Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Maken mensen misbruik van uw goedheid?

Wordt er soms misbruik gemaakt van uw goedheid door anderen?

Misbruik van uw goedheid

Merkt u dat anderen regelmatig over uw grens heen gaan, u opeisen, claimen, voortdurend een beroep doen op u en het vanzelf sprekend vinden dat u voor ze klaar staan? Vraagt u wel eens af hoe dat kan?

Goedheid: wat wordt ermee bedoeld?

Wat is dat precies: uw goedheid? We duiden het met woorden. Daarmee wordt bedoeld:

  • uw welwillendheid
  • uw aardigheid en uw loyaliteit
  • de gunsten die u biedt aan anderen
  • de bereidheid om mee te denken of mee te bewegen met anderen
  • de wil om voor een ander iets over te hebben: te doen of na te laten
  • uw vriendelijkheid
  • uw behulpzaamheid en uw servicegerichtheid

Artikelen over grenzen

Dit artikel is geschreven in de serie: 'grenzen leren aangeven'. We hebben nog veel meer artikelen over grenzen geschreven.

Grenzen leren aangeven

Training Assertiviteit

Wilt u werken aan het leerdoel 'grenzen stellen?'  Bekijk dan de mogelijkheden voor assertiviteitstraining.

Training Assertiviteit

Waarom staat u het toe?

Waarom staan mensen toe dat anderen een dusdanig beroep op het doen dat ze zich gebruikt of misbruikt voelen? Waarschijnlijk heeft het met een aantal zaken te maken:

  • Uw normen: u voelt zich verplicht om

    Een norm kan u helpen maar ook in de weg staan. Normen geven aan wat u van uzelf niet mag of wat u van uzelf moet. Een norm voor u zou kunnen zijn: ‘ja maar je kunt die mensen ook niet zomaar in de steek laten’ of ‘je moet er wel zijn voor je naaste’. Vindt u dat het gewoon zo hoort om anderen te helpen? Of hebt u dat vanuit uw opvoeding meegekregen? Wanneer u daarin doorslaat en u zich zowaar verplicht voelt om zaken voor anderen te doen dan gaan mensen snel over uw grens heen.

  • Uw valkuil

    Het kan met uw persoonlijke valkuil te maken hebben die verbonden is aan uw kernkwaliteit:

    • U bent loyaal maar soms bent u te loyaal
    • U voelt zich verantwoordelijk maar soms voelt u zich oververantwoordelijk
    • U bent betrokken maar soms voelt u zich over-betrokken
    • U bent aardig maar soms bent u te aardig en te vriendelijk
    • U bent dienstbaar maar soms bent u te dienstverlenend
    • U bent te meegaand en gemakkelijk over te halen
  • Te weinig assertief?

    Kan het zo zijn dat u te weinig assertief bent? Vindt u het moeilijk om uw te begrenzen en om nee te zeggen? Of vindt u het lastig om met dominante persoonlijkheden om te gaan? Laat u zich snel ompraten of doet u dingen die u liever niet zou willen doen?

  • Gewoonte

    Misschien is het een volstrekte gewoonte geworden van u om op hulpvragen in te gaan die anderen stellen. U bent zo loyaal en behulpzaam dat u er niet eens bij nadenkt. Het is voor u een gewoonte geworden.

  • Andere redenen

    Misschien hebt u nog heel andere redenen waarom u het zover laat komen. Vult u ze maar in. Iemand zei pas: mijn reden is dat mijn leidinggevende macht uitoefent en daar ben ik vatbaar voor.

Waarom doen mensen het?

Laten we voorop stellen dat mensen alleen uw goedheid kunnen misbruiken wanneer u ermee instemt. Maar waarschijnlijk vinden ze het fijn dat u:

  • ze aandacht geeft en warmte
  • iets voor ze betekenen wilt
  • naar ze luistert en hun begrijpt
  • invoelend bent
  • geduld met ze hebt
  • ze niet veroordeeld of laat vallen
  • gemakkelijk toegankelijk en benaderbaar bent
  • ze serieus neemt
  • betrokken bent en dat ook laat merken

Wat kunt u eraan doen?

Waardering is geen ruilhandel

Wat kunt u eraan doen wanneer mensen misbruik van uw welwillendheid maken? Laten we voorop stellen: het kan alleen bestaan wanneer u ermee instemt. Bewustwording is van belang: waarom vindt u het eigenlijk goed dat mensen over uw grens gaan? Meent u dat u zo die waardering krijgt die u graag zou willen hebben? Bent u bang voor afwijzing? Meent u dat mensen ook voor u zullen klaarstaan als een soort van tegendienst? Doorgaans valt dat een beetje tegen! Het zijn onredelijke verwachtingen die u van anderen hebt. Oftewel: u hoeft geen diensten leveren in ruil voor een tegenprestatie. U houdt uzelf namelijk voor de gek. Waarom? Omdat u door het leveren van uw diensten niet de aandacht krijgt die u zou willen. Dat is de eerste reden. En verder: u komt er bedrogen mee uit wanneer u meent dat mensen ook wel voor u zullen klaar staan! Dat wordt een teleurstelling. Belangrijk is dat u leert om te begrenzen en te voorkomen dat anderen over uw grens heengaan! Belangrijk is dat u voorkomt dat anderen uw energie wegzuigen!

Voorkom teleurstelling

Misbruik van uw welwillendheid

We hebben de slogan: het bederf van het beste is het slechtste. U bent betrokken, loyaal, u staat voor iedereen klaar, u wilt het graag goed doen, u wilt het graag voor iedereen goed doen, u wilt iedereen te vriend houden en het liefst wilt u wilt niemand teleurstellen. Klopt het?  Wanneer anderen daar menen misbruik van te kunnen maken, kan dat gevoelens van teleurstelling opleveren. U kunt zelfs heel andere gevoelens krijgen in de trant van: ‘ze bekijken het maar’. Kort gezegd: u kunt zo boos en teleurgesteld raken dat u als loyaal mens helemaal doorslaat naar de kant van onverschilligheid.

Leerdoelen assertiviteitstraining

De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training assertiviteit.

Leerdoelen assertiviteit

Training assertiviteit

Wilt u een training assertiviteit volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op.

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens