Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Conflicten: wat voor soorten zijn er? Herken je ze?

Conflicten: wat voor soorten zijn er? Wil jij conflicten leren herkennen en onderscheiden zoals het normen- en waardenconflict, loyaliteitsconflict, het gedragsconflict, behoeftenconflict en het methodeconflict?

In dit artikel ga ik in op verschillende soorten conflicten die er zijn. Wat voor conflicten zijn er? Hoe verloopt een conflict?  Wil je diepgaand inzicht verwerven in jouw situatie? Volg dan de training conflicthantering!

Wat voor conflicten zijn er?

Conflicten zijn op veel manieren onder te verdelen. We kunnen het hebben over conflicten tussen twee personen, conflicten tussen groepen, conflicten binnen een land en zelfs nog over het conflict dat wellicht binnen jezelf plaatsvindt. Grofweg maak ik een verdeling in een zestal categorieën.

 

Soorten conflicten

Welke conflictstijl past bij jou? Doe de test!

Welke conflictstijl past het beste bij jou? Doe onze test en kijk naar jouw natuurlijke stijl die je toepast bij conflicten!

Conflictstijlentest

Training conflicthantering

Wil je een training conflicthantering volgen? Wij verzorgen de training 'op maat'. Precies afgestemd op jouw leerdoelen.

Training conflicthantering

Doelenconflict

Een doelenconflict gaat over uiteenlopende doelstellingen. Voorbeeld:

  • Jouw manager stelt voor het nieuwe jaar een groeiscenario voor van 20%. Je denkt dat deze omzetstijging niet realistisch is. Je verschilt van inzicht over het doel dat bereikt moet worden.

Behoeften- en belangenconflict

Een behoeftenconflict gaat over uiteenlopende behoeften en een belangenconflict over uiteenlopende belangen.  Voorbeeld:

  • Doordat je diverse opleidingen & trainingen hebt gevolgd, heb jij je sterk ontwikkeld binnen jouw functie. Je kunt in essentie meer dan de functie vereist. Zo langzamerhand kijk je eens over de schutting bij andere organisaties. Je zou namelijk wel eens wat anders willen. Jouw behoeften zijn dus veranderd terwijl de leidinggevende zeer blij is met een capabele medewerker op deze functie. Kortom: de behoeften van de organisatie lopen uiteen met jouw persoonlijke behoeften.
  • Jouw buurman wil graag het recht van overpad. Daardoor zou hij vrije toegang tot zijn woning hebben en is de woning ook met de auto bereikbaar. Jij wilt dit recht van overpad niet geven omdat je weet dat de woning in waarde daalt wanneer er recht van overpad is. Jij hebt dus een ander belang dan de buurman.

Methodeconflict

Een methodeconflict gaat over de wijze waarop het doel bereikt moet worden. We zijn het eens over de doelstelling dat we naar Rome willen reizen. De vraag blijft echter: gaan we per vliegtuig of op de fiets? Voorbeeld:

  • Je hebt overeenstemming over het groeiscenario dat bereikt moet worden, maar je verschilt van mening hoe dat bereikt kan worden. Je zou meer willen adverteren terwijl jouw manager overweegt om een extra vertegenwoordiger in dienst te nemen.

Loyaliteitsconflicten

  • Bij een loyaliteitsconflict wordt vaak aan de echtscheiding gedacht. Het kind is loyaal aan de vader en moeder en kan niet tot een keuze komen. Sterker nog: een keuze zou je niet eens moeten vragen van een kind. Maar loyaliteitsproblemen gaan veel verder dan de echtscheiding. Lees meer over loyaliteitsconflicten.

Gedragsconflict

Een gedragsconflict is moeilijker te benoemen dan een doel- en methodeconflict. Kijkend naar de definitie gaat het dus om uiteenlopend gedrag. Wanneer is er sprake van uiteenlopend gedrag? Bijvoorbeeld wanneer de ene persoon zeer assertief is en de ander niet. Of de ene persoon is verbaal sterk en de ander is wat minder vaardig op dat gebied. Voorbeelden:

  • Je vindt dat jouw collega gemakzuchtig is ingesteld. Ze loopt er de kantjes vanaf en neemt het niet zo serieus. Jouw collega daarentegen vindt jou een uitslover die altijd aan het werk is en die maar eens moet leren om afstand te nemen van het werk.
  • Je vindt jouw collega erg direct in de communicatie. Hij zegt al vrij snel waar het op staat en je vindt dat meestal behoorlijk confronterend. Jouw collega daarentegen vindt dat jij weinig tot de kern komt.

Waarden- en normenconflict

Conflicten over waarden en normen zijn bekend omdat ze al tot veel oorlogen hebben geleid. Het meest duidelijke voorbeeld vormen conflicten over religie. Wanneer het over waarden en normen gaat hoeven we overigens niet zo ver van huis. We komen ze dagelijks tegen. Voorbeelden:

  • Je had afgesproken om te gaan voor een hoge kwaliteit dienstverlening. Toch zie je iedere keer dat jouw collega rapporten verstuurt die volgens jou niet aan de kwaliteitsnormen voldoen. Jouw collega echter is van mening dat hij die kwaliteit levert die destijds ook afgesproken is. Je verschilt dus van inzicht over de normering die je toekent aan kwaliteit.
  • Binnen een autobedrijf wordt er standaard per onderhoudsbeurt € 15,00 aan kleinmateriaal gefactureerd terwijl dit materiaal niet altijd gebruikt is. Men heeft een gemiddelde genomen dat men doorberekent aan iedere klant. Jij vindt het principieel onjuist dat je voor iets betalen moet terwijl er geen levering tegenover staat.

Training conflicthantering

Wil je een training conflicthantering volgen? Wij verzorgen de training 'opmaat'. Precies afgestemd op jouw leerdoelen.

Training conflicthantering

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.