Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Effectief leren pitchen?

Pitchen is voor de meesten onder ons niet makkelijk. En effectief pitchen al helemaal niet. Niet zelden denkt u achteraf dat u iets anders had moeten vertellen of dat u de essentie juist vergeten bent. En dat is jammer. Als u een effectieve pitch hebt gehouden dat hebt u uw kernboodschap overgebracht en is deze bij de toehoorder blijven hangen. Of nog beter: deze vertelt het door.

Pitchen

De elevator pitch

De vertaling van het Engelse woord elevator is lift. En daar is het pitchen op gebaseerd. Tijdens uw verblijf in de lift kunt u uw hele presentatie, de pitch, aan een ander vertellen. En als deze persoon de lift uitstapt begrijpt deze precies wie u bent, wat u doet, waar u dat doet, waarom u dat doet en tot slot hoe u dat doet. En dat in maximaal 2 minuten. Heel erg kort dus.

Lees ook: pecha kucha, wat is dat?

Wanneer belangrijk?

Pitchen kan zich in allerlei situaties voordoen. We noemen een paar voorbeelden:

  • u neemt deel aan een netwerkbijeenkomst en u krijgt gelegenheid om uzelf of uw bedrijf in 1 á 2 minuten voor te stellen
  • u solliciteert en men vraagt of u kort iets over uzelf wilt vertellen
  • een voorstelrondje tijdens een meeting, vergadering, training of bijeenkomst
  • een commerciële bijeenkomst zoals een aanbesteding, commerciële club of tijdens het verkoopgesprek

Eerste indruk

U krijgt maar 1 kans om een eerste indruk achter te laten. In een paar seconden heeft iemand een indruk van u! Pitchen is dus belangrijk! Overigens is pitchen meer dan een trucje. Het verhaal wat u vertelt moet kloppen, het moet intrinsiek overeenkomen met wat u vertelt! Anders gezegd: het is belangrijk dat u uzelf op een natuurlijke wijze leer presenteren.

Eerste indruk

Waar moet u aan denken? Tips!

We hebben een aantal tips waar u aan moet denken:

  • Op de eerste plaats moet u goed uw doelgroep voor ogen hebben. Het maakt een groot verschil of u een pitch houdt voor een groep investeerders of dat u uw pitch houdt voor een bedrijf waar u een marketingcampagne voor hebt ontwikkeld.
  • Vervolgens gaat u goed nadenken over de structuur en de opbouw van uw pitch. Houdt het kort en bondig.
  • Bepaal uw kernboodschap en onderbouw deze met argumenten.
  • Benadruk uw toegevoegde waarde. Met andere woorden: waarom moet men juist met u in zee gaan.
  • Maak uw toehoorder(s) nieuwsgierig. Hoe meer u uw publiek prikkelt, hoe meer ze van u willen weten.
  • Steek uw passie, enthousiasme en ambitie niet onder stoelen of banken. U wilt immers dat er voor u gekozen wordt, dus weg met valse bescheidenheid.
  • Gebruik in de pitch geen visuele hulpmiddelen. Dat kan in een uitgebreidere presentatie in een later stadium alsnog.
  • Time uw pitch van tevoren. Kijk kritisch naar wat u kunt weglaten en of de pitch nog krachtig genoeg over komt.
  • Wat wilt u uw publiek meegeven en komt dit duidelijk genoeg naar voren? Aan het eind uw kernboodschap herhalen is een aanrader.
  • Oefenen. Heel veel oefenen. Een valkuil bij het pitchen is dat uw pitch te veel kan overkomen als een ingestudeerd verhaaltje. Dat haalt het authentieke ervan af. Oefen uw pitch net zo lang tot het lijkt dat u het op het moment suprême ter plekke hebt bedacht. Oefen voor een spiegel en gebruik uw telefoon om uw pitch te beluisteren. Luister naar uw stem: praat u te snel of juist te langzaam, maakt u gebruik van een goede intonatie, bent u duidelijk genoeg, bent u goed verstaanbaar? Wees kritisch naar uzelf toe en werk aan uw minder sterke punten.

Is het te leren?

Goed en effectief pitchen is niet iets dat u zo maar even doet. U hebt slechts twee minuten om het maximale uit uw pitch te halen. Voor een goede pitch moet u boeiend zijn, heeft u overtuigingskracht nodig en moet u goed kunnen argumenteren. We kunnen u leren pitchen!

Andere leerdoelen

Bekijk andere leerdoelen voor de training presenteren of spreken in het openbaar.

Leerdoelen presenteren of spreken in het openbaar

Training en coaching

Bekijk de training werken aan uw persoonlijke presentatie en uitstraling.

Training uzelf presenteren

Auteur

Dit artikel is geschreven door Gea van der Veen.

Gea van der Veen: presentatietrainer, spreekcoach, verliesexpert