Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Draagvlak creëren binnen uw team of organisatie

Draagvlak creëren is steun of bereidheid verwerven of commitment verkrijgen op een bepaald plan wat u voor ogen heeft of op de doelstellingen van uw team of organisatie die u voorstelt. Als leidinggevende of manager is het vaak uw taak om draagvlak te creëren binnen uw team of organisatie. Communicatieve vaardigheden spelen daarbij een grote rol.

Wat is draagvlak?

Draagvlak creëren team of organisatieDraagvlak is in feite acceptatie en aanvaarding van een nieuw idee, een innovatie, een andere aanpak of een nieuwe richting die uw organisatie inslaat. Wie draagvlak creëert verwerft de intrinsieke motivatie en betrokkenheid van medewerkers. Uw medewerkers gaan achter het plan of idee staan zonder dat ze daartoe gedwongen worden maar uit eigen beweging. Kortom: medewerkers gaan er niet achter staan vanuit rationele overwegingen of omdat ze wel begrijpen dat er geen andere wegen zijn. Ook niet omdat het niet anders is of niet anders kan maar gewoon omdat ze met hart en ziel achter de plannen of het idee staan.

Een vaardigheid voor leidinggevenden

Draagvlak creëren heeft toch vooral te maken met de communicatieve vaardigheid van de leidinggevende. U kunt er een aantal zaken aan doen om draagvlak te verkrijgen zoals:

  • de medewerkers vroegtijdig informeren en zorgen dat zij voldoende kennis en inzicht hebben
  • de medewerkers erbij betrekken
  • de medewerkers helpen om inzicht te krijgen wat de verandering voor hen betekent en wat zij ermee kunnen doen
  • de medewerker de mond gunnen en open staan voor feedback en kritiek
  • de medewerkers een zinvolle rol geven bij het plan of idee

Valkuilen voor de leidinggevende

Valkuilen bij het verkrijgen van draagvlak zijn:

  • te snel willen als leidinggevende en de medewerkers onvoldoende tijd gunnen
  • de medewerkers overvallen en ze te laat bij het proces betrekken
  • de medewerkers onvolledig of half informeren
  • de verandering er door drukken (afdwingen)
  • weerstanden willen vermijden in plaats van ze benutten
  • niet transparant zijn over de werkelijke bedoelingen
  • het plan of idee er door willen drukken

Leerdoel

Een leerdoel voor de training communicatie voor leidinggevenden en managers is: draagvlak creëren binnen uw team of de organisatie. Dit leerdoel nemen wij mee in individuele coaching voor leidinggevenden maar ook tijdens de training communicatie voor leidinggevenden kunnen wij dit onderwerp meenemen als leerdoelen.

Leerdoelen communicatie voor leidinggevenden

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle leerdoelen voor leidinggevenden en managers.

Leerdoelen communicatietraining

Training communicatie

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens