Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Vragen naar de bekende weg

Vragen naar de bekende weg

Soms vragen mensen naar de bekende weg. Dat betekent dat ze een vraag stellen waarop ze het antwoord wel weten of waarop ze het antwoord in ieder geval zouden kunnen weten

Waarom doen mensen dat?

Er zijn meerdere redenen waarom mensen naar de bekende weg vragen:

  • Ze spelen een vorm van onkunde of ze veinzen onwetendheid : in dat  geval is de bedoeling dat  ze nog een keer te horen krijgen wat ze al weten (maar ze zijn er op uit dat de ander het nog een keer benoemt)
  • Ze stellen een verkapte vraag. Een voorbeeld is de vraag van een  kind ‘mam klopt het dat er nog maar 2 snoepjes zijn?’ terwijl de vraag is: ‘mam mag ik nog een snoepje?’
  • Ze zoeken aandacht of ze willen een compliment. Voorbeeld is Marijke  die aan haar man vraagt: ‘vindt je het nog zo’n rommel op het terras?’  waarop haar man zegt: ‘goh ja ik zag dat jij het opgeruimd hebt. Super!’
  • Ze twijfelen en zijn onzeker.

Onzekerheid en twijfel

In dit artikel gaat het vooral om vragen naar de bekende weg uit onzekerheid en twijfel. In feite is het een vorm van bevestiging nodig hebben. Eugene vraagt aan zijn manager: ‘dus die boeking van dat etentje moet op grootboekrekening lunchkosten?’. Terwijl Eugene al 24 jaar in dienst is bij het bedrijf en de boeking al heel vaak gedaan heeft.

Waarom dan toch die vraag?

Uit onzekerheid naar de bekende weg vragen heeft vooral te maken met niet verantwoordelijk willen zijn voor als het mis gaat. Het is dus een vorm van indekken tegen. Om bij het voorbeeld te blijven: Eugene vraagt nog een keer de bevestiging van de manager. Mocht het verkeerd gaan dan heeft de manager het gedaan want die stemde nog in met het antwoord van Eugene.

Onproductief

Het mag duidelijk zijn dat vragen naar de bekende weg niet productief is. Het kan ook irritatie bij anderen oproepen of het roept wellicht zelfs vragen op bij anderen omdat u uzelf profileert als onkundig.

Leerdoel

Uw leerdoel is om zelfvertrouwen te ontwikkelen en zelfverzekerder over te komen.

Leerdoelen assertiviteitstraining

De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training assertiviteit.

Leerdoelen assertiviteit

Training assertiviteit

Wilt u een training assertiviteit volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op.

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Voor andere publicaties kunt u ook terecht in onze webshop!

Coach Jan Stevens