en over werkdruk wordt vaak gesproken alsof het alleen maar verkeerd is. Dat is een groot misverstand. Teveel druk of werkdruk kan leiden tot spanningsklachten, overbelasting, burn-out etc. Maar stelt u zich eens voor dat er geen enkele druk zou zijn. Dat zou betekenen dat er niets van u verwacht werd. Dus enige druk is prima en gezond! Een gezonde werkdruk is goed! Waar ligt de grens? Dat verschilt per persoon. Maar overmatige druk of geen druk is beide ongezond. Samenvattend: we hebben ook druk nodig voor gezonde prestaties.

Werkdruk: hebt u het druk of ervaart u werkdruk?

Werkdruk

Loopt het werk u over de schoenen? Hebt u het altijd druk? Merkt u dat u meer werk hebt dan u aankunt? Loopt u voortdurend achter de feiten aan? Weet u waar het vandaan komt of wat de oorzaak is? Ligt het aan externe factoren die niet beïnvloedbaar zijn of ligt het ook aan uzelf?

De vraag waarom mensen het zo druk hebben is niet in 1 zin en uitputtend te beantwoorden. Er kunnen tal van redenen zijn zoals:

  • ze hebben teveel werk naar het aantal uren dat ze beschikbaar hebben
  • ze zijn veeleisend en leggen de leggen de lat erg hoog voor zichzelf
  • ze hebben de natuurlijke neiging om werk aan te trekken: hoge geldingsdrang of bewijsdrang, neiging tot overprestaties
  • ze kunnen moeilijk nee zeggen en begrenzen
  • naast het werk zijn er teveel privé activiteiten waardoor er onbalans ontstaat
  • ze voelen zich erg verantwoordelijk en willen het werk ook nog graag zo goed mogelijk doen
  • ze vinden het moeilijk om hun werkzaamheden te overzien en planmatig te werken
  • ze nemen teveel hooi op de vork

Stappenplan

Wanneer u deze situatie herkent, is het van belang om stap voor stap een aantal keuzes te maken.

  • Inventarisatie van taken

    Een eerste keuze kan zijn om overzicht te scheppen in de chaos. Op basis daarvan krijgt u inzicht waar de knelpunten precies zitten. Een actielijst is de basis om rust In uw hoofd te creëren.

    Stap 1: actielijst maken

  • Prioriteren

    Prioriteiten stellen is een belangrijke stap om overzicht te krijgen en rust te creëren.

    Stap 2: prioriteiten stellen

  • Leren om een planning te maken

    Een effectieve planning is belangrijk nadat u prioriteiten hebt gesteld. Eerst moet u vaststellen wat voor u écht belangrijk is of waar urgentie ligt qua taken en werkzaamheden. Een effectieve planning wordt altijd voorafgegaan door een inventarisatie van taken. Plannen is een vak. Dat kunt u ook leren.

    Stap 3:  planning maken

  • Focus ontwikkelen

    Focus ontwikkelen door te werken vanuit realistische doelen is belangrijk. Daardoor krijgt u grip op uw werkzaamheden. Uiterste concentratie op gestelde doelen is van belang om het gevoel van arbeidsvreugde te (her)beleven.

    Stap 4: concentratie

Werkdruk en werkstress

Anderen oefenen druk op u uit

Anderen oefenen druk op u uit

Leggen anderen een bepaalde druk op u of praat men u bepaalde zaken aan wat u druk geeft? Hoe gaat het in zijn werk?

  • Prestatiedruk

    Een werkgever kan druk op u uitoefenen. Er zijn deadlines, targets, doelstellingen of kpi’s op uw werk waar u op wordt afgerekend wanneer u ze niet haalt. Dat kan u druk, spanning en stress geven. Zoals gezegd: dat kan ook heel gezond is, mits het een gezonde en behapbare werkdruk is.

  • Verwachtingen op uw werk

    Los van prestaties kunnen er ook andere verwachtingen zijn op uw werk. Er wordt van u verwacht dat u aan bepaalde maatstaven of gedrag voldoet of er wordt van u verwacht dat u bepaalde competenties beheerst terwijl u daar misschien moeite mee hebt. Er wordt drang of aandrang op u uitgeoefend of u ervaart dat men u een bepaalde richting opduwt.

  • Thuis en privé

    Ook thuis kan er druk op u worden uitgeoefend. Er wordt verwacht dat u bepaalde taken doet of dat u een bepaalde zorg op u neemt. U merkt dat er geduwd en gedrukt wordt zodat u wel een bepaalde richting moet uitlopen.

De regie nemen

Hoe zorgt u ervoor dat uw omgeving u geen druk oplegt? Hoe zorgt u ervoor dat u uzelf niet teveel druk oplegt? Hoe neemt u de regie in uw eigen leven?

Regie nemen

Jezelf druk opleggen

Jezelf voortdurend druk opleggen

U kunt ook uzelf druk opleggen. We noemen wat voorbeelden:

  • Verwachtingen en prestatiedrang

    U legt uzelf een enorme druk op wanneer u onrealistische verwachtingen hebt van uzelf. U moet van uzelf iets bereiken of presteren terwijl dat niet binnen uw mogelijkheden ligt. Dat is niet realistisch. U bent te rooskleurig in uw verwachtingen van uzelf of u overschat uzelf.

  • Sociale druk

    U kunt uzelf ook druk opleggen door altijd bezig te zijn met wat anderen van u denken of nog erger: met wat u denkt dat anderen van u denken. U wilt voldoen aan de verwachtingen van anderen maar u weet niet wat de verwachtingen van de ander is: u hebt zelf bedacht wat de verwachting van de ander kan zijn.  Factoren die hier een rol kunnen spelen:

  • Persoonlijkheidsfactoren

    Ook persoonlijkheidsfactoren kunnen druk genereren:

    • u hebt een zekere prestatiedrang of bewijsdrang die ook voor druk kan zorgen
    • u bent een controlefreak in sommige zaken wat u spanning geeft, zeker wanneer u de controle verliest
    • u voelt zich soms overbetrokken en dat kan ook spanning geven
    • in sommige zaken hebt u last van perfectionisme

Groepsdruk

Groepsdruk is een vorm van druk die erop uit is om u te veranderen. De groep vindt dat u bepaald gedrag moet hebben of dat u bepaalde aanpassingen moet doen. Doet u dat niet dan wordt er druk op u uitgeoefend.

  • U merkt dat men dramt en stuurt om u een bepaalde richting uit te krijgen
  • Met wil u ompraten, overhalen of overreden
  • Men probeert u zo te bewerken en te bepraten dat u dezelfde mening, normen en waarden krijgt als de groep
  • Men probeert u te lijmen door te slijmen of er wordt emotionele chantage toegepast

Leerdoelen training timemanagement

De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training timemanagement.

Leerdoelen training timemanagement

Training time management

Wilt u een training time management? Aarzel niet! Neem meteen contact op. Bekijk onze training timemanagement of onze training timemanagement voor leidinggevenden

Andere informatie over timemanagement

Overzicht trainingen en leerdoelen