Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Begrenzen en grenzen stellen kun je leren

Begrenzen en grenzen stellen kunt u leren. Gaan anderen regelmatig over uw grens heen? Weet u hoe dat komt? Vindt u het moeilijk om te begrenzen of uw grens aan te geven? Bent u bang dat u de ander teleurstelt? Of bent u bang om de ander te verliezen?

Artikelen over grenzen

Dit artikel is geschreven in de serie: 'grenzen leren aangeven'. We hebben nog veel meer artikelen over grenzen geschreven.

Grenzen leren aangeven

Training Assertiviteit

Wilt u werken aan het leerdoel 'grenzen stellen?'  Bekijk dan de mogelijkheden voor assertiviteitstraining.

Training Assertiviteit

Wanneer gebeurt het?

Begrenzen kun je lerenWanneer gaat de ander over uw grens heen? We noemen een aantal voorbeelden uit de dagelijkse praktijk:

  • Anderen bepalen wat u wilt en wat u doet en u laat zich er door leiden
  • De ander is zeer direct in zijn communicatie en soms raakt het u wat er wordt gezegd: maar u staat het toe
  • De ander kleineert u of haalt u onderuit met een kwetsende opmerking maar het verdriet eet u op
  • Er wordt niet gevraagd wat u wilt of wat u ervan vindt: anderen vullen het gewoon voor u in
  • De ander is dominant en u stelt zich ondergeschikt op

Het gedrag van andere mensen

Het gedrag van andere mensen kan bevorderen dat u over u heen laat lopen. Sommige mensen zijn bijzonder dominant, bazig, sturend en u hoeft ze maar een vinger te geven en u bent de hele hand kwijt. Mensen zijn soms zelfs agressief in hun uitingen. U vindt het misschien moeilijk om daar paal en perk aan te stellen. Misschien voelt u zich onvoldoende weerbaar of bent u onvoldoende opgewassen tegen dominantie?

Uw houding en gedrag

Uw eigen houding en gedrag kan eraan bijdragen dat mensen over uw grenzen heengaan.  Dat heeft wellicht direct te maken met een aantal valkuilen. Herkent u er een paar?

  • U bent afwachtend en passief. U geeft niet aan wat u wel of niet wilt. Gevolg: een ander vult het voor u in.
  • U blijft maar wikken en wegen en bent besluiteloos. Gevolg: wanneer u het niet invult dan hakt een ander de knoop wel door
  • U cijfert zichzelf weg. U maakt uzelf kleiner dan noodzakelijk of u maakt het belang van de ander veel te groot. Jezelf wegcijferen zorgt ervoor dat een ander de ruimte wel pakt.
  • U bent te weinig alert en soms bent u zo open, kwetsbaar of soms naïef dat de ander er graag misbruik van maakt.
  • U zegt uw mening onvoldoende en uw houding noemen we ook wel: met alle winden meewaaien. Het zorgt ervoor dat anderen een loopje met u nemen. Wanneer u zichzelf onvoldoende serieus neemt, hoeft u niet te verwachten dat een ander dat wel doet.
  • U stelt zich onderdanig of ondergeschikt op. Uw belang is altijd minder belangrijk dan het belang van de ander.
  • U neemt te weinig ruimte in en eigenlijk bent u té bescheiden of zelfs onzichtbaar
  • Het kan niet zo raar zijn of u hebt wel begrijp voor de ander. Maar wanneer u te begripvol of te inlevend bent, kan dat ten koste gaan van uzelf.
  • U bent bijzonder loyaal en trouw aan de ander. U zult de ander niet snel teleurstellen en doet u dat wel dan hebt u snel het gevoel dat u de ander in de steek laat of laat vallen. Wanneer u te loyaal en te aardig geeft u de ander ruim de gelegenheid om over uw grenzen heen te gaan
  • U onderschat uzelf en u hebt te weinig oog voor uw behoeften en gevoelens. Zelfonderschatting kan ertoe leiden dat u de ander uitnodigt om over uw grens heen te gaan

Hoe geef je de grens aan?

We krijgen vaak de vraag: hoe geef ik nu mijn grens aan? Maar ‘HOE’ zit vooral in uw hoofd. Grenzen zitten niet in uw hoofd. Grenzen voelt u! De ‘HOE’ vraag is de gemakkelijkste: ‘HOE geef ik mijn grens aan?’. Er zijn vragen die eerst aan de orde moeten komen:

  • Ervaart u uw grens en voelt u ook dat u over een grens gaat?
  • Ervaart u ook dat anderen over uw grenzen gaan?

Grenzen leren aangeven heeft altijd een relatie met ‘gevoelens toestaan en ervaren’. Veel mensen hebben dat verleerd en gaan nemen hun eigen gevoelens amper serieus.

Leerdoelen assertiviteitstraining

De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training assertiviteit.

Leerdoelen assertiviteit

Training assertiviteit

Wilt u een training assertiviteit volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op.

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens