Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Aanspreekbaar zijn

Aanspreekbaar zijn is een leerdoel in communicatief opzicht. Bent u aanspreekbaar dan stelt u zich open  op. U bent toegankelijk en benaderbaar. U kunt luisteren naar de ander en u kunt ook feedback of kritiek ontvangen.

Aanspreekbaar zijn

Waarop?

Aanspreekbaar zijn kan een rol spelen in verschillende situaties: U kunt aanspreekbaar zijn:

  • Op bepaalde verantwoordelijkheden die u draagt
  • Op besluiten die u hebt genomen
  • Op keuzes die u hebt gemaakt
  • Op bepaald gedrag
  • Op afspraken die gemaakt zijn

Kenmerken

We noemen wat gedragskenmerken die horen bij aanspreekbaar zijn:

  • U stelt zich open op
  • U weet een sfeer van vertrouwen te creëren waarmee u de ander uitnodigt om die dingen te benoemen die hij/zij wil zeggen
  • U interrumpeert niet tijdens het gesprek
  • U vraagt door wat de ander bedoelt
  • U schiet niet in de verdediging of in de aanval: ook niet als u kritiek krijgt
  • U kunt reflecteren

Verantwoordelijkheid

Aanspreekbaar zijn op betekent dat u verantwoordelijkheid durft te nemen.

Verantwoordelijkheid nemen

Verantwoordelijkheidsgevoel

Verantwoordelijkheidsgevoel: jezelf committeren aan bepaalde verantwoordelijkheden.

Verantwoordelijkheidsgevoel

Verantwoordelijkheid

Aanspreekbaar zijn heeft te maken met verantwoordelijkheden. Wanneer u bepaalde verantwoordelijkheden hebt binnen uw organisatie is het van belang dat u ook aanspreekbaar bent op deze verantwoordelijkheid. U vindt het niet erg wanneer u er op bepaalde zaken gewezen wordt die binnen uw verantwoordelijkheidsgebied behoren. Eerder juicht u toe dat u daarop gewezen wordt dan wanneer u het afwijst.

Aanhoren is wat anders

Aanspreekbaar zijn is wat anders dan de ander aanhoren. Dat veronderstelt namelijk dat de ander het verhaal wel mag doen maar dat u er toch geen actie op onderneemt. Gevolg is dat de ander zich onvoldoende gehoord voelt of het gevoel krijgt dat hij niet serieus wordt genomen.

Wat is het niet?

Aanspreekbaar zijn heeft niets te maken met het volgende gedrag:

  • U laat zich alles maar gezeggen en aanmeten (of het nu klopt of niet wat er gezegd wordt)
  • U voelt zich snel aangesproken of afgewezen
  • U laat zich aanspreken op zaken die niet tot uw taken en verantwoordelijkheden behoren
  • Wanneer u kritiek krijgt doet u alsof u niets hoort of u schiet meteen in de verdediging of aanval

Leerdoelen

Dit artikel is geschreven in de serie over leerdoelen voor de training autonomie.

Leerdoelen training Autonomie

Training en coaching

Bekijk onze trainingen gericht op:

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens