Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Representatief overkomen

Representatief overkomen is belangrijk.  Dat geldt in feite overal waar u  moet verschijnen en niet alleen tijdens een acquisitie gesprek, sollicitatiegesprek of bij een toespraak die u moet houden. In dit artikel gaan we verder in op het belang van een goede representatie.

Representatief overkomen

Wat betekent het?

Wie representatief is:

  • heeft een zekere uitstraling
  • laat een professionele indruk achter
  • is in staat om een organisatie te vertegenwoordigen
  • presenteert zich op een manier die aansluit bij het gewenste imago
  • kan voor de dag komen tijdens een presentatie, verkoopgesprek, netwerkgesprek of sollicitatiegesprek (welke gelegenheid het ook maar is)

Hoe presenteer ik mijzelf?

We presenteren onszelf de hele dag. Maar in uw werk is de manier waarop u uzelf presenteert van groot belang. U krijgt maar een keer de kans om een goede eerste indruk te maken. Dat wordt vaak moeilijk gevonden.

Uw imago

Er zijn maar weinig mensen die zich dagelijks bezighouden met hun eigen imago. Maar wat is een imago eigenlijk? Wie er een woordenboek of Wikipedia op nazoekt ziet een imago als volgt omschreven:

Een imago is de beeldvorming die een persoon, bedrijf, product of organisatie oproept.

In de marketing wordt over een imago heel goed nagedacht. Het beeld dat ze naar buiten overbrengen kan het verschil maken tussen een succesvolle of juist mislukte campagne. Denkt u maar eens aan parfumreclames. Vaak wordt de man of vrouw neergezet als zeer verleidelijk en succesvol. U als koper kan zich door dat beeld voelen aangetrokken. Dat wilt u toch ook? En voor u het weet koopt u dat dure luchtje.

Imago

Kleding

Uw representatie heeft te maken met uw imago. Kleding speelt daarbij een rol. Misschien staat u wars van uiterlijk vertoon maar door u op een bepaalde manier te kleden wilt u een boodschap meegeven. U kunt door uw kleding proberen succes uit te stralen (door een kostuum bijvoorbeeld van een bepaald merk) of door juist te laten merken door kleding dat u nergens bij wilt horen. Door allerlei stijlen door elkaar te dragen bijvoorbeeld, zodat u juist niet gelinkt wordt aan een groep. En eigenlijk is dat ook weer een imago.

Of u nu loopt op straat, aan het netwerken bent, aan het solliciteren of u staat op een podium, door uw kleding, houding, mimiek of gebaren krijgen anderen een bepaald beeld van u. Het is belangrijk dat u zich goed voelt in de kleding die u draagt, maar u moet zich ook kunnen aanpassen aan uw omgeving en wat die van u vraagt. Privé kunt u het wel heerlijk vinden om in een casual trainingspak te lopen, maar het zou heel erg vreemd overkomen als u dat zou dragen bij een presentatie voor een raad van bestuur van een bedrijf.

Underdressed of overdressed

Overigens is het vervelend om underdressed (u bent als enige in jeans en de rest in kostuum of mantelpakje) te zijn, maar overdressed (u bent in kostuum en  verder is iedereen in vrije tijdskleding)  is net zo vervelend. Wat u ook draagt: zorg in ieder geval dat u kleding schoon is en dat uw schoenen gepoetst zijn. Dat lijkt een open deur, maar helaas is zelfs dit niet eens het geval. Een gemiste kans. Het is echter wel belangrijk dat u zich prettig voelt in de kleding die u draagt. Draag bijvoorbeeld niet te warme of juist te koude kleding. Voor de dames: als u niet gewend bent om op hoge hakken te lopen, doe dit dan ook niet met een presentatie. Vuistregel: pas u kleding aan uw publiek aan. Dit is ook een vorm van respect naar uw publiek toe. 

Training: uzelf presenteren

De Steven kan u trainen om uzelf te leren presenteren. Vooropgesteld: DE presentatietraining bestaat niet oftewel:  ieder mens is anders, dus iedereen heeft een andere manier van presenteren. En dat is ook prima. Het voorkomt dat iedereen het op dezelfde manier doet en dat presenteren eenheidsworst wordt. Dan zouden alle presentaties saai en voorspelbaar zijn. We gaan samen op zoek naar een manier van presenteren die het best bij u past.

U krijgt tips en tricks maar belangrijk is dat u bij uzelf blijft. Als het niet bij u zou passen, kunt u nooit uzelf zijn en dan wordt uw presentatie enorm onnatuurlijk. Met als gevolg dat u zich heel erg ongemakkelijk gaat voelen. Dat maakt het overbrengen van uw boodschap extra moeilijk, zo niet onmogelijk. Op die manier schiet een presentatietraining zijn doel voorbij en dat kan nooit de bedoeling zijn.

Training uzelf presenteren

Beeldvorming

Waarschijnlijk hebt u ook wel eens op een terras gezeten en dan de voorbijgangers ingeschat: dit lijkt op een bankdirecteur, die ziet er arrogant uit of wat kijkt die vrouw chagrijnig. Velen vinden dit een leuke bezigheid op een zonnige dag. Mensen kijken.

Toch zijn wij ons vaak te weinig bewust van het beeld dat anderen van ons hebben. Niet zelden komt het voor dat het imago dat u hebt totaal niet in overeenstemming is met hoe u in werkelijkheid bent. Ik noem als voorbeeld de arrogante man die u voorbij zag lopen op het terras. In werkelijkheid kan deze man enorm aardig en hartelijk zijn. Het beeld dat hij uitstraalt is totaal niet in overeenstemming met zijn persoonlijkheid.

Toch kan dit arrogante imago ervoor zorgen dat  mensen op afstand worden gehouden en men u moeilijk benaderbaar vindt. Als bankdirecteur is dit waarschijnlijk niet zo’n probleem, maar als u klanten moet werven of u gaat ergens solliciteren dan kan dit arrogante imago heel erg tegen u werken.

Hoe verbetert u uw imago?

Een goed imago is uitermate belangrijk. Het kan u helpen op vele vlakken. Iedere potentiele werkgever zal in een sollicitatieprocedure uw naam gaan googelen. Ook u als ondernemer bent gebaat bij een goed imago. Een goed imago straalt betrouwbaarheid uit en geeft vertrouwen. U kunt uw imago al verbeteren als u werkt aan een goede presentatie. Door uzelf goed te presenteren. Dat kan door verbetering van uw houding, uw communicatie, uw mimiek, maar ook door uw kleding. Door kritisch te kijken wat past bij uw imago. Wat wilt u zelf als beeld naar buiten brengen? Denkt u daar goed over na! Het kan het verschil maken tussen wel of niet die baan bemachtigen. Of wel of niet die opdracht binnen halen.

Imago online

Behalve het imago in ons dagelijks leven bestaat er tegenwoordig ook nog zoiets als uw online imago. Ook hoe u zich profileert op het internet levert een bijdrage aan uw imago.

Tip:

Gaat u eens uw eigen naam googelen. En kijkt u eens kritisch welk beeld van u online bestaat. Waarschijnlijk bent u regelmatig actief geweest op Facebook, Twitter, LinkedIn of andere Social Media.

In dit digitale tijdperk is het heel erg belangrijk hoe u zich profileert op Social Media. Als u regelmatig foto’s post waarop u met een slok op poseert of u verkondigt regelmatig zeer extreme meningen, dan kunt u er zeker van zijn dat een potentiele werkgever of opdrachtgever zal afhaken. Kunt u dan niet meer uzelf zijn? Jazeker wel, maar bedenk van tevoren goed wat u en met wie u online posts deelt. Als u later spijt hebt van uw post dan is het niet zo eenvoudig dit online te verwijderen.

Solliciteren

Ook bij sollicitaties is het presenteren van uzelf van groot belang. De training uzelf leren presenteren is te combineren met onze sollicitatietraining.

Andere leerdoelen

Bekijk andere leerdoelen voor de training presenteren of spreken in het openbaar.

Leerdoelen presenteren of spreken in het openbaar

Training en coaching

Bekijk de training werken aan uw persoonlijke presentatie en uitstraling.

Training uzelf presenteren

Auteur

Dit artikel is geschreven door Gea van der Veen.

Gea van der Veen: presentatietrainer, spreekcoach, verliesexpert