Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Het planningsgesprek of doelstellingsgesprek

Het planningsgesprek of doelstellingsgesprek is het eerste gesprek in de ontwikkel- en beoordelingscyclus. In een planningsgesprek worden de te behalen doelstellingen vastgelegd. Maar je kunt ook vastleggen welke ondersteuning daarbij wordt geboden of welke ontwikkeling je van de medewerker verwacht.

Verschil met functionerings- en beoordelingsgesprek

De vraag wordt vaak gesteld wat het verschil nu is tussen het planningsgesprek en bijvoorbeeld het functioneringsgesprek of het beoordelingsgesprek. Je moet de gesprekken in de juiste volgorde zien zoals ze vaak worden gebruikt in organisaties. Het doelstellingsgesprek is het eerste gesprek in de ontwikkel- en beoordelingscyclus. Hierbij worden de te behalen doelstellingen vastgesteld voor het komende jaar. Het functioneringsgesprek wordt vaak benut om tussentijds de balans nog eens op te maken terwijl het beoordelingsgesprek een terugblik geeft als evaluatie van de gestelde doelen. De drie gesprekken horen dus bij elkaar in de ontwikkel- en beoordelingscyclus van de medewerker. Indien nodig kan er nog een voortgangsgesprek ingepland worden om tussentijds meer te sturen op de te behalen resultaten.

Planningsgesprek of doelstellingsgesprek

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen?

Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Communicatietraining voor leidinggevenden

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining voor leidinggevenden

Inhoud Doelstellingsgesprek

De inhoud van het doelstellingsgesprek is van groot belang. Je kunt o.a. het volgende bespreken:

  • Wat zijn de verwachtingen van de organisatie over de te behalen resultaten
  • Wat zijn de verwachtingen van de organisatie inzake de ontwikkeling van de medewerker
  • Welke ondersteuning biedt de leidinggevende of manager op het behalen van de doelstellingen of resultaten
  • Welke ondersteuning biedt de organisatie om de doelstellingen te behalen

Doelen moeten helder zijn

Het is van groot belang om doelstellingen helder te formuleren. Veel leidinggevenden en managers worstelen met dit onderwerp. Voor de salesfunctionaris lukt het prima: er moet voor een vast te stellen bedrag aan omzet gescoord worden. Dat is helder en duidelijk. Maar zodra we in doelstellingen terecht komen die minder concreet zijn, vindt men het lastig. Voorbeelden genoeg:

  • de medewerker moet een proactieve houding ontwikkelen
  • de medewerker moet initiatief tonen

Echter de grote vraag is wat je daarmee nu precies bedoelt. Wanneer de doelen niet helder zijn, is het ook lastig om de voortgang te meten of het functioneren van de medewerker te beoordelen. 

Het voortgangsgesprek

In sommige organisaties wordt het voortgangsgesprek gevoerd om de voortgang op gestelde doelen uit het planningsgesprek te bewaken.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining voor leidinggevenden

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.