Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Te hoge verwachtingen van onszelf leidt tot stress

Te hoge of onrealistische verwachtingen van jezelf hebben: dat kan stress geven en leiden tot overspannenheid of zelfs een burnout. U wilt teveel, u vraagt te veel van uzelf en de vraag is waarom u dat doet? Bent u ontevreden over uzelf? Vindt u dat u niet genoeg bereikt?

Té hoge verwachtingen en stress

Wat is het?

Te hoge verwachtingen: wanneer hebt u die? Wat is het precies? We noemen een aantal voorbeelden:

  • u wilt een opleiding volgen en u vindt van uzelf dat u die moet kunnen halen maar uw verwachting is niet realistisch
  • u hoopt op een carrière of promotie terwijl de organisatie waar u werkt dat niet zozeer in u ziet zitten
  • u wilt er alles aan doen om uw relatie in stand te houden en u meent dat u dat wel kunt maar niets is minder waar
  • u hebt doelen gesteld die niet haalbaar blijken te zijn
  • u legt de lat te hoog en u bent veeleisend wanneer het over uzelf gaat
  • uw zienswijze op uw eigen toekomst is te rooskleurig
  • de financiële perspectieven die u uzelf gesteld hebt zijn te mooi en onrealistisch

Kortom: wat u wilt klopt niet met wie u bent en wat u kunt. Eigenlijk leeft u een beetje op een roze wolk. U droomt wat maar u kunt het niet waarmaken.

Waar komt het vandaan?

Waarom vraagt u zoveel van uzelf? Dat is een vraag die wij niet kunnen beantwoorden maar die doorslaggevend is. In onze coachingspraktijk horen wij vaak zaken als:

  • Ik heb een negatief zelfbeeld en denk vaak negatief over mezelf
  • ik heb een soort van bewijsdrang en geldingsdrang ontwikkeld om toch te laten zien dat ik er ook ben
  • ik heb last van faalangst en ben bang om te falen
  • ik wil geen fouten maken en daarom heb ik een zekere vorm perfectionisme ontwikkeld
  • ik voel me vaak afgewezen en heb behoefte aan waardering
  • ik heb nooit genoeg en wil altijd meer
  • ik wil altijd de beste zijn
  • ik wil altijd winnen
  • ik ben té ambitieus

Uzelf overschatten

Te hoge verwachtingen van uzelf heeft ook te maken met zelfoverschatting:

  • Menen dat u die klus wel binnen een bepaalde tijd kunt klaren terwijl het niet zo is
  • Het idee hebben dat u die opleiding wel kunt doen terwijl het u toch teveel moeite kost
  • Altijd moeten overwerken en buiten de normale werktijden moeten doorwerken om toch uw werk gedaan te krijgen
  • De vaart der volkeren toch niet helemaal kunnen bijbenen al wilt u geen woord hebben
  • Altijd moeten wedijveren met collega’s terwijl u weet dat zij beter zijn
  • Uzelf de mindere voelen wanneer u het niet zo goed kunt redden

In feite bent u te veeleisend en legt u de lat te hoog. Anders gezegd: u houdt teveel balonnen in de lucht en  u zou meer realistische verwachtingen over uzelf kunnen ontwikkelen en meer leren relativeren. Een leerdoel voor een coachingstraject gericht op stressreductie kan zijn minder veeleisend te zijn en meer te relativeren van de verwachtingen van onszelf.

Het leidt tot frustratie en stress

Wanneer u onrealistische verwachtingen hebt van uzelf kan dat leiden tot frustratie, zelfbeschuldiging, ontevredenheid, irritatie, uzelf veroordelen, ongenoegen en stress. Verwachtingen bijstellen over uzelf heeft alles te maken met zelfaanvaarding, zelfacceptatie en leren relativeren. U bent niet OK om wat u doet of om hetgeen u hebt gepresteerd. U bent OK om wie u bent.

Leerdoelen gericht op stressreductie

We hebben nog veel meer leerdoelen voor coaching gericht op stressreductie voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken met alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen gericht op stressreductie

Verwante informatie

Wilt u meer informatie over coaching gericht op vermindering van stress?

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens