Assertief leren communiceren: zeggen wat u bedoelt
Wilt u assertiever leren communiceren? Weet u ook wat dit precies betekent in uw situatie? Wij leggen het o.a. uit als: duidelijk maken wat u precies bedoelt. U bedoelt wat u zegt en u zegt wat u bedoelt. Maar het omvat meer. In dit artikel leggen wij uit wat assertieve communicatie is.
Assertief worden
Wilt u assertiever communiceren en wilt u gericht werken aan uw eigen leerdoelen? De Steven is specialist in persoonlijke ontwikkeling! We stellen voor u een maatwerktraining samen die precies bij u aansluit.
Voorbeelden van gebrek aan assertieve communicatie
Om duidelijk te maken wat assertieve communicatie is, beginnen we door eens op te sommen wat het niet is.
-
Onduidelijk zijn
Onduidelijk zijn, is gebrek aan assertief communiceren. U zegt niet wat u bedoelt. We zullen u dit laten zien aan de hand van een voorbeelden:
- Marianne vroeg aan haar moeder: ‘waarom mag Robert dit weekend wél een logé?’ terwijl ze bedoelde: ‘waarom mag ík geen logé?’ Als de moeder niet aanvoelt wat Marianne bedoelt gaat ze uitleggen waarom Robert nu wel een logé mag terwijl de eigenlijke vraag anders is.
- ik zeg: ‘heb jij het vanmiddag druk?’ maar ik bedoel ‘kun je mij vanmiddag misschien even helpen?’.
- Cynisme: u zegt ‘zo joh je zult het wel weer druk hebben volgende week’ maar u bedoelt ‘je hebt waarschijnlijk niet zoveel te doen’
Om over te brengen wat je precies bedoelt is dus geen gemakkelijke opgave
-
Mopperen, klagen en brommen
Klagen, brommen en piepen heeft niets met assertieve communicatie te maken. Een ander zal niet begrijpen wat u bedoelt en na de vijfde keer doet uw omgeving de oren dicht. In wat voor situatie u zich ook bevindt en hoe vervelend die ook kan zijn: klagen helpt niet. U maakt niet duidelijk wat u wilt en u brengt over dat u een soort slachtoffer van de situatie bent. Wat wel helpt is, verantwoordelijkheid nemen, opstaan en vertellen wat u voor ogen hebt.
-
Niks zeggen en weglopen
Kent u dat? U zegt niks. U denkt: laat ook maar! Het gevoel: het heeft toch geen zin om met hem/haar te praten.
-
Schelden en tieren
Schelden en tieren helpt ook al niet. Vloeken evenmin. Het is eerder een gebrek aan woordenschat dan een manier om duidelijk te maken wat u bedoelt.
Verwante leerdoelen: gesprekstechnieken
Wilt u nog meer leerdoelen die met assertieve communicatie te maken hebben? U treft ze bij de training communicatie en gesprekstechnieken. Bij De Steven kunt u leerdoelen combineren en uw eigen training 'opmaat samenstellen'.
Wanneer bent u duidelijk?
Wat is assertieve communicatie dan wel? Dat is duidelijk zijn:
- u vertelt wat u voelt
- u vertelt wat u denkt
- u vertelt wat u wilt
Wanneer is er sprake van miscommunicatie?
Een aantal voorbeelden:
- u zegt iets anders dan u bedoelt
- u hoort iets anders dan de ander bedoelt (u denkt dat hij dit bedoelt maar u luistert onvoldoende)
- u luistert onvoldoende naar non-verbale signalen: u denkt op grond van een gesprek dat er overeenstemming is maar u ziet niet dat de ander geërgerd rondkijkt
- u veinst vriendelijkheid maar u voelt iets anders: wat u zegt klopt niet met wat u voelt
- u wijst de ander diep in uw binnenste af terwijl u in gesprek bent
Leerdoelen assertiviteitstraining
De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training assertiviteit.
- Overzicht van trainingen gericht op persoonlijke ontwikkeling
- Overzicht alle persoonlijke leerdoelen
Training assertiviteit
Wilt u een training assertiviteit volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Voor andere publicaties kunt u ook terecht in onze webshop!