Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Assertief leren communiceren: zeggen wat u bedoelt

Wilt u assertiever leren communiceren? Weet u ook wat dit precies betekent in uw situatie? Wij leggen het o.a. uit als: duidelijk maken wat u precies bedoelt. U bedoelt wat u zegt en u zegt wat u bedoelt. Maar het omvat meer. In dit artikel leggen wij uit wat assertieve communicatie is.

Assertief worden

Wilt u assertiever communiceren en wilt u gericht werken aan uw eigen leerdoelen? De Steven is specialist in persoonlijke ontwikkeling! We stellen voor u een maatwerktraining samen die precies bij u aansluit.

Maatwerktraining Assertiviteit

Voorbeelden van gebrek aan assertieve communicatie

Assertiever leren communiceren

Om duidelijk te maken wat assertieve communicatie is, beginnen we door eens op te sommen wat het niet is.

  • Onduidelijk zijn

    Onduidelijk zijn, is gebrek aan assertief communiceren. U zegt niet wat u bedoelt. We zullen u dit laten zien aan de hand van een voorbeelden:

    • Marianne vroeg aan haar moeder: ‘waarom mag Robert dit weekend wél een logé?’ terwijl ze bedoelde: ‘waarom mag ík geen logé?’  Als de moeder niet aanvoelt wat Marianne bedoelt gaat ze uitleggen waarom Robert nu wel een logé mag terwijl de eigenlijke vraag anders is.
    • ik zeg: ‘heb jij het vanmiddag druk?’ maar ik bedoel ‘kun je mij vanmiddag misschien even helpen?’.
    • Cynisme: u zegt ‘zo joh je zult het wel weer druk hebben volgende week’ maar u bedoelt ‘je hebt waarschijnlijk niet zoveel te doen’

    Om over te brengen wat je precies bedoelt is dus geen gemakkelijke opgave

  • Mopperen, klagen en brommen

    Klagen, brommen en piepen heeft niets met assertieve communicatie te maken. Een ander zal niet begrijpen wat u bedoelt en na de vijfde keer doet uw omgeving de oren dicht. In wat voor situatie u zich ook bevindt en hoe vervelend die ook kan zijn: klagen helpt niet. U maakt niet duidelijk wat u wilt en u brengt over dat u een soort slachtoffer van de situatie bent. Wat wel helpt is, verantwoordelijkheid nemen, opstaan en vertellen wat u voor ogen hebt.

  • Niks zeggen en weglopen

    Kent u dat? U zegt niks. U denkt: laat ook maar! Het gevoel: het heeft toch geen zin om met hem/haar te praten.

  • Schelden en tieren

    Schelden en tieren helpt ook al niet. Vloeken evenmin. Het is eerder een gebrek aan woordenschat dan een manier om duidelijk te maken wat u bedoelt.

Verwante leerdoelen: gesprekstechnieken

Wilt u nog meer leerdoelen die met assertieve communicatie te maken hebben? U treft ze bij de training communicatie en gesprekstechnieken. Bij De Steven kunt u leerdoelen combineren en uw eigen training 'opmaat samenstellen'.

Wanneer bent u duidelijk?

Wat is assertieve communicatie dan wel? Dat is duidelijk zijn:

  • u vertelt wat u voelt
  • u vertelt wat u denkt
  • u vertelt wat u wilt

Wanneer is er sprake van miscommunicatie?

Een aantal voorbeelden:

  • u zegt iets anders dan u bedoelt
  • u hoort iets anders dan de ander bedoelt (u denkt dat hij dit bedoelt maar u luistert onvoldoende)
  • u luistert onvoldoende naar non-verbale signalen: u denkt op grond van een gesprek dat er overeenstemming is maar u ziet niet dat de ander geërgerd rondkijkt
  • u veinst vriendelijkheid maar u voelt iets anders: wat u zegt klopt niet met wat u voelt
  • u wijst de ander diep in uw binnenste af terwijl u in gesprek bent

Leerdoelen assertiviteitstraining

De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training assertiviteit.

Leerdoelen assertiviteit

Training assertiviteit

Wilt u een training assertiviteit volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op.

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens