Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Levendig  presenteren: hoe doet u dat?

Een boeiende en levendige presentatie houden: hoe doet u dat? Het is belangrijk om uw publiek te boeien. Een aantal zaken zijn van belang. In dit artikel treft u een aantal tips.

Afwisseling

Boeiend en levendig presenterenEen levendige presentatie kenmerkt zich door afwisseling. Afwisseling in toon, afwisseling in intonatie, door gebruik te maken van ruimte: kortom er gebeurt het een en ander tijdens uw presentatie. Een levendige presentatie houdt de aandacht van de toehoorder makkelijker vast. Als u levendig kunt presenteren hebt u al de helft gewonnen. Uiteraard kunt u leren een presentatie levendiger te maken. Stemoefeningen kunnen daarbij helpen, maar ook uw voorbeelden beeldend maken brengen uw presentatie tot leven. We onthouden beelden beter dan abstracte getallen. Nodig uw publiek uit tot interactie. Zo zorgt u ervoor dat u het publiek erbij betrekt. Het komt de levendigheid van uw presentatie ten goede.

Contact met uw publiek

Waar moet u op letten? Het contact met uw publiek is essentieel voor een goede presentatie. Als u regelmatig tijdens uw verhaal uw publiek “scant” dan zult u zien of uw publiek betrokken is of niet. Signalen kunnen zijn: rumoer in de zaal, gepraat onderling, bezig zijn met de telefoon, maar ook dat het publiek niet reageert op uw vragen. Als u net begint met presenteren is dit een lastig onderdeel, omdat u niet gewend bent voor een publiek te staan. Het publiek aankijken kan dan erg eng zijn. Toch is het oogcontact en de interactie met uw publiek noodzakelijk om uw toehoorders bij uw verhaal te betrekken en uw kernboodschap over te brengen. Naarmate u vaker voor een publiek staat zult u merken dat u vrijer wordt in uw presentatie en dat het contact zoeken u makkelijker af gaat. Al doende leert men immers.

Afgeleid door het publiek

Afgeleid door het publiek? Hoe voorkomt u dit? Een nachtmerrie voor een ieder die een presentatie moet houden. Het publiek wordt onrustig, begint onderling te praten, is vooral bezig met zijn of haar telefoon. Kortom: u krijgt de indruk dat er niet meer naar u geluisterd wordt. Dat hoeft trouwens helemaal niet aan u te liggen. Er kan iets onverwachts zijn gebeurd. Er komt alsnog een laatkomer binnen of iemand wordt weggeroepen. Zeker als u op een fel verlicht podium staat kunt u niet altijd zien wat er in de zaal gebeurd. Het beste is om op problemen of storingen in te gaan. Probeer ze op te lossen en ga daarna rustig verder. Hebt u het idee dat de aandacht verslapt dan kunt u proberen de zaal er weer bij te betrekken. Dat kan door een grapje of anekdote te vertellen of interactie te zoeken met uw publiek. In ieder geval iets onverwachts. Dat triggert uw toehoorders en zorgt voor hernieuwde aandacht. Blijft het onrustig, dan kunt u de onrustmakers verzoeken de zaal te verlaten, omdat u op deze manier uw werk niet goed kunt doen. Hiermee voorkomt u dat er steeds meer mensen afgeleid worden en kunt u verder met het publiek dat wel geïnteresseerd is.

Andere leerdoelen

Bekijk andere leerdoelen voor de training presenteren of spreken in het openbaar.

Leerdoelen presenteren of spreken in het openbaar

Training en coaching

Bekijk de training Effectief Presenteren en Spreken in het openbaar.

Training presenteren en spreken in het openbaar

Auteur

Dit artikel is geschreven door Gea van der Veen.

Gea van der Veen: presentatietrainer, spreekcoach, verliesexpert