Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Doel van de presentatie

Het doel van de presentatie is belangrijk om u verhaal op een boeiende wijze over te brengen. Verschillende doelen kunnen een rol spelen zoals: informeren, een nieuw product presenteren, uw bedrijf pitchen, of een elevator pitch houden om uw bedrijf te presenteren.

Wat wilt u overbrengen?

Bij de voorbereiding van de presentatie is het goed om na te denken over de doelstelling. Welk verhaal wilt u aan uw publiek overbrengen? De belangrijkste algemene doelstelling is: informeren.

Voorbeelden

Hieronder staan een aantal uitgewerkte voorbeelden die hierbij van toepassing kunnen zijn.

  • U bent gevraagd een presentatie te houden. Waarschijnlijk bent u specialist op uw gebied. Dat is meteen ook een valkuil, want hoe houdt u het ook begrijpelijk voor de leek.
  • U wilt uw publiek informeren. Dat kan bijvoorbeeld gaan over een verandering binnen het bedrijf, een nieuw product of nieuwe dienst.
  • Er doet zich een speciale gelegenheid voor. Dat zou kunnen gaan om een jubilaris in het bedrijf of een perspresentatie voor een nieuw product.
  • U wilt zichzelf voor het voetlicht brengen. U wilt een introductie over uzelf op een netwerkbijeenkomst houden of op een beurs uw bedrijf promoten.
  • U wilt uw bedrijf of idee pitchen. Bijvoorbeeld voor een groep investeerders.
  • U wilt een goede elevatorpitch paraat hebben. Er wordt vaak gevraagd om uw bedrijf of product kort en bondig te presenteren. Hoe doet u dat in 1 minuut? U krijgt maar een keer de kans om een goede eerste indruk te maken.

Doelstelling helder? Structuur opbouwen!

Is de doelstelling van uw presentatie of toespraak duidelijk? Dan kunt u structuur aanbrengen. Een goed opgebouwde presentatie zorgt dat uw boodschap helder en duidelijk overkomt. Belangrijk is dat uw publiek na de presentatie uw boodschap goed heeft begrepen.

U begint altijd met een goede pakkende inleiding met daarin verpakt uw kernboodschap. Met deze kernboodschap eindigt u ook weer, zodat het publiek deze boodschap goed kan onthouden als ze weer naar huis gaan. Er tussenin kunt u toelichten en onderbouwen. Dit is in het kort een goede structuur van uw verhaal.

Doel presentatie of toespraak

Hoofd en bijzaken in uw toespraak

Wanneer de doelstelling helder is, kunt u gemakkelijker hoofd- en bijzaken onderscheiden.  Er zijn 2 manieren om structuur aan te brengen in het spreekschema van uw toespraak.

  • De eerste mogelijkheid is het 3 -stappenplan. Hierbij bepaalt u allereerst uw kernboodschap. Daarna brengt u structuurelementen aan: inleiding, slot en overgangspassages. En tot slot voegt u nog wat details toe aan de toespraak die van belang zijn.
  • Een wat lossere structuur maakt u met een mindmap. Als u 2 mindmaps maakt voor een presentatie is dat vaak voldoende. Voor een mindmap schrijft u uw kernboodschap in het midden van een papier en er omheen schrijft u wat nog meer van belang is. Een paar dagen voor de presentatie maakt u, zonder naar de eerste versie te kijken, een tweede mindmap. Ziet deze er ongeveer hetzelfde uit als de eerste versie, dan zit uw verhaal al goed in uw hoofd. Is de tweede versie heel anders dan zult u uw verhaal bij moeten stellen met als uitgangspunt: wat wilt u vertellen?

Andere leerdoelen

Bekijk andere leerdoelen voor de training presenteren of spreken in het openbaar.

Leerdoelen presenteren of spreken in het openbaar

Training en coaching

Bekijk de training Effectief Presenteren en Spreken in het openbaar.

Training presenteren en spreken in het openbaar

Auteur

Dit artikel is geschreven door Gea van der Veen.

Gea van der Veen: presentatietrainer, spreekcoach, verliesexpert