Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Complimenten ontvangen: vindt u dat moeilijk?

U krijgt een compliment als vorm van waardering maar eigenlijk weet u niet hoe u ermee moet omgaan. U wordt er misschien onzeker van of u begint te blozen en wordt verlegen. Hoe kan dat nu? Bent u niet blij wanneer een ander u waardeert? Complimenten kunt u krijgen als een soort van pluimpje of een schouderklop van bewondering of waardering omdat u  iets goed gedaan hebt of omdat u een bijzondere prestatie hebt geleverd. Maar u kunt ook een compliment krijgen wanneer u er leuk uitziet of omdat u leuke kleren aan hebt.

Waardering leren ontvangen?

Vindt u het lastig om met waardering om te gaan? Enerzijds verlangt u er naar en vindt u het leuk. Anderzijds weet u zich geen houding te geven. Hoe kan dat nu? Wilt u leren omgaan met complimenten en wilt u gericht werken aan uw eigen leerdoelen?

Maatwerktraining Assertiviteit

Complimenten ontvangen: vindt u dat moeilijk?Wat gebeurt er precies?

Aan de hand van onderstaand voorbeeld proberen we uit te leggen wat er precies gebeurt:

Alice (44) werkt al jaren op de administratie bij een gemeentelijke organisatie. Ze komt er op dat moment achter hoe moeilijk ze het vindt om waardering te ontvangen. Wanneer ze van de leidinggevende een compliment krijgt begint ze sterk te blozen. Zelf wordt ze hier onzeker van. Alice: ‘Op een bepaald moment voel je je warm worden en die warmte trekt naar je hoofd. Dan schrik ik al en denk, shit ik krijg een rooie kop. Zodra die gedachte door me heengaat word ik nog rooier en voel ik me nog onzekerder’.

Bernadette (35) reageert hierop en vertelt dat zij juist wegkruipt wanneer ze een compliment krijgt van de leidinggevende. ‘Het eerste wat door mij heengaat is een soort van wantrouwen, het idee dat ik iets voor hem moet doen of zo. Ik geloof die ander soms gewoon niet en kan de waardering die ik krijg niet goed ontvangen.

Gevolgen

De gevolgen in de communicatie zijn te raden. Ben (53) vertelt hoe moeilijk hij het vindt als leidinggevende om hiermee om te gaan. ‘De waardering die ik oprecht probeer uit te spreken wordt niet ontvangen en dat roept bij mij twijfel op. Ook wel eens irritatie trouwens omdat ik wantrouwen voel terwijl ik vertrouwen geef. Op een bepaald moment kom je zover dat je het niet meer uitspreekt en denkt van ‘nou ja dan niet’. In deze situatie blijkt dus dat je de ander niet ontvangt terwijl hij probeert om oprecht zijn gevoelens en gedachten over te brengen. De twijfel die bij Bernadette en Alice ligt wordt dus eigenlijk overgedragen op de leidinggevende Ben. Er is miscommunicatie. Gevoelens worden niet op de goede wijze gedeeld.

In de praktijk blijkt vaak dat mensen die geen waardering kunnen ontvangen juist heel veel behoefte aan waardering hebben.

Jezelf onderuithalen

Gecomplimenteerd worden door een ander en er moeilijk mee kunnen omgaan is vaak een vorm van jezelf onderuithalen.

  • U zwakt af wat u hebt gedaan en u zegt: ‘o dat was een kleine moeite hoor’
  • U richt de aandacht meteen op een ander en u zegt: ‘moet je kijken wat je allemaal voor mij hebt gedaan’
  • U maakt uzelf heel klein en u zegt: ‘ik heb het diploma wel gehaald maar ik heb er heel veel moeite voor moeten doen’
  • U noemt meteen wat negatieve punten op van uzelf:  ‘op zich ging de presentatie wel goed, maar……..’
  • U zegt niets, u bloost, u krijgt het warm en eigenlijk weet u niet waar u kijken moet

Combinatie van leerdoelen

Een leerdoel komt nooit alleen. Uzelf kleiner maken dan noodzakelijk (dat is hetzelfde dan de ander groter maken dan hij/zij is) gaat vaak gepaard met: moeilijk met kritiek op uzelf betrekken. Anders gezegd: wanneer u  positieve waardering krijgt, wuift u het weg. Krijgt u negatieve waardering (kritiek) dan maakt u het groter dan het is.

Is er wat aan te doen?

Is er wat aan te doen? Jazeker: gerichte training op autonomie of assertiviteit kan u helpen om de balans te vinden tussen waardering geven en ontvangen.

Leerdoelen assertiviteitstraining

De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training assertiviteit.

Leerdoelen assertiviteit

Training assertiviteit

Wilt u een training assertiviteit volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op.

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens