Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Vloggen, wat is dat?

Vloggen en zelfpresentatie

Een vlog is een afkorting van videoweblog. De vertaling is een dagboek (het Engelse log) op het web met videobeelden. In de volksmond wordt ook wel gezegd dat het een samentrekking is van “bloggen” en “video”. Een blog is een persoonlijk geschreven verhaal. In een vlog combineer je dit met een video.

Historie vloggen

Vloggen lijkt een vrij nieuw fenomeen, maar de eerste vlogs waren er al in 2002. Deze waren in het begin nogal experimenteel en werden gemaakt in New York.  In 2006 werd in Nederland voor het eerst aandacht besteed aan deze trend in het Nieuwsbulletin van RTL. Op dat moment waren er in Nederland 14 vloggers, want zo noem je iemand die vlogs maakt, actief.

Daarna is het snel gegaan met het vloggen. In het begin was vloggen vooral een leuke hobby. Tegenwoordig kan vloggen echt een enorme inkomstenbron zijn. Met name door sponsoring lopen de verdiensten van professionele vloggers enorm hoog op.

Professionele vlog

Zelfs tijdens de sollicitatieprocedure wordt soms al gevraagd om een vlog te sturen in plaats van een motivatiebrief. Vloggen wordt dus steeds belangrijker. In uw netwerk, uw carrière en ook op social media.  Maar hoe presenteert u zichzelf tijdens een vlog? Wij kunnen u daarbij helpen!

Vloggen en het bedrijfsleven

Inmiddels heeft ook het bedrijfsleven het vloggen ontdekt. Hoewel het nog redelijk in de kinderschoenen staat, heeft de vlog alles in zich om een interessant marketingmiddel te worden voor bedrijven. Waarom het vloggen voor bedrijven interessant kan zijn?

  • U kunt door een vlogger een kijkje in de keuken geven van uw bedrijf.
  • Een vlog is laagdrempelig.
  • Beeldmateriaal toevoegen aan de content van uw website vergroot de vindbaarheid op Google.
  • U creëert betrokkenheid bij uw klanten.
  • Er wordt een gezicht aan uw bedrijf gekoppeld. Dat verhoogt de herkenbaarheid.

Zomaar een aantal redenen om te starten met vloggen.

Starten met vloggen

Een filmpje maken is een fluitje van een cent en ook het online zetten is zo gebeurd. Jammer genoeg wordt bij het vloggen voornamelijk gedacht aan de opname apparatuur en hoe alles zo goed mogelijk in beeld kan worden gebracht. En zeker, dat is heel erg belangrijk.

Echter er wordt vaak een belangrijk aspect van het vloggen over het hoofd gezien. En dat is de manier die u gaat gebruiken om u en uw bedrijf zo goed mogelijk te presenteren. De vlog is een modern visitekaartje, waarmee u meer klanten wilt verwerven.  De manier waarop u zich presenteert in de video is dus iets om heel goed over na te denken.

Belangrijk bij het presenteren in vlogs zijn de volgende punten:

  • Bent u goed verstaanbaar? Als u niet voldoende articuleert komt uw boodschap sowieso niet over. Domweg omdat niemand u goed verstaan heeft. Een goed stemgebruik is ook belangrijk om de aandacht van uw publiek vast te houden. Als het saai klinkt wordt de vlog niet eens afgekeken. Maar u kunt hierbij ook denken aan intonatie en stemvolume. Belangrijk om een vlog inspirerend te houden. Een monotone stem is echt desastreus voor een vlog.
  • Praat u op de juiste snelheid? Zowel te snel als te langzaam wekt irritatie. Gevolg: u bent uw publiek kwijt. Als u te snel praat kan uw publiek u niet bijhouden en haakt af. Bij te langzaam praten wordt de indruk gegeven dat er gepraat wordt als tegen een kleuter. Ook dat maakt dat uw toeschouwers wegklikken.
  • Hoe presenteert u uzelf? Zit u er actief bij? Of oogt het geheel saai en ongeïnspireerd? Als u geen enthousiasme kunt overbrengen voor uw eigen bedrijf, hoe moet u dan uw publiek interesseren en enthousiasmeren? Denkt u ook voldoende aan wat u wilt uitstralen? En past dit bij de boodschap die u wilt overbrengen. Aan het eind van de vlog wilt u dat uw publiek iets heeft onthouden. Dat uw boodschap is blijven hangen.
  • Maakt u voldoende oogcontact? U ziet uw publiek immers niet, maar het is wel belangrijk dat het lijkt alsof u uw vlog speciaal voor die ene persoon hebt gemaakt. Op deze manier kunt u uw toeschouwer verbinden aan uw bedrijf.
  • Gebruikt u voldoende lichaamstaal om uw verhaal te ondersteunen? U kunt dan denken aan oogcontact of aan handgebaren, maar ook aan mimiek. Een goede balans hierin te vinden is niet gemakkelijk. Teveel leidt af en te weinig oogt saai. Een hele uitdaging om hierin een goed evenwicht te vinden.
  • Hoe gaat u uw vlog opbouwen? Hebt een goede inleiding, een middenstuk en een slot? Kunt u uw verhaal op een vloeiende en natuurlijke manier overbrengen? Bij een goede vlog lijkt het net alsof u dit ter plaatse verzint. In werkelijkheid is hier een gedegen voorbereiding aan vooraf gegaan. De vlog zelf moet er spontaan uitzien.

Uw eerste vlog

Voor u zelfs maar begint met vloggen is het noodzakelijk dat u zichzelf gedegen voorbereid. Denk niet: het zal gaandeweg wel beter gaan. Bij de allereerste vlog moet uw concept er staan. Professioneel. Het moet eruitzien alsof u dit al jaren doet. De eerste vloggers konden nog pionieren. Tegenwoordig kan dit niet meer. Als u vloggen professioneel of bedrijfsmatig wilt inzetten zult u vanaf de eerste vlog goed beslagen ten ijs moeten komen. Houdt altijd in gedachten: mijn vlog is mijn visitekaartje. In een vlog laat u veel van uzelf en/of uw bedrijf zien.Zorg voor een goed en professioneel geheel: presentatie-beeld-geluid.

Andere leerdoelen

Bekijk andere leerdoelen voor de training presenteren of spreken in het openbaar.

Leerdoelen presenteren of spreken in het openbaar

Training en coaching

Bekijk de training werken aan uw persoonlijke presentatie en uitstraling.

Training uzelf presenteren

Auteur

Dit artikel is geschreven door Gea van der Veen.

Gea van der Veen: presentatietrainer, spreekcoach, verliesexpert