Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Zenuwachtig voor de toespraak of presentatie?

Bent u zenuwachtig of nerveus voor de toespraak of presentatie? Ziet u er tegenop? Wilt u leren om de zenuwen onder controle te houden?

Hoe houdt u de zenuwen onder controle?

Zenuwachtig voor de toespraak of presentatie?Voor veel mensen is nervositeit het grootste struikelblok is om een presentatie te houden. Sommige mensen slapen nachten ervoor al niet omdat ze er zo tegenop zien. Hartkloppingen, angstzweet, knikkende knieën, maar vooral de gedachten  wat er allemaal mis kan gaan zorgen voor enorme stress.

Waar bent u bang voor?

Wat kan er misgaan? Waar bent u bang voor? We noemen een aantal voorbeelden waar u misschien bang voor bent:

  • niet meer uit uw woorden kunnen komen
  • tekst vergeten
  • struikelen
  • blokkeren tijdens de toespraak

Wat kunt u eraan doen?

Een toespraak of presentatie begint met een solide voorbereiding. Neem hiervoor de tijd. Een goede oefening is om de dagen voor de presentatie te wandelen. Oefen de presentatie in jezelf en nog een keer en nog een keer. Tot je er zeker van bent en je rustiger wordt. Ook door ruim van tevoren aanwezig te zijn op de locatie helpt om rustiger te worden. Controleer of alles goed staat en waar u zich goed bij voelt. Wilt u het anders? Geef het dan aan. U moet zich daar goed voelen. Als u zeker weet dat alles volgens uw wensen is, dan geeft dat weer vertrouwen en rust.

Warming up van uw stem

Het juiste stemgebruik is belangrijk tijdens de presentatie. Hebt u weleens een warming up geprobeerd van uw stem? Trek wat gekke bekken, zeg A E I O en dan heel overdreven of zeg zinnen als: trap op, trap af of de kat krabt de krullen van de trap. Ook uw spieren kunt u opwarmen. Spring wat op en neer of loop nog even een rondje. Dat laatste brengt ook weer rust.

Praktische tips

Voor de presentatie zou ik niet te zwaar eten en ook niet te veel drinken. Dat geeft een vol gevoel en dat voelt niet prettig. Ook u concentreren op uw ademhaling is een manier om zenuwen onder controle te krijgen. Juist door de stress en spanning is de ademhaling hoger en veel sneller als onder normale omstandigheden. Adem vanuit uw buik en voel wat de buikademhaling met u doet. Na een aantal keer ademhalen voelt u de rust over u komen. En tot slot vlak voor de presentatie: zoek de stilte op, zodat u volledig geconcentreerd en perfect voorbereid begint aan uw presentatie. U bent er klaar voor.

Andere leerdoelen

Bekijk andere leerdoelen voor de training presenteren of spreken in het openbaar.

Leerdoelen presenteren of spreken in het openbaar

Training en coaching

Bekijk de training Effectief Presenteren en Spreken in het openbaar.

Training presenteren en spreken in het openbaar

Auteur

Dit artikel is geschreven door Gea van der Veen.

Gea van der Veen: presentatietrainer, spreekcoach, verliesexpert