Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Breedsprakig of te gedetailleerd in de communicatie

Ben je breedsprakig of vinden anderen dat je wel eens te lang van stof, te gedetailleerd of langdradig bent? Merk je zelf ook dat je soms te uitvoerig ingaat op bepaalde zaken en dat mensen afhaken terwijl je iets vertelt of antwoord geeft op een vraag?

Kenmerken

Breedsprakigheid kent een aantal kenmerken:

  • je hebt twee keer zoveel woorden nodig om duidelijk te maken wat je bedoelt
  • je besteedt veel aandacht aan het verloop van de gebeurtenis terwijl het zou moeten gaan om wat er is gebeurd en waarom het heeft plaatsgevonden
  • je mist de kern in jouw boodschap
  • je komt niet tot de essentie
  • je geeft geen antwoord op de werkelijke vraag of je gaat voorbij aan de echte vraag
  • je probeert van alles uit te leggen terwijl er niet om wordt gevraagd
  • je communiceert met veel omhaal van woorden wat omslachtig overkomt
  • je weidt te veel uit en daardoor dwaal je af van de kernboodschap

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Oorzaken

Een oorzaak kan liggen in jouw gesprekstechnieken of sociale vaardigheden. Breedsprakig kan ook een gewoonte zijn geworden. Misschien was je het je niet bewust. Toch kan er een direct verband liggen tussen wie je bent (jouw kernkwaliteiten) en hoe je communiceert.

  • Een kernkwaliteit van jou is wellicht dat je oog hebt voor details. De valkuil daarvan is dat je in sommige gevallen té gedetailleerd bent.
  • Er kan een verband zijn met de kwaliteit accuraat, nauwkeurig en precies waardoor je in jouw communicatie ook alle feitelijkheden zo nauwkeurig mogelijk wilt weergeven.
  • Een kwaliteit van jou kan zijn dat je zorgvuldig bent en daarin af en toe doorslaat. Je wordt dan zo zorgvuldig dat je teveel informatie verstrekt aan de ander.
  • Wellicht verlies je het onderscheid in jouw boodschap tussen hoofdzaken en bijzaken.

Onzekerheid en perfectionisme

Ook de valkuil perfectionisme kan een rol spelen. Ik noem wat aspecten:

  • Je wilt de boodschap zo goed mogelijk en vooral zo volledig mogelijk overbrengen
  • Je bent bang dat de ander iets mist of dat je onvolledig bent
  • Je wilt niet dat iets fout verloopt en je bent bang dat het fout gaat
  • als het fout gaat: het zal aan jou niet liggen (door jouw volledigheid ben je gevrijwaard van iedere beschuldiging)

Gevolgen

Het ergste bij breedsprakigheid is dat jouw hoorder snel dreigt af te haken en zijn/haar aandacht verliest. Dat betekent dat jouw boodschap niet overkomt en het zal je niet meer lukken om de ander te overtuigen. Let vooral op non-verbale signalen tijdens gesprekken.

  • Kijkt jouw hoorder (de ontvanger van de boodschap) al een paar keer om zich heen?   
  • Merk je dat jouw hoorder onrustig wordt (vingers trommelen, met de stoel draaien, op het horloge kijken?)

Breedsprakig of te gedetailleerd in de communicatie

Mocht dat het geval zijn: stel dan meteen de vraag of jouw hoorder je wel begrepen heeft en probeer weer aansluiting te zoeken.

Leerdoel: kernachtig communiceren

Jouw leerdoel is kernachtig communiceren  oftewel: tot de kern komen in jouw boodschap. Dat betekent: goed nadenken over WAT jouw boodschap is en HOE je dit gaat vertellen. Dat kan een vaardigheid zijn maar in de meeste gevallen is die aanduiding onvoldoende. Met alleen wat communicatieve oefeningen kom je er niet. Aanpak op pas en maat gesneden op wie je bent is van belang. Wij doen dat doorgaans in een kort traject van vijf sessies waarbij je ruim de mogelijkheid krijgt om het in de praktijk te brengen.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.