Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Eerste indruk maken

U krijgt maar één keer een kans om een eerste indruk te maken. Een tweede kans wordt u niet gegund. Bovendien is die ene kans niet lang van duur. In dit artikel gaan we in op het belang van een eerste indruk maken en waar dit een rol speelt.

Eerste indruk maken

Waarom is het belangrijk?

Wat een onzin zei iemand: waarom zou ik indruk moeten maken? Weet u dat het daarom niet gaat! Een eerste indruk is belangrijk omdat u:

  • wilt laten zien dat u geschikt bent voor een bepaalde functie (wanneer u solliciteert)
  • wilt laten zien dat uw dienstverlening of producten aansluiten bij de behoefte van de klant

Een eerste indruk is dus de impressie die u achterlaat op basis waarvan de ander een keuze maakt. Een eerste indruk maken speelt op heel veel momenten in uw leven een rol. We noemen een paar belangrijke momenten.

  • het sollicitatiegesprek waarbij u zich voorstelt aan het bedrijf
  • het netwerkgesprek in het kader van het zoeken naar een baan
  • bij deelname aan de businessclub of bij netwerkbijeenkomsten
  • wanneer u een bedrijfspresentatie moet houden en moet pitchen
  • voor mensen in commerciële functies: het verkoop- of acquisitiegesprek

In negen seconden valt de beslissing

Of u het nou wilt of niet: aan de eerste indruk verbinden we conclusies. Dat doet niet alleen de potentiele werkgever, maar dat doet u zelf ook. Het gaat dus over

  • uw uiterlijk: hoe u er uit
  • of u sympathiek en spontaan overkomt of nors
  • of u een open uitstraling hebt of gesloten
  • of u toegankelijk bent of niet

We scannen iedereen maximaal negen seconden, vaak zelfs nog korter en dan vormen we ons een oordeel over de ander. Kleding en hoe u eruitziet is dus heel erg belangrijk net zoals uw houding en attitude.

Zonder dat u iets gezegd hebt vormt de ander al een mening over u. Er wordt niet zelden gezegd: “ik vond deze man of vrouw al op het eerste gezicht sympathiek” of juist het tegenovergestelde: ”ik mocht deze man of vrouw meteen al niet”. Alleen gebaseerd op de allereerste indruk!

Solliciteren: de eerste indruk

Als u bent uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek of sollicitatiegesprek besteed u over het algemeen extra aandacht aan uw uiterlijk. U denkt na over wat u zult aandoen voor dit gesprek. Een kostuum of toch een jeans met een colbert, een chique jurk met hoge hakken of toch wat meer casual. Laat ik die piercing zitten of haal ik deze eruit, steek ik mijn haar op of laat ik het loshangen? Ga ik mijn schoenen nog even poetsen en breng ik nog een bezoekje aan de kapper? Allemaal uiterlijke factoren die belangrijk zijn voor het maken van die heel belangrijke eerste indruk. Aan bovenstaande uiterlijkheden kunt u zelf iets doen.

Sollicitatietraining

Niet te veranderen

Er zijn ook echter uiterlijkheden waar u niet veel aan kunt veranderen. Denkt u maar een aan uw lengte. Een grote gestalte kan meteen al heel imponerend werken. Echter als daar een piepstemmetje bij komt, dan valt het imponeren helemaal weg. Zo zijn er nog meer uiterlijkheden die u niet kunt veranderen: denkt u maar aan huidskleur, oren en neus.

Persoonlijk of zakelijk

Uw eerste persoonlijke indruk is van belang. Dat geldt wanneer u uw diensten aanbiedt of wanneer u solliciteert op een bepaalde vacature. Hoe komt u over op een natuurlijke wijze? Klopt uw persoonlijke uitstraling bij wie u bent?

Ook zakelijk speelt een eerste indruk een rol. Wanneer u bijvoorbeeld een bedrijfspresentatie moet houden voor een commerciële club, tijdens een verkoopgesprek of bij een belangrijke aanbesteding. Wekt u en wekt u als bedrijf die indruk die klopt bij wie u bent en wordt uw potentiele klant getriggerd om verder met u in gesprek te gaan?

Halo-effect of Horn-effect

Hoe we eruitzien is een belangrijk onderdeel van uw totale presentatie. Op grond van hoe u eruitziet worden al snel conclusies getrokken. We zijn als mens gewend om onze waarnemingen te ordenen door de bijbehorende informatie te sorteren en te combineren. Aangezien deze conclusies gebaseerd zijn op een eerste indruk, wordt niet altijd de juiste conclusies getrokken. Iemand die op het eerste gezicht heel sympathiek overkomt wordt, ten onrechte misschien, ook andere positieve eigenschappen toegeschreven als intelligent of betrouwbaarheid. Dit wordt het Halo-effect genoemd. Bij iemand die op het eerste gezicht al niet sympathiek overkomt wordt vaker gedacht dat ze ook over minder positieve eigenschappen beschikken en wordt het Horn-effect genoemd.

Non-verbale communicatie

Behalve dat het uiterlijk een belangrijke rol speelt bij een eerste indruk, is ook uw lichaamstaal belangrijk bij het eerste contact. Hoe u zich presenteert in combinatie met uw uiterlijk maken de eerste indruk compleet. Een open, zelfbewuste houding helpt bij het maken van een prettig contact bij uw gesprekspartner.

Non-verbale communicatie

Belangrijke lichaamstaal voor een eerste indruk

Het is goed u te realiseren dat u bij het maken van een eerste indruk niets kunt veranderen aan de lichamelijke kenmerken die u vanaf uw geboorte hebt meegekregen. Maar er zijn wel een tweetal andere dingen die u wel kunt veranderen. In het voorgaande hebt u gezien dat kleding en een verzorgd uiterlijk heel erg belangrijk zijn bij het maken van een goede indruk. Het tweede is het gebruik van lichaamstaal. Bij een eerste gesprek is het volgende van belang:

  • Maak oogcontact. Voor het maken van verbinding is het belangrijk om uw gesprekspartner regelmatig aan te kijken. Maar niet te strak, anders loopt u kans dat de ander zich zeer ongemakkelijk gaat voelen.
  • Glimlachen. Als u naar uw gesprekspartner toe loopt, maakt een glimlach veel verschil. Een glimlach maakt duidelijk dat u zin hebt in het gesprek en u komt vriendelijk over.
  • Open houding. Het is belangrijk om actief aanwezig te zijn. Sta en zit rechtop en probeer u natuurlijk te bewegen.
  • Verstaanbaar spreken. Let tijdens uw gesprek op uw stem. Spreek duidelijk, rustig en verstaanbaar.
  • Laat uzelf zien. Dat is bij een eerste kennismaking niet altijd gemakkelijk, maar stel u niet te bescheiden op.

Kunt u lichaamstaal veranderen?

Als het over veranderen gaat dan wordt vaak gedacht, ten onrechte, dat verandering van gedrag ten koste gaat van eigenheid. Dit is zeker niet het geval. Waaraan gewerkt wordt is een verbetering van het gebruik van uw eigen lichaamstaal. Ter vergelijking: Als u gewend bent de melk direct uit de koelkast uit het pak te drinken, verandert er niet veel aan uzelf als u zichzelf aanleert de melk voortaan in een glas te schenken. Wel kost veranderen van gedrag tijd. Gedrag kan zo ingebakken zitten dat het een automatisme is geworden. Met lichaamstaal veranderen is het nog lastiger. Denk maar eens aan het aankijken van een gesprekspartner. Als u dit niet gewent bent dan is dit een zeer lastige opdracht. Het voelt alsof dit totaal niet bij u past. Toch raakt u uiteindelijk gewend aan dit nieuwe gedrag en wordt het naar verloop van tijd een nieuw automatisme. Maar geef het tijd.

Andere leerdoelen

Bekijk andere leerdoelen voor de training presenteren of spreken in het openbaar.

Leerdoelen presenteren of spreken in het openbaar

Training en coaching

Bekijk de training werken aan uw persoonlijke presentatie en uitstraling.

Training uzelf presenteren

Auteur

Dit artikel is geschreven door Gea van der Veen.

Gea van der Veen: presentatietrainer, spreekcoach, verliesexpert