Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Presenteren en overtuigen

Een presentatie kan bedoeld zijn om informatie over te brengen aan het publiek, maar vaak wil iemand ook iets bereiken bij het publiek. U wilt uw publiek van iets overtuigen. Hoe gaat u dat doen?

Overtuigend presenteren

Wat is overtuigen?

Over beïnvloeden en overtuigen is nogal eens wat misverstand. Het woord komt uit de scheepvaart en wanneer een schip overtuigd was, was er teveel zeil bijgezet waardoor het schip in de problemen kwam. Iemand overtuigen heeft dus niets te maken met doordrukken, wil opleggen, manipuleren of doordrammen. Juist niet! Wie kan overtuigen is in staat om commitment bij de ander te verwerven. Dat betekent dat u intrinsieke motivatie verwerft bij een ander. Wilt u er meer over weten? Lees dan ons artikel over overtuigen en beïnvloeden.

Hoe overtuigt u NIET?

Het zal duidelijk zijn dat u niet overtuigt wanneer u een soort donderspeech houdt. Uw toehoorders zullen schrikken van uw stemvolume en grote armgebaren zullen ook niet helpen om uw toehoorders te overtuigen. Uw publiek voelt zich geïntimideerd en zal weinig onthouden van de boodschap van uw presentatie.

Hoe overtuigt u WEL?

  • Allereerst zult u met goede en dus sterke argumenten moeten komen. U kunt uw presentatie met een enkel argument onderbouwen, de enkelvoudige argumentatie genoemd.
  • Beter en sterker staat u als u met meerdere argumenten uw presentatie kunt onderbouwen.  Dit heet een meervoudige argumentatie. Hoe meer argumenten u hebt om uw stelling te onderbouwen, hoe meer overtuiging er uitgaat van uw stelling. Belangrijk is om uw zienswijze te onderbouwen met harde argumenten. Dit houdt in dat uw argumenten zijn gebouwd op feiten en cijfers die te controleren zijn. Cijfers kunt u eventueel laten zien op een PowerPointpresentatie, maar beperk de PowerPointpresentatie tot het laten zien van deze cijfers. Verschuil u niet achter PowerPoint! Overtuigen kan ook met voorbeelden uit de praktijk of met vergelijkingen.
  • Om mensen te overtuigen hebt u ook een boeiende aanpak nodig. U moet in uw presentatie de aandacht van uw publiek vasthouden. Maak het spannend, maak het smeuïg, maar zorg dat u uw publiek mee gaat slepen in uw betoog. Een droge opsomming van feiten en cijfers helpen niet om uw publiek te overtuigen.
  • Herhaling is ook een manier om uw publiek te overtuigen. U gebruikt dan hetzelfde woord in verschillende zinnen. Op deze manier blijft dit woord bij uw publiek “hangen”.
  • Een andere manier van overtuigen is in gesprek gaan met uw publiek. Stel een vraag en u dwingt uw toehoorders om over uw onderwerp na te denken. Dit vraagt wel om een presentator die adrem is. Als u dit te spannend vindt in een presentatie, omdat u van tevoren nooit weet in welke richting de discussie gaat, kunt u dit beter achterwege laten. Maar het kan absoluut een aanrader zijn uw publiek mee te laten denken.
  • Verwerk verhalen en anekdotes in uw presentatie. Het verhoogt de herkenbaarheid en dit zorgt ervoor dat uw presentatie beter blijft hangen. U wilt uw toehoorders immers wat meegeven. Ook een voorbeeld uit de actualiteit is een aanrader.
  • Citeer in uw speech. Een citaat aan het begin of het eind van uw toespraak maakt het levendiger.
  • Humor is een beproefd middel in een presentatie. Het maakt de sfeer losser en daardoor is het ijs meteen gebroken. Als uw grapjes gekoppeld worden aan uw presentatie is uw doel bereikt. U hebt uw publiek overtuigd.
  • Woordspelingen doen het ook altijd goed. Net als rake opmerkingen of een gedurfde uitspraak. Maar wees hier voorzichtig mee, anders streeft u uw doel voorbij.

Andere leerdoelen

Bekijk andere leerdoelen voor de training presenteren of spreken in het openbaar.

Leerdoelen presenteren of spreken in het openbaar

Training en coaching

Bekijk de training Effectief Presenteren en Spreken in het openbaar.

Training presenteren en spreken in het openbaar

Auteur

Dit artikel is geschreven door Gea van der Veen.

Gea van der Veen: presentatietrainer, spreekcoach, verliesexpert