Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Aanspreekbaar zijn

Aanspreekbaar zijn is een leerdoel in communicatief opzicht. Ben je aanspreekbaar dan stel jij je open op. Je bent toegankelijk en benaderbaar. Je kunt luisteren naar de ander en je kunt ook feedback of kritiek ontvangen.

Waarop?

Aanspreekbaar zijn kan een rol spelen in verschillende situaties. Je kunt aanspreekbaar zijn:

  • Op bepaalde verantwoordelijkheden die je draagt
  • Op besluiten die je hebt genomen
  • Op keuzes die je hebt gemaakt
  • Op bepaald gedrag
  • Op afspraken die gemaakt zijn
  • Op een werkwijze die je hebt gekozen

Aanspreekbaar zijn

Kenmerken

Ik noem wat gedragskenmerken die horen bij aanspreekbaar zijn:

  • Je stelt je open op
  • Je weet een sfeer van vertrouwen te creëren waarmee je de ander uitnodigt om die dingen te benoemen die hij/zij wil zeggen
  • Je interrumpeert niet tijdens het gesprek
  • Je vraagt door wat de ander bedoelt
  • Je schiet niet in de verdediging of in de aanval: ook niet als je kritiek krijgt
  • Je kunt reflecteren

Verantwoordelijkheidsgevoel

Aanspreekbaar zijn heeft te maken met verantwoordelijkheden. Wanneer je bepaalde verantwoordelijkheden hebt binnen de organisatie is het van belang dat je ook aanspreekbaar bent op deze verantwoordelijkheid. Je vindt het niet erg wanneer je op bepaalde zaken gewezen wordt die binnen jouw verantwoordelijkheidsgebied behoren. Eerder juich je toe dat je daarop gewezen wordt dan je het zou afwijzen.

Verantwoordelijkheidsgevoel

Aanhoren is wat anders

Aanspreekbaar zijn is wat anders dan de ander aanhoren. Dat veronderstelt namelijk dat de ander het verhaal wel mag doen maar dat je er toch geen actie op onderneemt. Gevolg is dat de ander zich onvoldoende gehoord voelt of het gevoel krijgt dat hij/zij niet serieus wordt genomen.

Wat is het niet?

Aanspreekbaar zijn heeft niets te maken met het volgende gedrag:

  • Je laat je alles maar gezeggen en aanmeten (of het nu klopt of niet wat er gezegd wordt)
  • Je voelt je snel aangesproken of afgewezen
  • Je laat je aanspreken op zaken die niet tot jouw taken en verantwoordelijkheden behoren
  • Wanneer je kritiek krijgt doe je alsof je niets hoort of je schiet meteen in de verdediging of aanval

Verantwoordelijkheidsgevoel

Dit artikel schreef ik een serie over verantwoordelijkheidsgevoel.

Verantwoordelijkheidsgevoel

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuwste e-book!

Het nieuwste e-book gaat over burn-out, een error in je lijf en crisis in je hoofd! Mis dit e-book niet!

Burnout- cover

Meer informatie over het e-book

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Meer informatie

Nieuw: online training autonomie en persoonllijk leiderschap!

Online training autonomie

De online training Autonomie en Persoonlijk Leiderschap is een waardevolle reis naar persoonlijke groei. De 8 modules bieden diepgaande inzichten en praktische tools. Het werkboek, met 22 opdrachten, bevordert zelfreflectie en bevraagt je behoeften, gevoelens, en keuzes. Jan Stevens, de trainer, presenteert de video's, waarin hij de essentie van autonomie en leiderschap belicht. Het e-book en de video's bieden een holistische benadering, van zelfreflectie tot effectieve communicatie. Deze training, inclusief praktische informatie en de mogelijkheid tot downloaden van het werkboek en e-book, is een must voor wie streeft naar persoonlijke ontwikkeling. Een investering in jezelf die de moeite waard is.

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.