Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Verbetergesprekken en ontwikkelgesprekken voeren

Verbetergesprekken en ontwikkelgesprekken vragen gespreksvaardigheid of communicatieve vaardigheden van leidinggevenden, directies, managers of HRM-professionals. Het thema afspreken, bespreken, aanspreken op is ook actueel bij dit type gesprek.

Verschil tussen ontwikkelen en verbeteren

Het verschil tussen een ontwikkelgesprek en een verbetergesprek zit vooral in het moment waarop het gevoerd wordt:

  • ontwikkelgesprekken worden vaak ingezet in positieve situaties zoals bijvoorbeeld bij het POP-gesprek
  • verbetergesprekken worden ingezet in negatieve situaties bijvoorbeeld wanneer de medewerker onvoldoende functioneert

Ik zou ook kunnen zeggen: bij een ontwikkelgesprek is ontwikkelding van de medewerker wenselijk en bij een verbetergesprek is de ontwikkeling van de medewerker vereist of noodzakelijk. Toch gaat het in beide gevallen om de ontwikkelpunten van de medewerker.

Ontwikkelgesprek verbetergesprek

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen?

Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Communicatietraining voor leidinggevenden

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining voor leidinggevenden

Valkuilen leidinggevende

Ik noem een aantal valkuilen van de leidinggevende bij het voeren van verbetergesprekken en ontwikkelgesprekken:

  • het gesprek verzandt in algemeenheden en de gewenste of noodzakelijke ontwikkeling wordt onvoldoende benoemd of gespecificeerd
  • de mogelijke ontwikkelpunten van de medewerker worden even praktisch opgelost door de medewerker aan te melden voor een willekeurige training of cursus (en dat was het!)
  • er worden geen ontwikkelafspraken gemaakt
  • er wordt geen follow-up gegeven aan het ontwikkel- of verbetergesprek

Leerdoelen verbetergesprekken

Mogelijke leerdoelen voor de training verbetergesprekken:

  • Wat is een verbetertraject?
  • Voorwaarden voor het slagen van een verbetertraject
  • Hoe formuleer je het disfunctioneren van de medewerker?
  • Hoe formuleer je de doelen van het verbetertraject?
  • Hoe bouw je evaluatiemomenten in?
  • Het opstellen van een verbeterplan
  • Het opbouwen van een dossier
  • Wat moet je als bedrijf doen? Vooral ook: wat moet je nalaten?

Verbetertraject

Leerdoelen ontwikkelgesprekken

  • hoe achterhaal je ontwikkeldoelen of leerdoelen of nog beter: hoe benoem je de juiste leerpunten bij de medewerker?
  • concretisering ontwikkelafspraken

Ontwikkelafspraken en ontwikkeldoelen

Ontwikkelafspraken maken en ontwikkeldoelen vaststellen is een vak apart en vraagt veel inzicht van de leidinggevende. Ik noem een aantal aspecten:

  • Concretisering ontwikkeldoelen

    Ontwikkeldoelen moeten concreet zijn.  Ik begrijp wat met die opmerking bedoeld wordt. Maar het vraagstuk zit nooit in het concrete deel altijd in het minder tastbare stuk. De vragen die wij binnenkrijgen zijn zelden concreet. Ik duid het met een voorbeeld.

    • Wanneer de verkoper of accountmanager maandelijks zijn target van € 10.000,- moet halen en hij/zij ligt gemiddeld 35% onder prognose dan is dat een heel concreet voorbeeld en voor de leidinggevende vaak goed hanteerbaar omdat hij/zij concreet iets in handen heeft.
    • Op het moment dat je vraagt waarom de verkoper wellicht zijn target niet haalt dan ontstaat de mist (en is het niet meer concreet). Is de verkoper te weinig vaardig? Heeft de verkoper te weinig zelfvertrouwen? Ervaart de verkoper teveel druk vanuit de organisatie waar hij/zij moeilijk mee kan dealen? Kortom: welke belemmeringen ervaart de verkoper om zijn target te halen?
  • Ontwikkeldoelen moet je SMART maken

    De SMART methodiek heeft gewonnen in Nederland BV qua PR, reclame en marketing. SMART is echter een methode en geen doel op zich. Kortom: de SMART methodiek kan helpen om ontwikkeldoelen te specificeren. Echter het probleem ontstaat bij het niet concrete deel. Lees ook: moeten leerdoelen SMART zijn en de conclusie is eenvoudig. Je kunt niet alles SMART maken. Vraagstukken rond het verbeteren van functioneren ontstaan meestal in het minder tastbare deel zoals: hij/zij is zo negatief de laatste tijd, het is alsof hij minder gemotiveerd is, hij/zij heeft een negatieve attitude.

Ontwikkeldoelen onjuist geformuleerd

Regelmatig worden ontwikkeldoelen zo merk ik onjuist geformuleerd. De werkelijke leerbehoefte wordt niet gepeild met als gevolg dat de medewerker met een kluitje in het riet wordt gestuurd. Lees verder: ontwikkeldoelen onjuist geformuleerd.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining voor leidinggevenden

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.