Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Uw bedrijf met succes presenteren

Succesvol een bedrijfspresentatie houden kan van groot belang zijn. Menig bedrijf heeft er orders en omzet mee binnen gehaald. Maar hoe presenteert u uw bedrijf op een professionele wijze?

Wanneer speelt het een rol?

Bedrijfspresentatie: uw bedrijf presenterenU kunt uw bedrijf op verschillende manieren presenteren. De eerste manier is dat u gevraagd wordt voor een presentatie.  Meestal staat er dan een thema centraal. U krijgt dan een vooraf vastgestelde tijd toebedeeld om iets rond dit thema te vertellen. De tweede mogelijkheid om uw bedrijf te presenteren is dat u zichzelf aanmeldt om iets over uw bedrijf te vertellen. Dat kan bijvoorbeeld op een netwerkbijeenkomst zijn of op een vergadering. Waar u uw bedrijf ook presenteert, neem als uitgangspunt voor uw toespraak uw publiek. Wie zitten er in de zaal en hoe brengt u uw bedrijf het beste voor het voetlicht. Stel u hebt een technisch bedrijf, dan maakt het een groot verschil of u een presentatie houdt voor een groep technici of dat u iets verteld aan een groep scholieren die meer willen weten over een mogelijke beroepskeuze. Ook de keuze voor taalgebruik kan een grote rol spelen.

Pitchen

Een derde mogelijkheid om uw bedrijf te presenteren is het pitchen van uw bedrijf. U realiseert het u misschien niet, maar eigenlijk pitchen we onszelf de hele dag. Of het nu op een vergadering is, op een verjaardag of bij een nieuwjaarsbijeenkomst. Op de vraag: “wat doet u eigenlijk?” probeert u zo beknopt mogelijk een zo helder mogelijk beeld van uzelf te geven. En dat is nu pitchen. Ook bij een pitch is uw publiek uw uitgangspunt. Voor wie houdt u uw pitch? Als u uw publiek duidelijk voor ogen hebt kunt u gemakkelijker met de voorbereidingen van uw pitch beginnen. Een goede pitch bevat een helder, beknopt verhaal. Uw pitch lost een probleem op, ook als uw publiek niet eens wist dat zij een probleem hadden! En U bent de enige die dit kan oplossen. U kunt uw publiek hiervan overtuigen. Uw dienst of product heeft een toegevoegde waarde. En u kunt uw publiek overtuigen van uw Unique Selling Point oftewel waarom moeten ze bij u zijn en niet bij uw concurrent. In een pitch kunt u uw bedrijf “verkopen”. Doe dit vooral op een heldere manier. Kies een manier die bij u past en wees vooral authentiek.  Maak er geen voorgekookt verkooppraatje van en maak de pitch persoonlijk. Uw passie en enthousiasme kunnen aanstekelijk werken bij uw toehoorders.

Elevatorpitch

Een apart onderdeel van het pitchen is de zogenaamde elevatorpitch. Voor een elevatorpitch krijgt u meestal maar een minuut om uw idee, product of dienst te promoten. Dat lijkt heel kort en dat is het ook. Echter als u een goede elevatorpitch hebt die goed in elkaar steekt kunt u hier op zijn minst de aandacht van uw mogelijke klant trekken. Wat vaak gedacht wordt is als u een goede elevatorpitch hebt dat u dan overal goed beslagen ten ijs komt. Dit is een misvatting. U hebt dan een goede basis, maar ook hier zult u uw pitch altijd moeten aanpassen aan uw publiek!

Andere leerdoelen

Bekijk andere leerdoelen voor de training presenteren of spreken in het openbaar.

Leerdoelen presenteren of spreken in het openbaar

Training en coaching

Bekijk de training Effectief Presenteren en Spreken in het openbaar.

Training presenteren en spreken in het openbaar

Auteur

Dit artikel is geschreven door Gea van der Veen.

Gea van der Veen: presentatietrainer, spreekcoach, verliesexpert