Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Jezelf in acht nemen of jezelf ontzien

Jezelf in acht nemen of jezelf ontzien is een vorm van eigen grenzen bewaken maar ook van zorgen voor jezelf.

Jezelf in acht nemen of jezelf ontzien

Wat is het?

Jezelf in acht nemen is een vorm van jezelf verzorgen maar ook van loslaten. Aandacht hebben voor eigen grenzen en behoeften. Niet over eigen grenzen gaan zelfs niet tal probeert u eigen grenzen te verleggen. Het heeft diepgaand te maken met wie u bent en hoe u naar uzelf kijkt en heeft te maken met:

  • eigen grenzen en behoeften eerbiedigen en betrachten
  • uw eigen behoeften en grenzen opvolgen en respecteren (zelfrespect)
  • de waardering die u voor uzelf hebt en de bereidheid om naar eigen lijf te luisteren

Voorbeelden

We noemen een aantal voorbeelden waarbij het belangrijk is om uzelf in acht te nemen:

  • U hebt hersenschudding en u moet uzelf in acht nemen om erger te voorkomen
  • U bent ziek en u voelt zich niet in staat om iets te doen terwijl u toch besluit om de hond uit te laten. Met veel moeite stapt u uw  bed uit. De zorgkracht naar uw hond is groter dan voor uzelf. U had ook iemand anders kunnen vragen voor deze taak maar u doet het niet: het was immers uw taak?
  • U bent opkrabbelend van een burnout en er staat 10 man visite voor de deur. U laat ze uiteraard binnen want u bent gastvrij. U gaat over uw eigen grenzen heen.
  • U vindt het moeilijk om privé en werk te combineren. U werkt 32 uur, U hebt de zorg voor de kinderen. Nu moeten de kinderen ook naar sport worden gebracht. Zeer vermoeid brengt u ze heen. U had ook uw partner kunnen vragen of hij-zij dat een keer zou willen doen
  • U hebt een drukke dag gehad op het werk. Maar  er ligt thuis nog zoveel werk op u te wachten. U moet koken, de afwasmachine in/ en uitpakken en er ligt ook nog strijkgoed. De hele avond bent u hiermee bezig. U hebt zich niet ontspannen en u gaat uitgeput naar bed.
  • Het oud papier moet aan de straat. Er liggen wel 10 dozen vol. U tilt alles naar de straat. Uw gezin kijkt lekker tv en u doet het werk onder het motto: alles zelf doen.

Loslaten

Jezelf ontzien is een vorm van eigen grenzen bewaken en loslaten. Er zijn meerdere vormen van loslaten. Wilt u er meer over weten?

Loslaten

Gevolgen wanneer u het niet doet

Een aantal gevolgen wanneer u uw eigen grenzen niet in acht neemt:

  • u raakt overprikkeld
  • u raakt geïrriteerd
  • u wordt onverschillig, u doet uw ding en dat was het dan ook
  • u wordt boos als men teveel over de grens heen gaat
  • u wordt verdrietig, iedereen doet leuke dingen en u moet van alles doen….. tenminste: zo voelt u het
  • u laat uw leven bepalen door een ander

Wat brengt het wanneer u leert begrenzen?

Wanneer u leert om met eigen grenzen om te gaan:

  • bent u uitgerust en voelt u zich fitter
  • zit u lekkerder in uw vel
  • worden uw behoeften beter vervuld
  • krijgt u regie over uw eigen leven en niet de ander

Leerdoelen Persoonlijke Effectiviteit

De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training Persoonlijke effectiviteit.

U kunt ook het overzicht bekijken met alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen Persoonlijke effectiviteit

Training Persoonlijke Effectiviteit

Training persoonlijke effectiviteit

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens